سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
برای حل بحران

رئیس‌جمهور پیشین یمن جنوبی راهکار داد

رئیس‌جمهور پیشین یمن جنوبی با تاکید بر اینکه انصارالله به مطالبات ملت جنوب یمن پاسخ مثبت می‌دهد و تنها خواستار ایجاد سازوکاری منطقی برای این پاسخگویی است، از عربستان خواست که به تجاوز به یمن پایان دهد.
کد خبر : ۲۴۷۲۷۰
صراط: «علی ناصر محمد» رئیس‌جمهور پیشین یمن جنوبی در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامه «عدن الغد» اظهار داشت که اواخر ماه «می» گذشته با رهبران جنبش انصارالله در «مسقط» پایتخت عمان دیدار داشته و از آنها خواسته که از جنوب یمن خارج شوند و اداره امور این مناطق را به رهبران جنوبی بسپارند.

انصارالله در «مسقط» با عقب‌نشینی از جنوب یمن موافقت کرد

وی افزود که در این دیدار به همراه «محمد علی احمد» از دیگر رهبران جنوب یمن و رئیس حزب کنگره مردمی جنوب یمن خواستار توقف جنگ، عقب‌نشینی ارتش، نیروهای امنیتی و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله از جنوب یمن شده است تا نیروهای جنوبی در تمامی استانهای جنوبی جایگزین این نیروها شوند.

رئیس‌جمهور پیشین جنوب یمن که به سیاستمداری برای روزهای سخت این کشور شهره است، در ادامه اظهار داشت که انصارالله برای دادن پاسخ مثبت به این درخواست اعلام آمادگی کرد اما واقعیت این است که اجرای چنین درخواستی، نیازمند توافق محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

رهبران جنوبی متحد نشوند، القاعده در جنوب یمن حاکم می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عقب‌نشینی انصار‌الله و ارتش و نیروهای امنیتی از جنوب یمن، رهبران جنوبی قادر به اداره این بخش خواهند بود یا خیر، گفت: هیچ گزینه‌ای به جز اتحاد رهبران جنوب نیست زیرا این نگرانی وجود دارد که در غیر این صورت، القاعده و همپیمانانش در حضرموت جایگزین ما شوند و در جنوب نیز هرج و مرج ایجاد شود. اما من معتقدم که جنوبی‌ها می‌توانند در این راستا متحد شوند  زیرا زمانی خود دولت داشتند و در این‌باره از تجارب کافی برخوردارند.

پیش‌بینی درباره آینده یمن

علی ناصر محمد در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌اش درباره آینده تحولات یمن چیست، گفت: آنچه در یمن در جریان است، تفاوتی با تحولات سوریه، عراق، لیبی، سومالی و سودان ندارد. اگر خوب دقت کنید متوجه می‌شوید که این کشورها نیز کشورهایی با نظام جمهوریت بودند. آنچه که اخیرا در این کشورها روی داد، سقوط نظام‌های این کشورها بوده است. اکنون نیز تلاش می‌شود تا این کشورها تجزیه شوند که این امر در خدمت مخالفان امت عربی است و در این میان تنها دو کشور مصر و تونس تا حدودی جان سالم به در برده‌اند.

بی‌توجهی به اتهام‌زنی‌های طرف‌های مخالف

وی در پاسخ به این سوال که برخی طرف‌های سیاسی او و محمد علی احمد را مورد حمله قرار می‌دهند و آنها را متهم می‌کنند که اقدامات انصارالله در جنوب یمن را محکوم نمی‌کنند، گفت: این نخستین‌بار نیست که به ما به دلیل مواضعمان در قبال این جنگ و سایر جنگ‌های یمن حمله می‌کنند. ما از همان روز نخست درگیری‌ها، اولین کسانی بودیم که طرح ابتکاری برای توقف جنگ را ارائه کردیم و خواستار عقب‌نشینی تمامی نیروها از تمامی شهرهای جنوب یمن و بازگشت به گفت‌وگوها شدیم. ما به این حملات و اتهامات به اندازه‌ای که به دنبال یافتن راهکاری برای حل بحران کشور و توقف جنگ هستیم، اهمیت نمی‌دهیم. ما هیچ موضعی برای رضایت هیچ‌یک از طرفین در گذشته و اکنون اتخاذ نکرده‌ایم به همین دلیل نیز مورد حمله واقع می‌شویم.

