جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷

سرانجام بیماران در فرادرمانی عرفان حقله

در عرفان حلقه نیز در بسیاری از موارد، بیماری‌ها پس از فرادرمانی تشدید یا به بیماری دیگری تبدیل می‌شود، البته طاهری بر این نظر است که دلایل برگشت بیماری اختیاری و غیر اختیاری است و بازگشت اختیاری!
کد خبر : ۲۶۱۵۷۴
صراط: در بررسی و تحلیل آموزه‌های هر دین یا فرقه باید ابتدا به بررسی مبانی و پیش فرض‌های آن پرداخت، برای شناسایی بهتر آموزه‌های فرقه «عرفان ضاله حلقه» نیز لازم است، به بیان مبانی فکری این فرقه بپردازیم، با مطالعه آثار مکتوب و شفاهی عرفان حلقه درمی‌یابیم که این فرقه نیز مطالبی را از ادیان مختلف و همچنین فرقه‌های انحرافی برای مبانی و پیش فرض‌های خود انتخاب کرده است، محمد علی طاهری با تصریح به التقاطی بودن مبانی فرقه خود می‌گوید:

«ادیان، یک سلسله دروس، پله پله با هم هستند و جدا شدنی نیستند، علتش را هم من متوجه شده‌ام؛ یعنی مثل یک چیز می‌ماند که دامنه‌دار است؛ ولی نویسنده‌ها متفاوت هستند، بدون درک عهد عتیق، {فهم} عهد جدید امکان ندارد و بدون درک آن، درک این امکان ندارد، حالا إن‌شاءالله این را در یک جایی جداگانه مطرح می‌کنیم؛ اما من یک مطلبی می‌خواهم بگویم، من امروز به این نتیجه رسیده‌ام که یک عده‌ای به من خبر داده‌اند که ما مطلب شما را با عرفان یهودی کابالا انطباق داده‌ایم. عجیب است! شاگردان کلیمی ما گفته‌اند، به طرز عجیبی دریافت‌های شما با عرفان کابالا می‌خواند، مسیحی‌ها هم یک طوری همین را گفته‌اند؛ شما فکر نکنید که مسلمان‌ها فقط می‌خواهند با قرآن تطبیق بدهند، مسیحی می‌خواهد برود با انجیل تطبیق بدهد و کلیمی می‌خواهد با عهد عتیق انطباق بدهد، ما خودمان را نگاه نکنیم؛ ما داریم یک حرف می‌زنیم که از اول، این، انسان‌شمول است، توجه فرمودید؟! من ایمان دارم دریافت‌ها و مطالب با کتب مقدس در تضاد نخواهد بود، حالا ما با قرآنش را انجام بدهیم، دیگران هم با کتب دیگر انجام بدهند؛ اما شما بدانید که به نظر من کتب مقدس، جلد یک، دو، سه هستند که از هم جدا نیستند».

بنابر گفته‌های رهبر این فرقه آموزه‌های او از ادیان مختلف یهودی، مسیحی و .... برگرفته شده و از همین روی در ادامه به بررسی مبانی او که از ادیان مختلف گرفته شده است، می‌پردازیم:

 

 

*لایه محافظ

طاهری در این باره می‌گوید:

مربی به کسی اطلاق می‌شود که انتقال دهنده چارچوب عرفان حلقه به هنرجو بوده و مجاز به تفویض اتصال و لایه محافظ حلقه‌های شبکه شعور کیهانی مربوط به دوره مورد نظر می‌باشد و عضو و محرم قسم خورده نسبت به امانت‌داری مجموعه و الگویی برای آن به حساب آمده و اساسنامه عرفان حلقه را کاملاً قبول داشته باشد.

-قرار گرفتن در حلقه به منزله فرادرمانگریو کسب لایه محافظ با مکتوب نمودن سوگندنامه توسط درمانگر در سه برگ(یک برگ، بایگانی-یک برگ مربی، یک برگ فرادرمانگر) و با امضای مربی انجام خواهد گرفت.

بنابراین همان طور که از آثار به جا مانده از اتصال و فرادرمانی و تشعشع دفاعی در مسترها هویداست، اجازه نگرفتن و نداشتن لایه محافظ برای آن‌ها آسیب‌هایی به دنبال دارد، در ری‌کی نیز فرد به پوشش حفاظتی برای منظورهای زیر نیاز دارد:

-حفاظت خود، خانواده، اموال، یا هر چیزی که باید از نوسان‌های منفی محفوظ باشد.

-پاک‌سازی بدن اثیری و چاکرها،

-قرار گرفتن در پوشش حفاظتی به هنگام مراقبه،

-کنترل واکنش‌های خاص در زمان نامطلوب،

-هنگام درمان بیماران.

تأکید برای داشتن لایه‌های محافظتی در فرقه‌های ری‌کی و حلقه، بیانگر وجود خطر برای درمانگیر و درمانگر بوده، همچنین نشان دهنده یکی بودن سرچشمه مفاهیم این دو فرقه است.

