صراط: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید بپذیریم تبعیضها درباره فرهنگیان به تدریج برداشته شود، گفت: کمیتهای به دستور رئیسجمهور برای بررسی خواسته فرهنگیان در خصوص مقایسه پرداختهایشان با سایر دستگاهها و رفع تبعیض تشکیل شده است.
علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه یازدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، در سخنانی با گرامیداشت هفته معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری اظهار داشت: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که حاصل 10 سال پژوهش، تحقیق، مطالعه و بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به عنوان یک سند بالادستی راهنمای عمل در آموزش و پرورش است.
فانی با اشاره به 6 زیرنظام در سند تحول افزود: زیرنظام اول، رهبری و مدیریت در آموزش و پرورش است؛ زیرنظام دوم، زیرنظام نیروی انسانی است چرا که بدون نیروی انسانی متخصص، مؤمن و با انگیزه قادر نخواهیم بود نظام آموزشی در خور جمهوری اسلامی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اگر به دنبال تحقق سند تحول هستیم باید به بحث نیروی انسانی توجه کنیم، گفت: سومین زیرنظام، زیرنظام برنامه درسی است و برنامه درسی تابع اهداف و جهتگیریهای آموزش و پرورش است.
وی، زیرنظام چهارم را فضا و تجهیزات برشمرد و افزود: بدون فضای مناسب و تجهیزات قادر به حضور در صحنههای بینالمللی در حوزه تعلیم و تربیت نیستیم.
فانی اضافه کرد: زیرنظام پنجم، منابع مالی است؛ فضاهای آموزشی باید پشتوانه مالی داشته باشند تا هزینههای ضروری را انجام داده و بتوانند نیازهای خود را از طریق منابع مالی تجهیز کنند.
وزیر آموزش و پرورش، زیرنظام ششم در سند تحول را پژوهش و ارزیابی برشمرد و یادآور شد: بدیهی است وقتی از پژوهش صحبت میکنیم به سه سؤال چیستی، چگونگی و چرایی جواب میدهیم.
وی با اشاره به اینکه همه شما که آثاری را خلق کردهاید به دنبال پاسخ به این 3 سؤال هستید، افزود: در آموزش و پرورش وقتی صحبت از آموزش و پرورش خلاق میکنیم لازمه آن داشتن دانشآموز پرسشگر است و لازمه داشتن آموزش و پرورش پرسشگر، در اختیار داشتن معلمان و مربیان پژوهشگر است.
به گزارش فارس، فانی یادآور شد: آموزش و پرورش پرسشگر در گروی معلم پژوهنده است؛ معلمی که هم خود بیاموزد که چگونه پژوهش کند و هم به دانشآموز خود یاد دهد چگونه پژوهش کند و کلید پژوهش، پرسشگری است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کاری که بسیج فرهنگیان در چند سال اخیر تحت عنوان جشنواره پژوهش برگزار کرده است، گامی در جهت اهداف سند تحول است و حاصل تلاش یک ساله آموزش و پرورش در حوزه سند تحول، آماده شدن نقشه راه سند تحول است.
وی ادامه داد: امروز نقشه راه سند تحول آماده است؛ در 17 اردیبهشت 93 که فرهنگیان محضر مقام معظم رهبری رسیدند یکی از مطالبات ایشان نقشه راه بود که آماده شده است.
فانی گفت: برای هر فعالیت که چه پیشنیازهایی مورد نظر است و چه بخشی از وزارتخانه یا سایر دستگاهها مسئولیت اجرای مستقیم آن برنامه را دارند، تعیین شده است و در فاصله سال 94 تا 99 در این نقشه راه پیشبینی شده است تا با تمهید مقدمات و آماده سازی و پیشنیاز لازم، اجرای سند تحول را شاهد باشیم و بتوانیم با یک برنامهریزی درست سند را اجرایی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با اجرای سند تحول حدود 4 سال پیش تصمیم گرفته شد یک سال به دوره ابتدایی اضافه کنند و کلاس ششم را بیفزایند که شاهد بوده و هستیم که چون بدون تمهید و به یک باره شروع شد، مشکلات فراوانی به همراه داشت.
وی با تأکید بر اینکه نقشه راه به ما میآموزد قبل از هر اقدام پیشنیاز و مقدمات آن اقدام فراهم شود در پاسخ به یکی از فرهنگیان که پرسید «بعد از 36 سال معلم هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده و پرورش جایگاه والاتری نسبت به آموزش پیدا نکرده حال اشکال کار مربوط به درون آموزش و پرورش است یا بیرون آن؟»، اظهار داشت: خواسته فرهنگیان به دو قسمت تقسیم میشود. یکی مطالباتی که طبق قوانین موجود باید پرداخت شود مثل حقالتدریس، اضافه کار نوبت دوم مدیران که به دلیل محدودیت اعتباری به تاخیر افتاده و به حق درست است و در حال پرداخت بخشهایی از این مطالبات هستیم.