رئیس‌جمهور سابق یمن جنوبی تاکید کرد که هیچ مشکل شخصی با «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، نداشته و ندارد و تنها با او درباره اداره کشور و شیوه‌های رفع بحران در جنوب یمن اختلاف نظر دارد و بارها این مسئله را در نامه‌های مختلف از سال 2012 تاکنون مطرح کرده است.

جنگ یمن، پیروز ندارد/عربستان تجاوز را متوقف کند

علی ناصر محمد درباره عملیات «توفان قاطع» عربستان علیه یمن گفت: ما امیدوار بودیم که چنین جنگی راه نیفتد. ما با اصل جنگ از هر طرفی که باشد مخالفیم و اکنون نیز از پیامدهای آن برای یمن و کشورهای همسایه نگرانیم. تاریخ قدیم و معاصر نشان می‌دهد که جنگ‌های چیزی جز قتل و غارت و نابودی به همراه ندارند لذا همه باید برای تحقق صلح تلاش کنند. به اعتقاد من، جنگ جاری در یمن پیروز ندارد و هر دو طرف شکست خورده‌اند. لذا خواستار استفاده از ادبیات گفت‌وگو به جای ادبیات اسلحه هستیم.

وی همچنین خواستار توقف تجاوزات عربستان سعودی در روزهای باقی‌مانده از ماه مبارک رمضان شد تا خونهای مسلمانان کمتر ریخته شود.

حمایت از تشکیل دولت فدرال نه تجزیه یمن

وی در ادامه افزود: ما با حق ملت جنوب یمن مبنی بر تعیین سرنوشت بر اساس منشور سازمان ملل و توافقات کنفرانس اول جنوب یمن (که در نوامبر 2011 در قاهره برگزار شد) همراه هستیم و خواستار تشکیل یک دولت فدرال با دو منطقه شمال و جنوب یمن هستیم. اما می‌ترسیم که جنگ کنونی نه شمالی باقی بگذارد نه جنوب! البته تایید می‌کنم که یک توطئه در میان است که یمن را نشانه گرفته است همان طور که جنبش اعتراضی جنوب یمن را نشانه گرفت و با ایجاد شکاف در این جنبش، آن را تضعیف کرد. ما نگرانیم که جنگ کنونی به جنگ داخلی در یمن تبدیل شود، همان‌گونه که در سومالی روی داد و این کشور را تجزیه کرد سپس جهانیان چشم از آن برداشتند و دیگر هیچ کس به آن توجهی ندارد.

نقش حزب کنگره مردمی یمن و انصارالله در کشور

 وی درباره میزان تاثیر گذاری «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری که در پی انقلاب 2011 مردم یمن از این پست خلع شد، در یمن اظهار داشت: همه می دانند که او رئیس حزب کنگره مردمی یمن است که یکی از گروه‌های سیاسی تاثیرگذار در این کشور به شمار می‌رود. دلیل اثبات این مدعا نیز، تردد و ایفای نقش رهبران این حزب در صنعا، ریاض، مسکو و ژنو است. از سوی دیگر انصارالله نیز یک نیروی سیاسی قدرتمند در عرصه یمن به شمار می‌رود و ما امیدواریم که این گروه سیاسی نیز بخشی از روند سیاسی کشور شود نه اینکه بخواهد به تنهایی در یمن حکومت کند!

قرار نبود مخالفان انصارالله در جنوب یمن مردم بی‌گناه را نشانه بگیرند

رئیس‌جمهور پیشین یمن جنوبی در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: ما به ملت پایدار و صابرمان درود می‌فرستیم و از ارتش و کمیته‌های انقلابی در جنوب می‌خواهیم که سلاح خود را علیه شهروندان و غیرنظامیان استفاده نکنند و آنها را مورد آزار قرارندهند. ما ریخته شدن خون مردم بی‌گناه در محله «المنصوره» را که روزهای پیشین روی داد، محکوم می‌کنیم زیرا نبرد کنونی، نبرد با ملت یمن نیست و روی این مسئله تاکید داریم همانگونه که خود آنها اعلام کردند که تنها با سازمانهای تروریستی طرف هستند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط یمن