صراط: اگر چه فردا قرار است مجید مجیدی بالاخره پس از 3 سال حملات جریانهای ضدایرانی و ضدشیعی به فیلم «محمد(ص)» سوالات درباره شبهات به این فیلم پاسخ گوید اما این روزها و پس از خبر احتمال نمایش این فیلم همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی و همچنین اکران خارج از مسابقه آن در جشنواره فیلم فجر دور جدیدی از حملات به این فیلم آغاز شده است.
* سخنگوی سابق نظامیان مصر و نگرانی از اکران فیلم «محمد(ص)» مجیدی
البته این بار چهرههای موثرتر از چهرههای صرفا سلفی که پیش از این سردمدار حملات رسانهای به فیلم «محمد(ص)» بودند وارد عرصه شدند.
یکی از مهمترین این چهرهها، چهرهای رسانهای به نام «احمد المسلمانی» است که در ابتدای سقوط محمد مرسی و کودتای نظامیان، سخنگویی دولت نظامیها را بر عهده داشت.
وی که در موج رسانهای علیه ایران در سودان که منجر به بسته شدن رایزنی فرهنگی ایران شد نقش مهمی داشت، اخیرا در برنامه «صوت القاهره» که از شبکه «سوئز جدید» پخش میشود با پخش برخی تصاویر منتشر شده از فیلم «محمد(ص)» به انتقادات در این زمینه اشاره کرد و عنوان کرد که الازهر از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) در این فیلم نگران است.
* مخالفت معاون شیخ الازهر با فیلم «محمد(ص)» مجیدی
چهره دیگری که به این عرصه گام نهاده است، «عباس شومان» معاون شیخ الازهر است که در گفتوگو با روزنامه «المصری الیوم» عنوان کرد: تلاش ایران برای اکران فیلمی که در آن پیامبر اکرم(ص) به تصویر کشیده شود مخالف اصول اسلامی و عقیده اهلسنت است.
وی که تلاش کرده به سوالات «مصری الیوم» به صورت کلی پاسخ دهد، افزود: الازهر با هر فیلم سینمایی که در آن انبیا و صحابه به تصویر کشیده شود مخالف است حال ایران باشد یا کشور اسلامی یا غیراسلامی دیگر و الازهر باید جلوی ورود چنین فیلمی به مصر را بگیرد و در کمین باشد تا بتواند از اصول عقاید اسلامی حمایت کند.
اما در این بین دکتر محمد عماره سردبیر «اندیشه شیعی» مجله الازهر(مجله رسمی دانشگاه) در مقالهای پر از مغالطات سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که چرا شیعیان مجوز به تصویر کشیدن انبیا از جمله پیامبر اکرم(ص) را میدهند.
وی در این مطلب با اشاره به اینکه مقاله خود را به بهانه تولید فیلم «محمد(ص)» مجیدی نوشته است، مینویسد: بازیگری بازسازی یک واقعیت است اما آیا انبیا و اولیا تنها یک واقعیت هستند که بتوان آنها را بازسازی کرد یا آنها دارای ابعادی خارقالعاده و خارقالواقعیة هستند؟ ابعادی که بازسازی و بازیگری بهجای آنها را محال میکند و هر بازیگری در این عرصه را خروج از صداقت و مقاصد شایسته میکند.
نویسنده مجله رسمی الازهر: شیعیان امامانشان را خدا پنداشته و اجازه بازیگری درباره آنها را نمیدهند اما اجازه بازی در نقش پیامبران را میدهند
عماره با اشاره به اینکه این ابعاد، بعد انسانی انبیا را دارای ابعادی الهی کرده است، مثال نامربوطی از مسیلمه کذاب میزند و میافزاید: همانگونه که تلاش مسیلمه برای پیامبری و بازسازی قرآن مضحک بود بازیگری در نقش پیامبران نیز امری مضحک و البته چهبسا خطرناکتر از ادعای کذب مسیلمه باشد.
وی سپس به دلایل به تصویردرآوردن انبیا در تفکر غربی میپردازد و آن را نتیجه انحرافاتی در عهد قدیم میداند که پیامبران را مثلا درباره حضرت ابراهیم(ع)به جای آنکه وی را صدیق و اسوه بداند، کذاب و طماع میخواند.