فانی اضافه کرد: فرهنگیان مطالبه دومی دارند که مقایسهای با بعضی دستگاهها و بعضی پرداختهاست که قابل تأمل است و به سمع رئیسجمهور رسیده و کمیتهای به دستور ایشان برای بررسی این خواسته فرهنگیان تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه منابع محدود است و رفع این خواسته به زمان نیاز دارد، گفت: سال 93 و 94 بودجه آموزش و پرورش را این دولت تعیین کرده و بودجه سنوات قبل ربطی به این دولت ندارد و بودجه آموزش و پرورش در سال 93 نسبت به سال 92 در حدود 26 درصد رشد داشته است.
به گزارش فارس، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به یکی از فرهنگیان که از کمبود سرانه مدارس گلایه میکرد و اینکه چرا تحول در نظام بهداشت وجود دارد ولی در نظام آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان کرد: بودجه کل دولت در سال 93 نسبت به سال 93، حدود 11 درصد رشد داشته است در حالی که بودجه آموزش پرورش در سال 93 نسبت به سال 92، حدود 26 درصد رشد داشته است یعنی دولت برای آموزش و پرورش اولویت قائل است.
وی افزود: بودجه سال 94 نسبت به 93 در آموزش و پرورش 23 درصد رشد داشته در حالی که بودجه کل دولت 11.5 درصد رشد داشته است.
فانی خاطرنشان کرد: این رشدهای بودجهای کفایت ما را نمیکند و در بخش سرانه مشکل داریم و 50 میلیاردی که سال 92 به مدارس دادیم، عددی نبود اما شروع خوبی است و دولت مصمم است فاصلهها را کاهش دهد و منابع دولت نیز محدود است.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: باید بپذیریم این تبعیضها در یک بازه زمانی مشخص و قابل قبولی و به تدریج برداشته شود و تأمین نیازهای دستگاه بزرگ آموزش و پرورش چیزی نیست که ظرف یک ماه یا دو ماه و یک سال برطرف کنیم.
وی با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان گفت: برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان 1350 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که دولت آن را تصویب کرده و این علاوه بر بودجه 94 است.
فانی افزود: به دنبال این نیستیم که شخص یا نهاد خاصی را مقصر بدانیم و مقصر کمبود اعتبار است و افزایش بودجه دو سال اخیر مؤید پیگیری وزارتخانه و تلاش دولت برای تأمین منابع لازم است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازنشستگان گفت: پرونده آنان از آموزش و پرورش خارج شده و با پیگیریهایی که انجام شده است، بیمه بازنشستگان با شاغلین یکسان عمل میشود.
در پایان مراسم از فرزند شهید رجبعلی علمینیک شهید شاخص سال 94 سازمان بسیج فرهنگیان و نفرات برتر یازدهمین جشنواره علمی پژوهشی سازمان بسیج فرهنگیان با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.
علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه یازدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، در سخنانی با گرامیداشت هفته معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری اظهار داشت: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که حاصل 10 سال پژوهش، تحقیق، مطالعه و بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به عنوان یک سند بالادستی راهنمای عمل در آموزش و پرورش است.
فانی با اشاره به 6 زیرنظام در سند تحول افزود: زیرنظام اول، رهبری و مدیریت در آموزش و پرورش است؛ زیرنظام دوم، زیرنظام نیروی انسانی است چرا که بدون نیروی انسانی متخصص، مؤمن و با انگیزه قادر نخواهیم بود نظام آموزشی در خور جمهوری اسلامی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اگر به دنبال تحقق سند تحول هستیم باید به بحث نیروی انسانی توجه کنیم، گفت: سومین زیرنظام، زیرنظام برنامه درسی است و برنامه درسی تابع اهداف و جهتگیریهای آموزش و پرورش است.
وی، زیرنظام چهارم را فضا و تجهیزات برشمرد و افزود: بدون فضای مناسب و تجهیزات قادر به حضور در صحنههای بینالمللی در حوزه تعلیم و تربیت نیستیم.
فانی اضافه کرد: زیرنظام پنجم، منابع مالی است؛ فضاهای آموزشی باید پشتوانه مالی داشته باشند تا هزینههای ضروری را انجام داده و بتوانند نیازهای خود را از طریق منابع مالی تجهیز کنند.
وزیر آموزش و پرورش، زیرنظام ششم در سند تحول را پژوهش و ارزیابی برشمرد و یادآور شد: بدیهی است وقتی از پژوهش صحبت میکنیم به سه سؤال چیستی، چگونگی و چرایی جواب میدهیم.
وی با اشاره به اینکه همه شما که آثاری را خلق کردهاید به دنبال پاسخ به این 3 سؤال هستید، افزود: در آموزش و پرورش وقتی صحبت از آموزش و پرورش خلاق میکنیم لازمه آن داشتن دانشآموز پرسشگر است و لازمه داشتن آموزش و پرورش پرسشگر، در اختیار داشتن معلمان و مربیان پژوهشگر است.
