جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

تغییر شیوه دخالت دولت در بازار میوه

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: برای بهبود شیوه تنظیم بازار میوه شب عید در سال جدید، با فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم به دنبال روش اجرایی جدید با کمترین میزان دخالت دولت هستیم.
کد خبر : ۲۳۵۶۷۹
صراط: مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: برای بهبود شیوه تنظیم بازار میوه شب عید در سال جدید، با فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم به دنبال روش اجرایی جدید با کمترین میزان دخالت دولت هستیم.

حسین صفایی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران، گفت: برای تنظیم بازار شب عید حدود 31 هزار تن پرتقال و حدود 18 هزار تن سیب در کشور توزیع شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: میزان میوه های پر مصرف ذخیره سازی شده برای تنظیم بازار بیش از این بود اما در برخی از استان‌ها از جمله استان تهران امکان عرضه میوه در سطحی که تدارک دیده شده بود، فراهم نشد و در این استان حدود 3200 تن پرتقال و 1500 تن سیب تنظیم بازاری توزیع شد.

وی در ارتباط با کیفیت میوه های تنظیم بازار، خاطر نشان کرد: امسال سال آور مرکبات نبود این امر علاوه بر کاهش تولید این محصول، باعث درشت شدن پرتقال ها شد به طوری که  وزن عمده  پر تقال‌های شمال  امسال از 20 گرم در سال گذشته به  40 گرم افزایش پیدا کرده بود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی های صورت گرفته موفق ترین شکل تنظیم بازار در دیگر کشورها با کمترین دخالت دولت انجام می شود، ادامه داد: برای رفع مشکلات احتمالی تنظیم بازار میوه در شب عید سال جدید، در تلاشیم که با موافقت ستاد تنظیم بازار، ما نیز این شیوه را در کشور اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: در این شیوه دولت سردخانه هایی را برای ذخیره سازی میوه های پرمصرف اعیاد مختلف اجاره کرده و به طور رایگان در اختیارعموم قرار می دهد تا  تولیدکنندگان بتوانند به صورت رایگان میوه های خود را در این سردخانه ها ذخیره سازی کنند.

صفایی اظهار داشت: در این صورت ذخیره کنندگان متعهد می شوند تنها در زمانی که وزارت جهادکشاورزی اعلام می کند، این محصول را با بیشترین میزان به بازار عرضه کنند که همین امر باعث تعدیل قیمت ها در بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه با اصلاح روش عرضه محصول به بازار قیمت ها نیز کنترل می شود ، گفت: در این روش دولت با تشدید نظارت، شبکه توزیع پرحجم و حداقل دخالت در قیمت گذاری، در تنظیم بازار میوه ایفای نقش می کند.
منبع: تسنیم