*برون‌ریزی

در‌ آموزه‌های ری‌کی آمده است:

اغلب دریافت‌کنندگان ری‌کی در حین درمان، شروع به استراحت می‌کنند و حتی ممکن است به خواب روند، اما این مسأله تفاوتی در تأثیر درمان ایجاد نمی‌کند. در دیگر موقعیت‌ها ممکن است از تجارب قدیمی و لاینحل خود آگاه شوند. ممکن است رهایی از هیجانات به شکل جاری شدن اشک و خنده‌هایی از سرآسودگی صورت پذیرد. این جریان در شکل تجربه تصویری افراد نیز شناخته شده است. شاید برای کسانی که مرتباً مراقبه می‌کنند در شکل شخصیتی خیالی ظاهر شود ممکن است که در بعضی از جلسات درمان، موانعی که سد راه رشد جامع است. از میان برداشته شوند، گرچه ما دست خود را برای اتصال بیمار به انرژی ری‌کی بر بدن او می‌گذاریم و یا دست‌مان را بالای بدن او نگه می‌داریم. اما این انرژی تنها در سطح مادی بر او اثر نمی‌کند. بلکه بر کل جسم، ذهن و روح او تأثیر می‌گذارد.

از نظر طاهری نیز افراد با بیرون‌ریزی به سلامت جسم و ذهن دست می‌یابند؛ او می‌گوید:

بیرون‌ریزی، روآمدن سابقه بیماری‌ها و بیرون ریختن آن‌هاست. سابقه بیماری‌ها ممکن است حتی متعلق به دوران جنینی، طفولیت، بیماری‌های کنونی آشکار یا نهان فرد باشد و همچنین، ترس‌های نهفته، گره‌ها و تنش‌های روانی، نابسامانی ذهنی و ...، اسکن به صورتی همه جانبه روی جسم، روان و ذهن فرد انجام می‌شود. در اسکن، گاه علائمی بروز می‌کند که آمادگی‌های فرد را برای ابتلا به بیماری‌هایی نشان می‌دهد. که احتمالاً در آینده بروز خواهند کرد.

طاهری در ادامه همین مطلب می‌افزاید:

اسکن فرادرمانی، شامل آشکارسازی ترس‌های دوران کودکی نیز می‌شود که در ضمیر ناخودآگاه فرد ثبت و ضبط است. در این مورد با دو دسته گزارش روبه‌رو خواهیم شد؛ دسته اول، افرادی هستند که در گذشته هیچ گونه سابقه و گزارشی از وجود ترس نداشته‌اند و پس از اسکن فرادرمانی، با ترس‌های مبهم و ناشناخته‌ای روبه‌رو می‌شوند که خود از چگونگی آن هیچ گونه اطلاعی ندارند. در خیلی از موارد، این ترس و یا ترس‌ها، در ابتدا رو به افزایش می‌گذارد و پس از یک دوره بیرون‌ریزی کاهش پیدا کرده و خاتمه پیدا می‌کند این بیرون‌ریزی ممکن است در خواب و به صورت کابوس هم اتفاق بیفتد.

شباهت‌های عملکرد و نتایج بیان شده، همسویی روش درمانی این دو فرقه را نشان می‌دهد.

*بازگشت دوباره بیماری

یکی از مسائلی که هم در آیین در ری‌کی و هم در عرفان حلقه روی داده، از به کارگیری روشی مشابه حکایت دارد این است که در آیین ری‌کی پس از فرادرمانی یا درمان فرد، بیماری او بازگشته و بعضی مواقع نیز تشدید می‌شود در این باره در آثار نوشته شده درباره این آیین چنین آمده است:

درمان با ری‌کی می‌تواند سبب بروز دوباره بیماری‌های پیشین گردد، نخستین‌بار، کنستانتین هرینگ، پزشک برجسته هومیوپات این پدیده را مطرح کرد که به عنوان «قانون بهبود هرینگ» شناخته شده است.

در دوران جدید، همین پدیده با جزئیات بیشتری توسط پزشک آلمانی دکتر ه. رک وگ توصیف شد. بر اساس یافته‌های علمی او، درمان ری‌کی می‌تواند زمینه بازگشت مراحل گوناگونی چون اشباع سموم، تحلیل رفتن و بدخیمی را برای تبدیل به مراحل تخلیه، شادابی و سرزندگی فراهم کند. پدیده‌ای که حاصل درمان ری‌کی است چنین عمل می‌کند. بیماری‌هایی که قبلاً بیمار از آن رنج می‌برده دوباره در جهت معکوس و در حد مختصری تجزیه می‌شوند.

در عرفان حلقه نیز در بسیاری از موارد، بیماری‌ها پس از فرادرمانی تشدید یا به بیماری دیگری تبدیل می‌شود، البته طاهری بر این نظر است که دلایل برگشت بیماری اختیاری و غیر اختیاری است و بازگشت اختیاری، «... زمانی رخ می‌دهد که بیمار به صورتی اختیاری مرتکب تخلفاتی می‌شود که در آن به نوعی نقش شعور کیهانی در درمان، از طرف بیمار نادیده گرفته شده و یا مورد کتمان قرار گرفته است. نمونه‌های بارز این تخلفات، شک و تردید، انکار و ناسپاسی، کتمان و نسبت دادن درمان به جایی غیر از شبکه‌ شعور کیهانی‌ست...»

و در بازگشت غیراختیاری «این نوع بازگشت را بیمارانی خواهند داشت که مشکلات روان و ذهن،‌ عامل اولیه و اصلی بیماری آن‌ها بوده و یا دچار مشکلات بینشی باشند. در این صورت، بدون اینکه خود در بازگشت بیماری نقشی داشته باشند. بنابر ساز و کارهایی از سوی روان و ذهن، درمان آن‌ها با مقاومت (دادگاه ویژه) روبه‌رو می‌شود که باعث بازگشت بیماری خواهد شد».

منبع: کتاب «حلقه اسارت» به قلم جمعی از استادان حوزه و دانشگاه
منبع: فارس