پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

اصلاح‌طلبان چگونه از امام(ره) عبور کردند؟

به نظر می‌رسد گفتمان فتنه و به تبع آن اصلاحات، در چارچوب تهی کردن ماهیت انقلاب از آراء بنیانگذار انقلاب اسلامی هستند و با دو روش نفی و تأیید امام خمینی (ره) به دنبال تشکیک در اصول امام و عبور از ایشان برای مراحل بعدی هستند.
کد خبر : ۲۱۰۶۰۴
صراط: «خیلی از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند» این آخرین اظهارات مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات در گفت‌وگو با سایت ضدانقلاب جرس است. "عیسی سحرخیز" از فعالان اصلاح‌طلب که بعد از پیروزی محمد خاتمی در دوم خرداد 1376 با معرفی عطاء مهاجرانی به جایگاه مدیرکلی مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب گردید؛ وی در هنگامه هجمه شدید روزنامه‌های زنجیره‌ای به نهادها و شخصیت‌های انقلابی، از آنان به‌طور تمام‌عیار حمایت کرد و به ابراز تأسف از توقیف نشریات هتاک پرداخت، حمایت علنی وی از روزنامه‌نگارهای ضدانقلاب به نحوی بود که دفتر کارش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاتوق کاری امثال اکبر گنجی و ... برای جنگ روانی علیه جریانات سیاسی انقلابی بدل شده بود.

عیسی سحرخیز پس از اعتراض نسبت به توقیف روزنامه زن – با مدیرمسئولی فائزه هاشمی رفسنجانی- از مدیرکلی مطبوعات وزارت ارشاد استعفا داد و سپس فعالیت رسانه‌ای خود را در ماهنامه آفتاب پیگیری کرد؛ سحرخیز در این ماهنامه نیز با تکاپوی شدید به توهین به ساختار نظام جمهوری اسلامی پرداخت و خواهان خروج از حاکمیت از سوی اصلاح‌طلبان بود و سپس از توقیف ماهنامه آفتاب ترجیح داد با رسانه‌های ضدانقلاب فعالیت ساختارشکنانه خود را پیگیری نماید و از 14 اسفند 1385 به نویسندگان اصلی سایت ضدانقلاب روز آنلاین تبدیل شد. در این گزارش به‌مرور برخی از موضع‌گیری‌های وی در سال‌های اخیر می‌پردازیم.

• لابی برای مجوز روزنامه زن

عیسی سحرخیز با توجه به جایگاه خود در وزارت ارشاد توانست شرایط را برای انتشار روزنامه زن در سال 1377 فراهم نماید؛ روزنامه زن با مدیرمسئولی فائزه هاشمی رفسنجانی و سردبیر ابراهیم نبوی و سپس مسعود بهنود تریبون برای ترویج آموزه‌های فمینیستی در عصر اصلاحات بود. حمایت عیسی سحرخیز از رویکرد هتاکانه روزنامه زن به مجوز محدود نشد و وی در سال 1382 با حضور در دادگاه انقلاب به دفاع از این روزنامه پرداخت.
 
• حمله به حجت‌الاسلام اژه‌ای برای دفاع از روابط نامشروع
 
عیسی سحرخیز از حامیان اصلی اعطای مجوز به روزنامه زن – با مدیرمسئولی فائزه هاشمی رفسنجانی- در سال 1383 در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات کشور به حمایت از انتشار مقالاتی پیرامون روابط غیرشرعی دختران و پسران در مطبوعات می‌پردازد که این رفتار وی با مخالفت شدید حجت‌الاسلام اژه‌ای –نماینده قوه قضائیه در هیات نظارت و رئیس وقت دادگاه ویژه روحانیت – همراه می‌شود و این اظهارات باعث می‌شود که عیسی سحرخیز به حجت‌الاسلام اژه‌ای حمله فیزیکی نماید. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب پس از گذشت چند روز مدعی شد که وی در اثر پرتاب قندان و گاز گرفتن دچار صدمه بدنی شده است و تصاویر آثار این درگیری را در اختیار رسانه دولتی اصلاحات قرارداد.

• حضور در ستاد معین؛ حمایت از هم‌جنس‌بازان

عیسی سحرخیز پس از پایان ریاست جمهوری محمد خاتمی استمرار اصلاحات را در برنامه‌های انتخاباتی معین می‌دید به همین خاطر به‌صورت گسترده در ستاد معین حضور پیدا کرد و ردای ریاست جمهوری را بر تن وزیر علوم دوران اصلاحات می‌دید. عیسی سحرخیز در جریان مناظره‌ای در سال 1384 با دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، به دفاع از هم‌جنس‌بازان و ساواکی‌ها پرداخت و تلویحاً گفت که آن‌ها نیز باید حق کاندیداتوری در انتخابات را داشته باشند.

