پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

مدرک‌گرایی پژوهش را فلج کرده است

وی با بیان اینکه باید فکری برای مقابله با کاهش و عدم تحقق اعتبارات پژوهشی شود، خاطرنشان کرد: وضعیت آموزشی کنونی حاکی از گرایشات قوی به کمی‌گرایی و نگاه درآمدزایی از ابزار آموزشی است.
کد خبر : ۲۰۷۸۶۲
صراط: دکتر جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس اظهار داشت: متاسفانه از سال گذشته که بحث حذف قانون 1.5 درصد بودجه پژوهشی مطرح شد، هیچ واکنش جدی از سوی مسئولین در برابر رشد اعتبارات پژوهشی در بودجه ندیدیم و در واقع دستگاه‌های دولتی مرتبط در برابر این حقیقت تلخ سکوت کردند.
 
وی افزود: این سکوت و بی‌توجهی در حالی است که جهان به سوی دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) پیش می‌رود و ما هنوز مسائل پژوهشی را فدای کمیت‌گرایی می‌سازیم.
 
وی با بیان اینکه باید فکری برای مقابله با کاهش و عدم تحقق اعتبارات پژوهشی شود، خاطرنشان کرد: وضعیت آموزشی کنونی حاکی از گرایشات قوی به کمی‌گرایی و نگاه درآمدزایی از ابزار آموزشی است.
 
وی یادآور شد: توسعه رشته های غیرضروری، افزایش بی حد و  حصر پذیرش‌ها در تحصیلات تکمیلی همگی بر فلج ساختن و معلول کردن مسائل پژوهشی دخیل هستند و این شرایط در یکی دو سال آینده به شدت موجب پیچیدگی مشکلات علمی و آموزشی خواهد شد. البته امیدواریم بتوان با طرحی تحت عنوان ایجاد واحدهای پژوهشی در نقاط مختلف کشور، بتوان دولت را موظف به همکاری و تامین اعتبارات پژوهشی نمود.