دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
بلاتکلیفی مجلس و مردم

بكش بكش بر سر برجام/ مجلس: لايحه بدهيد؛ دولت: نمي دهيم/ آيا نقش كميسيون برجام فرماليته است؟

با توجه به اینکه ارائه لایحه برجام از سوی دولت به مجلس از سوی نمایندگان اصرار می شود و توسط دولتی ها انکار، هنوز مشخص نیست اساسا تشکیل کمیسیون برجام و بررسی بند بند آن توسط اعضای کمیسیون و مهمانان حاضر در نشست ها چه خروجی در بر خواهد داشت؟
کد خبر : ۲۵۷۵۹۳

"گروه سیاسی صراط" - حجت‌السلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری که روز شنبه 7 شهریور ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به ارسال لایحه برجام به مجلس گفت: طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی سندی باید به مجلس برود که رییس جمهوری یا نماینده وی امضا کرده باشد، ما که چیزی امضا نکردهایم، آن چه که امروز انجام میشود، اجرای معاهدهای است که ایران قبلا آن را پذیرفته، بحث درباره اجرای درست ان. پی. تی و پادمان است.

روحانی برجام را امری داوطلبانه عنوان میکند و میگوید برجام معاهده جدیدی نیست و هیچ کشور دیگری هم برجام را در پارلمان خود تصویب نمی‌کند، حال اگر ما آن را به پارلمان ببریم، الزامی برای دولت میشود و کار را به نفع آنها انجام میشود. رییس جمهوری با طرح این سوال که چرا می‌خواهیم فشاری از لحاظ حقوقی بر مردم وارد کنیم در حالی که نیازی به آن نداریم؟ می‌افزاید: سبک برجام به این صورت بود که دولت‌ها تفاهم کنند و در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود. طبق اصل 176 قانون اساسی موضوعی که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود و مسیر خود را طی کند، این اصل حاکم بر اصول دیگری است که مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صراط، با وجود این اظهارات رئیس جمهور، رهبر معظم انقلاب نیز چند روز بعد پیرامون نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام فرمودند: "من معتقدم و به آقای رئیس جمهور هم گفته ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.

ایشان با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ توصیه ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند."

در همین حال محمد دهقان در خصوص عدم ارائه لایحه توافق ایران و ۱+۵ به مجلس، گفت: متن توافق باید به صورت قانونی و در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.دولت باید پیش‌نویس این توافقنامه را به تصویب هیات وزیران برساند و با امضای رئیس‌جمهور، به مجلس ارسال کند تا مجلس به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع و بررسی نماید.

وی ادامه داد: طبق اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، هر گونه توافق یا پروتکلی باید به تصویب مجلس برسد. علاوه بر این قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای نیز اعلام کرده است توافق نهایی در صورتی معتبر است که به تصویب مجلس برسد. بنابراین یکی از شروط اعتبار توافقنامه نهایی این است که به مجلس ارائه شده، بررسی و تصویب شود.

از سوی دیگر عراقچی معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر این که تصمیم ارائه لایحه به برجام به مجلس با دولت است گفت که ارائه لایحه برجام به مجلس را بر اساس مصالح کشور به صلاح نمی‌دانیم.

مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم می گوید: مثل گذشته هرگاه مجلس لازم بداند چه در جلسه غیررسمی نمایندگان و چه در کمیسیون‌های ذیربط و چه این کمیسیون برجام، اگر اطلاعاتی بخواهند یا دعوت کنند مسئولین ذیربط به جلسات خواهند رفت، ولی چیزی تحت عنوان لایحه به مجلس داده نخواهد شد.

این در حالی است که افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت مسئولان امر در ارائه لایحه برجام به مجلس قصور کرده‌اند.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر جایگاه مجلس در روند بررسی برجام گفت: مقام معظم رهبری پیش از این نیز در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور بر طی مراحل قانون برجام در کشور تأکید کرده بودند و انتظار می‌رفت تا پس از این پاسخ رهبری دولت لایحه برجام را به مجلس ارائه کند.

اما این بار نوبخت، سخنگوی دولت گفت: دولت نظر رسمی خود را درباره لایحه برجام قبلا اعلام کرده که نیازی به ارائه این لایحه به مجلس نیست.

با این تفاسیر و با توجه به اینکه ارائه لایحه برجام از سوی دولت به مجلس از سوی نمایندگان اصرار می شود و توسط دولتی ها انکار، هنوز مشخص نیست اساسا تشکیل کمیسیون برجام و بررسی بند بند آن توسط اعضای کمیسیون و مهمانان حاضر در نشست ها چه خروجی در بر خواهد داشت؟

سوال این است که چنانچه دولت نسبت به ارایه لایحه برجام اقدامی نکند و برنظر خود که نیازی به ارایه لایحه نیست پافشاری کند، بررسی این لایحه در کمیسیون ویژه چه فایده ای خواهد داشت.

آیا همه این گفت و شنودها در کمیسیون ویژه برجام فرمالیته و در نهایت برای قرائت یک گزارش در صحن علنی است؟