به گزارش فارس، فانی یادآور شد: آموزش و پرورش پرسشگر در گروی معلم پژوهنده است؛ معلمی که هم خود بیاموزد که چگونه پژوهش کند و هم به دانشآموز خود یاد دهد چگونه پژوهش کند و کلید پژوهش، پرسشگری است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کاری که بسیج فرهنگیان در چند سال اخیر تحت عنوان جشنواره پژوهش برگزار کرده است، گامی در جهت اهداف سند تحول است و حاصل تلاش یک ساله آموزش و پرورش در حوزه سند تحول، آماده شدن نقشه راه سند تحول است.
وی ادامه داد: امروز نقشه راه سند تحول آماده است؛ در 17 اردیبهشت 93 که فرهنگیان محضر مقام معظم رهبری رسیدند یکی از مطالبات ایشان نقشه راه بود که آماده شده است.
فانی گفت: برای هر فعالیت که چه پیشنیازهایی مورد نظر است و چه بخشی از وزارتخانه یا سایر دستگاهها مسئولیت اجرای مستقیم آن برنامه را دارند، تعیین شده است و در فاصله سال 94 تا 99 در این نقشه راه پیشبینی شده است تا با تمهید مقدمات و آماده سازی و پیشنیاز لازم، اجرای سند تحول را شاهد باشیم و بتوانیم با یک برنامهریزی درست سند را اجرایی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با اجرای سند تحول حدود 4 سال پیش تصمیم گرفته شد یک سال به دوره ابتدایی اضافه کنند و کلاس ششم را بیفزایند که شاهد بوده و هستیم که چون بدون تمهید و به یک باره شروع شد، مشکلات فراوانی به همراه داشت.
وی با تأکید بر اینکه نقشه راه به ما میآموزد قبل از هر اقدام پیشنیاز و مقدمات آن اقدام فراهم شود در پاسخ به یکی از فرهنگیان که پرسید «بعد از 36 سال معلم هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده و پرورش جایگاه والاتری نسبت به آموزش پیدا نکرده حال اشکال کار مربوط به درون آموزش و پرورش است یا بیرون آن؟»، اظهار داشت: خواسته فرهنگیان به دو قسمت تقسیم میشود. یکی مطالباتی که طبق قوانین موجود باید پرداخت شود مثل حقالتدریس، اضافه کار نوبت دوم مدیران که به دلیل محدودیت اعتباری به تاخیر افتاده و به حق درست است و در حال پرداخت بخشهایی از این مطالبات هستیم.
فانی اضافه کرد: فرهنگیان مطالبه دومی دارند که مقایسهای با بعضی دستگاهها و بعضی پرداختهاست که قابل تأمل است و به سمع رئیسجمهور رسیده و کمیتهای به دستور ایشان برای بررسی این خواسته فرهنگیان تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه منابع محدود است و رفع این خواسته به زمان نیاز دارد، گفت: سال 93 و 94 بودجه آموزش و پرورش را این دولت تعیین کرده و بودجه سنوات قبل ربطی به این دولت ندارد و بودجه آموزش و پرورش در سال 93 نسبت به سال 92 در حدود 26 درصد رشد داشته است.
به گزارش فارس، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به یکی از فرهنگیان که از کمبود سرانه مدارس گلایه میکرد و اینکه چرا تحول در نظام بهداشت وجود دارد ولی در نظام آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان کرد: بودجه کل دولت در سال 93 نسبت به سال 93، حدود 11 درصد رشد داشته است در حالی که بودجه آموزش پرورش در سال 93 نسبت به سال 92، حدود 26 درصد رشد داشته است یعنی دولت برای آموزش و پرورش اولویت قائل است.
وی افزود: بودجه سال 94 نسبت به 93 در آموزش و پرورش 23 درصد رشد داشته در حالی که بودجه کل دولت 11.5 درصد رشد داشته است.
فانی خاطرنشان کرد: این رشدهای بودجهای کفایت ما را نمیکند و در بخش سرانه مشکل داریم و 50 میلیاردی که سال 92 به مدارس دادیم، عددی نبود اما شروع خوبی است و دولت مصمم است فاصلهها را کاهش دهد و منابع دولت نیز محدود است.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: باید بپذیریم این تبعیضها در یک بازه زمانی مشخص و قابل قبولی و به تدریج برداشته شود و تأمین نیازهای دستگاه بزرگ آموزش و پرورش چیزی نیست که ظرف یک ماه یا دو ماه و یک سال برطرف کنیم.
وی با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان گفت: برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان 1350 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که دولت آن را تصویب کرده و این علاوه بر بودجه 94 است.
فانی افزود: به دنبال این نیستیم که شخص یا نهاد خاصی را مقصر بدانیم و مقصر کمبود اعتبار است و افزایش بودجه دو سال اخیر مؤید پیگیری وزارتخانه و تلاش دولت برای تأمین منابع لازم است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازنشستگان گفت: پرونده آنان از آموزش و پرورش خارج شده و با پیگیریهایی که انجام شده است، بیمه بازنشستگان با شاغلین یکسان عمل میشود.
در پایان مراسم از فرزند شهید رجبعلی علمینیک شهید شاخص سال 94 سازمان بسیج فرهنگیان و نفرات برتر یازدهمین جشنواره علمی پژوهشی سازمان بسیج فرهنگیان با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.