سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

مشاهده یوزپلنگ ایرانی پس از 40سال

دباغیان گفت:یک یوزپلنگ ایرانی جوان پس از حدود 40 سال دوباره در پارک ملی گلستان مشاهده شد.
کد خبر : ۲۰۲۷۵۳
صراط: دباغیان مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان گفت: شب گذشته  یک قلاده یوزپلنگ جوان توسط آقای موسی ولیزاده رئیس اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان در محدوده دشت میرزابایلو در داخل پارک ملی گلستان پس از 40سال مشاهده شد.
 
وی افزود: رئیس اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان زمانی که با خودرو مشغول گشت زنی و عبور از جاده خاکی واقع در مرز پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده قرخود بوده با دسته ای آهو مواجه شده که رم کرده و در حال فرار از درون پارک و عبور از جاده خاکی بودند.
 
مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان ادامه داد: وی پس از مشاهده یوز تا فاصله 20 متری حیوان نزدیک شده که بعد از آن حیوان به سمت دشت میرزابایلو فرار کرده است.
 
دباغیان در ادامه گفت:با توجه به اینکه یوز در نزدیکی مطقه بهکده رضوی در استان خراسان شمالی دیده شده ،احتمال می رود از منطقه میاندشت به این سمت آمده باشد.
 
شایان ذکر است:دشت میرزابایلو که تنها زیستگاه آهو در پارک ملی گلستان و هم مرز با منطقه حفاظت شده قرخود در استان خراسان شمالی است، زمانی زیستگاه یوزپلنگ آسیایی به شمار می رفته است ، و از آخرین مشاهده مستند یوزپلنگ در پارک ملی گلستان حدود ۴۰ سال می گذرد.