دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲

تظاهرات برای برکناری رئیس‌جمهور+عکس

معترضان در پایتخت مولداوی در پی افشای یک رسوایی بانکی یک میلیارد دلاری، با چادر زدن در یکی از میادین شهر، خواهان استعفای رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام شده اند.
کد خبر : ۲۵۷۳۲۳
صراط: به نقل از بی بی سی، معترضان در پایتخت مولداوی در پی افشای یک رسوایی بانکی یک میلیارد دلاری، با چادر زدن در یکی از میادین شهر، خواهان استعفای رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام شده اند.

تظاهرات برای برکناری رئیس‌جمهور+عکس

تظاهرات‌کنندگان در میدان ملی شهر کیشینف ده ها چادر زده اند.

دیروز یکشنبه هم ده ها هزار نفر در یکی از بزرگترین تظاهرات که در این کشور شوروی پیشین سابقه نداشته شرکت کردند.

آنها به احتمال پایین آمدن سطح زندگی در اثر این رسوایی معترض و خواهان اقدام دولت هستند.

دولت سال گذشته پس از ناپدید شدن یک میلیارد دلار از خزانه سه بانک مجبور شد به آن ها کمک مالی کند.

ایلان شور، یک تاجر 28 ساله هماهنگ کننده و فرد ذینفع اصلی در این قضیه بوده است، اما او در مصاحبه اختصاصی با بی بی سی اعلام کرد که بی گناه است. بیشتر این پول ها از طریق شرکت های بریتانیایی انتقال یافته اند.

پولهای ناپدید شده باعث افت سریع نرخ لیو، واحد پول ملی و تغیر سطح زندگی شهروندان این کشور شده است.

تظاهرات برای برکناری رئیس‌جمهور+عکس

معترضان خواستار استعفای نیکلای تیموفتی، رئیس جمهور و مقامات دیگر، از جمله رئیس بانک ملی، و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شده اند.

سازمان دهندگان تظاهرات از جنبش "کرامت و عدالت" گفته اند که تا دست یافتن به خواسته‌ هایشان در برابر ساختمان دولت در میدان اصلی پایتخت خواهند ماند.

بسیاری از تظاهرات‌کنندگان الیگارشی فوق العاده ثروتمند مولداوی را هدف انتقادات خود قرار داده اند که عامل خشم مردم در یکی از فقیرترین کشورهای اروپا دانسته می شود.

مولداوی که بین رومانی و اوکراین واقع است سال گذشته توافق نامه ای را امضا کرد که با وجود مخالفت روسیه این کشور را به دست یافتن به عضویت اتحادیه اروپا نزدیک می کند.

منبع: تسنیم