سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴

روایت ولایتی از یک نظریه درباره هاله نور

علی‌اکبر ولایتی گفت: ابن هیثم در همه امور رایج آن زمان از جمله در ریاضیات، کلام، منطق، اخلاق، ادب، موسیقی، طب و فقه عالم بود و بسیاری از افراد، مسائل فقهی را از وی می‌آموختند.
کد خبر : ۲۶۵۲۵۷
صراط: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز (چهارشنبه) ششم آبان‌ماه 94 در همایش بین‌المللی ابن هیثم و نور که در دانشگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: ابن هیثم به لحاظ تاریخی در قرن چهارم و پنجم یعنی در زمان حاکمیت آل بویه در عراق زندگی می کرد که آن زمان دوره شکوفایی تمدن اسلامی و ایرانی بوده است.

وی افزود: در سایه علم پروری آل بویه که منحصر به فرد بود و دانشمندان را تشویق می کردند، بزرگانی همچون شیخ مفید، سیدرضی و ... رشد یافتند از این رو علم پروری در پرورش دانشمندان نقش اساسی داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ابن هیثم در همه امور رایج آن زمان از جمله در ریاضیات، کلام، منطق، اخلاق، ادب، موسیقی، طب و فقه عالم بود و بسیاری از افراد، مسائل فقهی را از وی می آموختند.

ولایتی تصریح کرد: این دانشمند برای نخستین بار اصل اینرسی را در دینامیک مطرح و در مورد درک رویت هم بیان کرد که درک رویت به واسطه تکرار تجربه رویت است و تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم عصبی، مقایسه و بعد حافظه رویت به وقوع می پیوندد.

وی اظهار کرد: ابن هیثم همچنین در مورد هاله دور ماه می گوید این هاله به واسطه این است که نور ماه داخل بلورهای آب تجزیه شده و شکست نور موجب می شود تا نور به صورت هاله دیده شود، به علاوه وی جو اطراف زمین را حدود پنج کیلومتر حدس می زند که امروز اثبات شده این جو حدود شش تا 13 کیلومتر است.

ولایتی افزود: این دانشمند ذره بین را برای اولین بار به وجود آورد و دستگاه تراش شیشه داشت که 300 سال بعد در ایتالیا ذره بین ساخته شد ضمن اینکه بعد از ابن هیثم از قرن پنجم به بعد نورشناسی پیشرفتی نداشت مگر در

قرن هشتم.

وی بیان کرد: محیط بسیار مساعد علمی متوسط سلسلسه ایرانی و شیعی آل بویه در ایران، قله تمدن اسلامی در آن زمان بود.

منبع: ایسنا