• حضور در فتنه 88 و آشوب‌های خیابانی

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب پس از انتخابات 1388 با اعلام تقلب گسترده در انتخابات و آنچه آن را کودتای حاکمیت می‌خواند خواهان ابطال آن می‌شود و در همین راستا یادداشت‌های فراوانی را ضد شورای نگهبان و نهادهای امنیتی می‌نویسد و خواهان برگزاری تجمعاتی ضد جمهوری اسلامی در مقاطع خاص زمانی می‌شود و به دلیل این رفتارهای غیرقانونی دستگیر و روانه زندان می‌گردد.

• سحرخیز در عصرانه دفتر هاشمی
 
عیسی سحرخیز فعالیت‌های سیاسی - رسانه‌ای خود را با حضور تعدادی از روزنامه‌نگاران فعال در فتنه 1388 در قالب «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات» انجام می‌دهد. این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به‌واسطه همکاری نزدیکش با فائزه هاشمی در هنگام انتشار روزنامه زن و تلاش وی برای عدم توقف این روزنامه توانست چند ماه پس از آزادی از زندان در تاریخ 92/10/22 به دیدار حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی برود و در رثای آنچه آزادی مطبوعات می‌خواند، در حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت حضور یابد.

• تکاپوی برای دروغ‌گویی‌های حقوق بشری
 
مدیر ارشد وزارت ارشاد اصلاحات پس از آزادی از زندان در تلاش به سیاه نمایی از وضعیت زندان‌های کشور می‌پردازد؛ وی در گفت‌وگوهای اختصاصی با رسانه‌های معاند بارها روایت خلاف واقعی را نسبت به وضعیت زندان‌ها و روند بازجویی از متهمان امنیتی بیان می‌کنند تا به این وسیله بر پرونده حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اثرگذار باشد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سایت ضدانقلاب مرکز دموکراسی برای ایران پیرامون فشارهای حقوق بشر از سوی افرادی مانند احمد شهید اظهار داشت «مسلماً بی‌تأثیر نیست. اگر رویکرد این جلسات حمایتی، افشاگرانه و بازخواست کننده باشد حتماً مثبت است. خوبی این شورا این است که ایران هم در آن عضو است. در همین جلسه اخیر حدود 200 پرسش حقوق بشری از سوی کشورهای مختلف از ایران مطرح‌شده که البته هیئت ایرانی گفته است که بعداً به این‌ها جواب خواهد داد. این روش کشورها را مکلف می‌کند که یکسری استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند و کشورها مجبور می‌شوند که مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر را زیر پا نگذارند. فقط ممکن روی چند بند تحفظ داشته باشند که آن‌ها را هم باید اعلام کنند. مثل دادگاهی است در برابر افکار عمومی جهان و کشورهایی که متخلف شناخته شوند بر اساس رأی اکثریت برای آن‌ها گزارشگر ویژه تعیین می‌شود. آقای لاریجانی می‌گوید که جایگاه آقای احمد شهید غیرقانونی است درحالی‌که در آن جلسات با اکثریت آراء تعیین گزارشگر ویژه برای ایران به تصویب رسیده است. این نظارت‌ها قطعاً مثبت و بر روی اصلاح رفتار کشورها با شهروندان تأثیرگذار است.»

• هدف اصلاح‌طلبان باید خبرگان رهبری باشد

عیسی سحرخیز از فعالان فتنه 1388، در دی‌ماه سال گذشته در مصاحبه با روزنامه آرمان، خبر از تشکیل حلقه اتصال گروه‌های سیاسی با محوریت هاشمی رفسنجانی داد که هدف این حلقه سیاسی ممانعت از شکست دولت روحانی در نیمه‌راه است و در راستای این خط تحلیل بیان داشت که «من مجلس خبرگان را از مجلس شورای اسلامی مهم‌تر می‌دانم » و بابیان این گزاره اعلامی کوتاه ولی مهم از اهداف مشترک اصلاح‌طلبان و کارگزاران پرده برداشت و سپس در بیان راهکار و استراتژی به اتاق فکر اصلاح‌طلبان افزود: «اصلاح‌طلبان فعلاً باید از حرکت‌های ساده به سمت حرکت‌های پیچیده پیش بروند. درعین‌حال نباید جریان مقابل را دست‌کم بگیرند. همین حرکت‌های پیچیده سبب سردرگمی جریان مقابل در انتخابات شد» و پس از چند ماه سید محمد خاتمی یکی از حامیان اصلی فتنه 88 در جمع برخی از اعضای مجمع روحانیون گفت: «ما باید خود را برای انتخابات خبرگان آماده کنیم. من انتخابات خبرگان را مهم‌تر از انتخابات مجلس می‌دانم. باید ترکیب خبرگان را عوض کنیم. با مجمع محققین قم صحبت کرده‌ایم که از میان روحانیون جوان و خوش‌فکر نیروهایی را شناسایی و برای حضور در خبرگان آماده‌سازیم.»

