صراط: مدتها بود زمزمههای علاقه ایوبی و یا شاید یکی از مشاوران پرنفوذش به تغییرات در بنیاد سینمای فارابی شنیده می شد اما هیچکس فکر نمیکرد که ایوبی در نهایت گزینهای را انتخاب کند که در بین گزینههای موجود، او را تبدیل به شمقدری دوم بین اهالی سینما کند با این تفاوت که جواد شمقدری براساس یک سری مدارک و البته اختلافات نظری عمیق خانه سینما را تعطیل کرد اما هنوز هیچکس نمیداند چرا ایوبی و مدیرانش برای کوچکسازی فارابی چنین تصمیمی را گرفتهاند.
شاید در وهله اول بتوان نام کاری را که ایوبی با بنیاد سینمایی فارابی انجام داده است را کوچکسازی نامید اما وقتی جزئیات این تصمیم را بررسی میکنیم میبینیم که برای بنیادی به عظمت فارابی که مهمترین پروژههای سینمایی کشور در آن ساخته شده است از جمله تمامی فیلمهای فاخر (هرچند که 90 درصد این فیلمها کیفیت مطلوبی نداشته باشند) نمیتوان واژه کوچکسازی را به کار برد و باید بیشتر این تصمیم را منحل کردن فارابی نامید، بنیادی که در حال حاضر 180 کارمند رسمی در بخشهای مختلف آن مشغول به کار هستند و بسیاری از کارمندان آن بخصوص در بخش تجهیزات و پشتیبانی تولید سوابقی بالای 20 سال دارند که آنها را به یک مرجع در سینمای ایران تبدیل کرده است و جداسازی ناگهانی این بخشها از بدنه فارابی خودش معنای انحلال میدهد.
در حال حاضر براساس اخبار موثق، تنها بخش معاونت فرهنگی در زیرمجموعه بنیاد سینمایی فارابی باقی مانده است و حتی حق بهرهبرداری از سینما فرهنگ که متعلق به این سینما بوده است نیز طی روزهای گذشته به موسسه سینما شهر واگذار شده و جشنواره موفق 28 فیلم کودک را نیز باید آخرین جشنوارهای نامید که خود فارابی برگزار کرده است چرا که دیگر جشنواره کودک هم توسط فارابی برگزار نمیشود.
به هرحال باید به انتظار نشست و دید ایوبی برای سرنوشت 180 کارمند رسمی و قراردادی فارابی چه می شود هرچند که ایوبی در مصاحبهای عنوان کرده کارمندان فارابی نباید نگران باشند و این کوچکسازی به قویتر این بنیاد کمک خواهد کرد اما سوال اینجاست بنیادی که روزگاری به تعبیر خود رئیس سازمان سینمایی 20 زیر مجموعه مدیریتی داشته است امروز با تنها معاونت فرهنگی چگونه میخواهد در روند تولید سینمای کشور تاثیرگذار باشد و وزارت ارشاد برای فعالیت مهمترین بازوی نظارتی و اجرایی خود در سینما چه برنامه ای دارد و در نهایت اینکه آیا فربه کردن سایر موسسات کوچک سازی است یا تصمیم دیگری پشت لاغری ناگهانی فارابی نهفته است که گذر زمان بهترین پاسخگو خواهد بود.
شاید در وهله اول بتوان نام کاری را که ایوبی با بنیاد سینمایی فارابی انجام داده است را کوچکسازی نامید اما وقتی جزئیات این تصمیم را بررسی میکنیم میبینیم که برای بنیادی به عظمت فارابی که مهمترین پروژههای سینمایی کشور در آن ساخته شده است از جمله تمامی فیلمهای فاخر (هرچند که 90 درصد این فیلمها کیفیت مطلوبی نداشته باشند) نمیتوان واژه کوچکسازی را به کار برد و باید بیشتر این تصمیم را منحل کردن فارابی نامید، بنیادی که در حال حاضر 180 کارمند رسمی در بخشهای مختلف آن مشغول به کار هستند و بسیاری از کارمندان آن بخصوص در بخش تجهیزات و پشتیبانی تولید سوابقی بالای 20 سال دارند که آنها را به یک مرجع در سینمای ایران تبدیل کرده است و جداسازی ناگهانی این بخشها از بدنه فارابی خودش معنای انحلال میدهد.
در حال حاضر براساس اخبار موثق، تنها بخش معاونت فرهنگی در زیرمجموعه بنیاد سینمایی فارابی باقی مانده است و حتی حق بهرهبرداری از سینما فرهنگ که متعلق به این سینما بوده است نیز طی روزهای گذشته به موسسه سینما شهر واگذار شده و جشنواره موفق 28 فیلم کودک را نیز باید آخرین جشنوارهای نامید که خود فارابی برگزار کرده است چرا که دیگر جشنواره کودک هم توسط فارابی برگزار نمیشود.
به هرحال باید به انتظار نشست و دید ایوبی برای سرنوشت 180 کارمند رسمی و قراردادی فارابی چه می شود هرچند که ایوبی در مصاحبهای عنوان کرده کارمندان فارابی نباید نگران باشند و این کوچکسازی به قویتر این بنیاد کمک خواهد کرد اما سوال اینجاست بنیادی که روزگاری به تعبیر خود رئیس سازمان سینمایی 20 زیر مجموعه مدیریتی داشته است امروز با تنها معاونت فرهنگی چگونه میخواهد در روند تولید سینمای کشور تاثیرگذار باشد و وزارت ارشاد برای فعالیت مهمترین بازوی نظارتی و اجرایی خود در سینما چه برنامه ای دارد و در نهایت اینکه آیا فربه کردن سایر موسسات کوچک سازی است یا تصمیم دیگری پشت لاغری ناگهانی فارابی نهفته است که گذر زمان بهترین پاسخگو خواهد بود.