عماره به مثالهای دیگری در این زمینه اشاره میکند و به سراغ علل مزعوم خود درباره چنین مجوزی در میان شیعیان میرود و میافزاید: شیعیان به این دلیل اجازه به تصویرکشیده شدن انبیا را میدهند که نبوت را پایینتر از امامت میدانند و از این رو اجازه به تصویرکشیده شدن پیامبران را میدهند اما اجازه بازی در نقش ائمهشان را نمیدهند!
وی با کنایه به مسایلی درباره امامت و نبوت اشاره و تاکید میکند: شیعیان معتقدند کمال وحی در امامان نهفته است و علومی دارند که از معلمی نگرفتهاند و کلمه «نمیدانم» از زبان ائمهشان خارج نشده و اینگونه است که شیعیان امامانشان را خدا پنداشته و اجازه بازیگری درباره آنها را نمیدهند اما اجازه بازی در نقش پیامبران را میدهند چراکه ائمه شیعه مقامی دارند که « لایبلغه ملک مقرب ولانبی مرسل»
تمام این تلاشها که در راستای خط شیعههراسی صورت میگیرد در حالی است که یکی از تهدیدهای خود را متوجه بزرگترین سرمایهگذاری کشور در عرصه سینما، یعنی فیلم «محمد(ص)» کرده است.
پای کار آمدن الازهر پس از دو سال و پس از آنکه شیخ الازهر در سال 91 اعلام موضع رسمی کرد و مجتبی امانی، رئیس وقت دفتر حفظ منافع ایران در مصر پاسخهایی به وی داد نشان از ضرورت دقت در این تهدید دارد.
این تهدید مسلما با کار رسانهای و تبلیغاتی قوی ممکن است رفع شود چه اینکه مدتی است «تحریم پیشدستانه» فیلم مجیدی کلید خورده است و تنها مصاحبه مجیدی در میانه این موج کفایتی برای موفقیت فیلم در جهان اسلام نخواهد داشت.
چه اینکه به نظر میرسد حوزههای علمیه میتوانند در قالب بحثهای علمی پاسخهای مستدلی به برخی شبهات الازهر در این باره دهد که خود موجبات وحدت شیعه و سنی را فراهم خواهد کرد.
* سخنگوی سابق نظامیان مصر و نگرانی از اکران فیلم «محمد(ص)» مجیدی
البته این بار چهرههای موثرتر از چهرههای صرفا سلفی که پیش از این سردمدار حملات رسانهای به فیلم «محمد(ص)» بودند وارد عرصه شدند.
یکی از مهمترین این چهرهها، چهرهای رسانهای به نام «احمد المسلمانی» است که در ابتدای سقوط محمد مرسی و کودتای نظامیان، سخنگویی دولت نظامیها را بر عهده داشت.
وی که در موج رسانهای علیه ایران در سودان که منجر به بسته شدن رایزنی فرهنگی ایران شد نقش مهمی داشت، اخیرا در برنامه «صوت القاهره» که از شبکه «سوئز جدید» پخش میشود با پخش برخی تصاویر منتشر شده از فیلم «محمد(ص)» به انتقادات در این زمینه اشاره کرد و عنوان کرد که الازهر از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) در این فیلم نگران است.
* مخالفت معاون شیخ الازهر با فیلم «محمد(ص)» مجیدی
چهره دیگری که به این عرصه گام نهاده است، «عباس شومان» معاون شیخ الازهر است که در گفتوگو با روزنامه «المصری الیوم» عنوان کرد: تلاش ایران برای اکران فیلمی که در آن پیامبر اکرم(ص) به تصویر کشیده شود مخالف اصول اسلامی و عقیده اهلسنت است.
وی که تلاش کرده به سوالات «مصری الیوم» به صورت کلی پاسخ دهد، افزود: الازهر با هر فیلم سینمایی که در آن انبیا و صحابه به تصویر کشیده شود مخالف است حال ایران باشد یا کشور اسلامی یا غیراسلامی دیگر و الازهر باید جلوی ورود چنین فیلمی به مصر را بگیرد و در کمین باشد تا بتواند از اصول عقاید اسلامی حمایت کند.