• عبور اصلاحات با امام خمینی (ره) در قالب نفی و تأیید

آخرین اظهارنظر این فعال سیاسی اصلاحات خبر از رویکرد جریان سیاسی اصلاح‌طلب نسبت به آموزه‌های امام خمینی (ره) است؛ این عضو ستاد میرحسین موسوی در گفت‌وگو با یک سایت ضدانقلاب تأکید کرده است که "خیلی از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند." و همچنین این بازداشتی فتنه ۸۸ در بخش دیگری از این مصاحبه با تصریح بر "نگاه منتقدانه " خود به امام خمینی می‌گوید: من نگاه منتقدانه‌ای به ایشان دارم و فکر می‌کنم خیلی از کارها خطا بود. سحرخیز همچنین "تغییر قانون اساسی "، "تغییر ساختاری قوه قضاییه " و "حذف نهاد ولایت‌فقیه " را جزئی از اصلاحات می‌داند و اضافه می‌کند: ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوش‌بینی بسیار و اولیه به آیت‌الله خمینی، به ولایت‌فقیه هم باور داشتیم.

 از سوی دیگر حمیدرضا جلایی‌پور ظاهرا در جواب اظهارات واقعی سحرخیز و همچنین نشان دادن یکی بودن اصلاحات با مشی امام خمینی (ره)، در مصاحبه با پایگاه جماران در تاریخ 93/8/28 به گونه‌ای از امام تعریف و تمجید می کند که اگر امام خمینی ره علیه در قید حیات بودند، اصلاح‌طلب بود.

 عبدالله گنجی در یاداشتی درباره اظهارات جلایی پور می نویسد: "وی (جلایی‌پور) دو محور را در این مصاحبه دنبال کرده است. اول قانون‌گرایی امام به جای انقلابی‌گری و دوم به صورت کینه‌توزانه حال کشور را از منظر تجدیدنظرطلبان بررسی و نگاه امام به وضعیت حال را با این عبارت که «اگر امام بودند چه می‌کردند؟» مورد تحلیل قرار داده است. وی تلاش می‌کند اثبات نماید که امام نقاط قوتی دارد که اصلاح‌طلبان می‌توانند به آن تمسک کنند.

در واقع جامعیت امام را توصیف نمی‌کند، بلکه تفسیری با برش خاص از امام ارائه می‌دهد که با «جمهوری‌خواهی» و «دموکراسی» سازگار شود و این تفسیر را مطلوب و همسو با خواسته اصلاح‌طلبان می‌داند و نهایتاً می‌گوید اگر امام اکنون بود اصلاح‌طلب بود یعنی امام هم به پلورالیسم، اومانیزم، لیبرالیسم، سکولاریسم و پروتستانتیسم معتقد می‌شده است. با این مقدمه ذکر چند نکته درباره محتوای این مصاحبه قابل تأمل است.

در این مصاحبه تلاش شده تفسیری موسع از جمهوری‌خواهی امام ارائه شود. در سراسر این مصاحبه حتی یک کلمه به اسلام‌باوری و اسلام‌خواهی امام اشاره نمی‌شود. از امام تفسیری ارائه می‌شود که دلخواه و مطلوب حال تجدیدنظر‌طلبان باشد.

 مشی جلائی‌پور در این مصاحبه عین قضاوت اکبر گنجی در اسفند 1378 در حاشیه کنفرانس برلین در مصاحبه با نشریه اشپیگل است. وی در پاسخ به اینکه اگر نظرات آیت‌الله خمینی با دموکراسی مدنظر شما سازگار نبود چه می‌کنید؟ می‌گوید ما تفسیری از آیت‌الله خمینی ارائه می‌دهیم که با دموکراسی سازگار باشد و اگر سازگار نبود، وی را به موزه تاریخ می‌سپاریم."

به نظر‌ می رسد، جریان فتنه در قالب نفی برای نشان دادن فاصله خود با آرمان‌ها و ماهیت انقلاب اسلامی در داخل و خارج به دنبال جذب و موضع‌گیری صریح درباره امام خمینی (ره) است و از سوی دیگر، چهره‌ای همچون جلایی‌پور با استفاده از تفسیر خاص درباره نحوه نگرش و عملکرد امام خمینی (ره) به دنبال مصادره متناقض امام با جریان آلوده اصلاحات و تفکر ضد انقلابی فتنه‌گران است تا بتواند طیف خاکستری را برای پیاده سازی اهداف بعدی، جذب کنند.
منبع: مشرق