جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸

دلیل افزایش ناگهانی قیمت میوه چیست؟

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت عوامل مختلفی را در افزایش قیمت میوه دخیل دانست و گفت: کمبود تولید‌،‌ نداشتن زیرساخت مناسب برای درجه‌بندی و نگهداری میوه و ایستگاه‌های هزینه‌زا از جمله عوامل بالا رفتن قیمت میوه است.
کد خبر : ۲۱۴۵۷۸
صراط: مجتبی خسروتاج در پاسخ به اینکه علی‌رغم ورود اصناف، تعزیرات و  وزارت صنعت برای تنظیم بازار میوه باز هم شاهدیم برخی اقلام میوه بی‌دلیل و به طور ناگهانی افزایش قیمت دارند اظهار داشت: بعضی از کمبودها ریشه‌‌اش در بخش تولید است و کمبود یک قلم میوه و صیفی در میدان اصلی میوه و تره بار سبب افزایش قیمت می‌شود.
 
این سوال مطرح شد که پس اینکه کشاورز با التماس محصولی مانند گوجه فرنگی را سر زمین کیلویی 200 تومان می‌فروشد و‌لی در بازار کیلویی حداقل 4 هزار تومان عرضه می‌شود، چیست،گفت: زمان تا زمان فرق می‌کند. وقتی زیرساخت مناسبی برای نگهداری محصول نباشد، در فصل برداشت محصول زیاد است و کشاورز که امکان نگهداری ندارد مجبور است محصول خود را به واحد صنایع تبدیلی نزدیک خود بر اساس توافق قبلی بفروشد.
 
وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای سر و سامان دادن به این وضعیت در نظر دارید،گفت: در طول چند هفته گذشته مرتب ساختار بازار میوه و تره بار میدان مرکزی را رصد کرده‌ایم و با هیئت امنا جلساتی در مورد روند ورود کالا،‌قیمت گذاری و نحوه فعالیت حجره داران گذاشته‌ایم که این جلسات هر 15 روز یکبار تکرار می‌شود.
 
معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت با اشاره به مراحل قیمت گذاری میوه گفت: سه مرحله در تعیین قیمت میوه نقش دارد‌،یک مرحله از باغات میوه تا میدان مرکزی تره بار است،‌ مرحله دیگر اتفاقات داخل میدان تره بار و مرحله بعد رسیدن به دست خرده فروش و مغازه دارها است.
 
خسروتاج ادامه داد: الان هیچ سد معبری در میدان اصلی تره بار وجود ندارد و حجره داران موظف شدند پروانه کسب را نصب کنند.
 
توافق برای ارائه یک فاکتور رسمی در میدان تره‌بار
 
معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در پاسخ به اینکه چه فکری برای دلال‌هایی که در کنار دست حجره‌دار می‌نشستند و از فاکتورها آنها استفاده می‌کردند که ممکن بود رقم فاکتور و فروش آنها متغیر باشد، کرده‌اید گفت: در نشستی که با هیئت امنای میدان اصلی تره بار داشتیم، آنها با مسئولان دولتی هم نظر بودند که یک فاکتور رسمی داشته باشیم تا تمامی قیمت‌ها در آن درج شود و فعالان میدان اصلی تره بار حق اینکه در فاکتور دوگانه عمل شود،ندارند، بلکه یک فاکتور رسمی در سه نسخه صادر شود که یک نسخه در اختیار خریدار‌،یک نسخه در میدان اصلی تره‌بار و یک نسخه در دست فروشنده می‌ماند.
 
ایستگاه‌‌های هزینه زا در زنجیره تولید تا مصرف میوه زیاد است/تنظیم بازار را از میدان تره بار آغاز کرده‌ایم

 
وی اذعان داشت: در مرحله تنظیم بازار میوه کار از میدان مرکزی تره بار شروع شده ولی زنجیره توزیع میوه از باغات تا به دست مصرف کننده برسد، طولانی است و باید این پروسه را شفاف سازی کنیم. باید دید آیا کمیسیون‌های صنفی که باید هزینه‌های مبادله را در نظر بگیرند رعایت می‌شود یا سود خرده فروش و توزیع رعایت می شود یا خیر،در عین باید ایستگاه‌های مازاد و اضافی را برداشت.
 
در درجه بندی و بسته بندی میوه سرمایه گذاری نکرده‌ایم‌
 
خسروتاج اذعان داشت: برخی از این مشکلات به خاطر سرمایه گذاری است که ما نکرده‌ایم، در همه جای دنیا درجه بندی و دسته بندی میوه در خود باغات صورت می‌گیرد که هد‌ر رفت میوه را کاهش می‌دهد، میوه درجه سه و نامرغوب برای کارخانجات آب‌میوه گیری و غیره ارسال می‌شود، اما به دلیل ضعف‌های ساختاری که در بخش کشاورزی داریم عملاً مغازه‌دارها با یک سری ضایعات رو به رو هستند و ادعا می‌کنند بخشی از جعبه میوه قابل استفاده نیست.
 
وی در پایان این را هم گفت که از نظر قانون انتزاع کلاً پیگیری وضعیت محصولات کشاورزی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است.
 
بر اساس اظهارات معاون وزیر صنعت که ذکر آن رفت، حال این سوال مطرح است چه کارهایی برای سرو سامان دادن اوضاع از تولید تا میدان تره‌بار که گفته می‌شود مسئولیتش بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است انجام شده است؟
منبع: فارس
برچسب ها: میوه بازار قیمت