اما در این بین دکتر محمد عماره سردبیر «اندیشه شیعی» مجله الازهر(مجله رسمی دانشگاه) در مقالهای پر از مغالطات سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که چرا شیعیان مجوز به تصویر کشیدن انبیا از جمله پیامبر اکرم(ص) را میدهند.
وی در این مطلب با اشاره به اینکه مقاله خود را به بهانه تولید فیلم «محمد(ص)» مجیدی نوشته است، مینویسد: بازیگری بازسازی یک واقعیت است اما آیا انبیا و اولیا تنها یک واقعیت هستند که بتوان آنها را بازسازی کرد یا آنها دارای ابعادی خارقالعاده و خارقالواقعیة هستند؟ ابعادی که بازسازی و بازیگری بهجای آنها را محال میکند و هر بازیگری در این عرصه را خروج از صداقت و مقاصد شایسته میکند.
نویسنده مجله رسمی الازهر: شیعیان امامانشان را خدا پنداشته و اجازه بازیگری درباره آنها را نمیدهند اما اجازه بازی در نقش پیامبران را میدهند
عماره با اشاره به اینکه این ابعاد، بعد انسانی انبیا را دارای ابعادی الهی کرده است، مثال نامربوطی از مسیلمه کذاب میزند و میافزاید: همانگونه که تلاش مسیلمه برای پیامبری و بازسازی قرآن مضحک بود بازیگری در نقش پیامبران نیز امری مضحک و البته چهبسا خطرناکتر از ادعای کذب مسیلمه باشد.
وی سپس به دلایل به تصویردرآوردن انبیا در تفکر غربی میپردازد و آن را نتیجه انحرافاتی در عهد قدیم میداند که پیامبران را مثلا درباره حضرت ابراهیم(ع)به جای آنکه وی را صدیق و اسوه بداند، کذاب و طماع میخواند.
عماره به مثالهای دیگری در این زمینه اشاره میکند و به سراغ علل مزعوم خود درباره چنین مجوزی در میان شیعیان میرود و میافزاید: شیعیان به این دلیل اجازه به تصویرکشیده شدن انبیا را میدهند که نبوت را پایینتر از امامت میدانند و از این رو اجازه به تصویرکشیده شدن پیامبران را میدهند اما اجازه بازی در نقش ائمهشان را نمیدهند!
وی با کنایه به مسایلی درباره امامت و نبوت اشاره و تاکید میکند: شیعیان معتقدند کمال وحی در امامان نهفته است و علومی دارند که از معلمی نگرفتهاند و کلمه «نمیدانم» از زبان ائمهشان خارج نشده و اینگونه است که شیعیان امامانشان را خدا پنداشته و اجازه بازیگری درباره آنها را نمیدهند اما اجازه بازی در نقش پیامبران را میدهند چراکه ائمه شیعه مقامی دارند که « لایبلغه ملک مقرب ولانبی مرسل»
تمام این تلاشها که در راستای خط شیعههراسی صورت میگیرد در حالی است که یکی از تهدیدهای خود را متوجه بزرگترین سرمایهگذاری کشور در عرصه سینما، یعنی فیلم «محمد(ص)» کرده است.
پای کار آمدن الازهر پس از دو سال و پس از آنکه شیخ الازهر در سال 91 اعلام موضع رسمی کرد و مجتبی امانی، رئیس وقت دفتر حفظ منافع ایران در مصر پاسخهایی به وی داد نشان از ضرورت دقت در این تهدید دارد.
این تهدید مسلما با کار رسانهای و تبلیغاتی قوی ممکن است رفع شود چه اینکه مدتی است «تحریم پیشدستانه» فیلم مجیدی کلید خورده است و تنها مصاحبه مجیدی در میانه این موج کفایتی برای موفقیت فیلم در جهان اسلام نخواهد داشت.
چه اینکه به نظر میرسد حوزههای علمیه میتوانند در قالب بحثهای علمی پاسخهای مستدلی به برخی شبهات الازهر در این باره دهد که خود موجبات وحدت شیعه و سنی را فراهم خواهد کرد.