چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶

اصلاح قوانین پرواز هواپیماهای سبک

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه برای رشد هوانوردی عمومی دولت می‌تواند فرودگاه‌‌های کم‌ترافیک را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، گفت: ‌در استفاده از هواپیماهای سبک و فوق‌سبک مشکل کنترل فضای کشور را داریم.
کد خبر : ۲۰۲۳۱۸
صراط: رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه برای رشد هوانوردی عمومی دولت می‌تواند فرودگاه‌‌های کم‌ترافیک را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، گفت: ‌در استفاده از هواپیماهای سبک و فوق‌سبک مشکل کنترل فضای کشور را داریم.
 
امین سالاری امروز در نشست خبری اظهار داشت: 160 بنگاه تولیدی، بازرگانی و تخصصی در حوزه هوایی- فضایی عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی هستند.
 
وی با بیان اینکه بخش عمده صنعت هوایی-فضایی کشور در بخش خصوصی متمرکز شده است، اظهارداشت: در حال حاضر 10 هزار نفر افراد متخصص و علم آموخته در این عرصه فعالیت می‌کنند.
 
سالاری با بیان اینکه در شرایط ویژه‌ای از تعاملات بین‌المللی در صنایع هوایی و فضایی قرار داریم، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی علاقمند هستند همکاری‌های خود را در این صنعت با ما ارتقاء دهند. در یک سال اخیر شرکت‌های خارجی زیادی با شرکت‌های عضو اتحادیه وارد مذاکره شده‌اند و به توافقات مطلوبی در این باره دست یافته‌ایم.
 
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران بیان کرد: در بخش صنایع هوایی و فضایی تعاملات با کشورهای دیگر مهم است؛ هم‌اکنون در حوزه تعمیر و نگهداری انواع وسایل پرنده سنگین، اورهال موتور هواپیما و تعمیر و نگهداری قطعات، بخش خصوصی با همکاری شرکت‌های خارجی تولیدات مشترکی داشته‌اند.
 
سالاری با تأکید بر لزوم توسعه هوانوردی عمومی، بیان کرد: یکی از رسالت‌های اتحادیه‌ها در صنعت هوانوردی دنیا این است که خود متولی هوانوردی عمومی هستند.
 
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران اظهارداشت: هرگونه خدمات هوایی غیر از برنامه‌ریزی ایرلاین‌ها و هوانوردی نظامی، جزء هوانوردی عمومی است که در این باره می‌توان به پرواز با هواپیماهای شخصی، آمبولانس هوایی، آتش‌نشانی هوایی و امداد و نجات هوایی اشاره کرد.
 
وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی در این صنعت اظهار داشت: طبق اهداف سند چشم‌انداز باید تا سال 1404 تعداد 4 هزار فروند هواپیما در ناوگان هواپیمایی کشور موجود باشد که در حال حاضر حدود 200 فروند هواپیمای مسافری داریم.
 
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران پیشنهاد داد که سازمان هواپیمایی کشوری در بحث صدور مجوزهای پروازی و نظارت بر خدمات فنی و تعمیراتی از اتحادیه‌ها استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: همچنین برخی فرودگاه‌های کم ترافیک کشور در راستای توسعه هوانوردی عمومی باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.
 
سالاری بیان کرد: در استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک در حال حاضر مشکل کنترل فضای کشور را داریم که امیدواریم با پشتیبانی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور این مشکل رفع شود.
 
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران بیان کرد: همچنین در بحث صادرات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان عضو اتحادیه فعالیت‌های خوبی انجام شده است که باید متمرکز شده و در قالب یک برند مشترک صادرات در صنایع هوایی-فضایی به کشورهای هدف داشته باشیم.
 
سالاری گفت: در این عرصه در تعمیر و نگهداری سیستم‌های الکترونیکی هوایی، صادرات به کشورهای هدف داشته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه صادرات عمده به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای اسلامی داشته‌ایم، بیان کرد: شرکت‌های عضو اتحادیه توانسته‌اند سالانه ‌ بیش از 20 میلیون یورو‌ صادرات در حوزه صنعت هوایی و فضایی داشته باشند که این رقم در حال افزایش است.
 
سالاری بیان کرد: چهار‌ سال پیش پروژه‌ای با همکاری کشورهای اسلامی آغاز شد که طراحی و ساخت و ماهواره سنجش از دور با دقت تصویربرداری 2.5 متر بود.
 
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: در این عرصه کنسرسیومی متشکل از 27 شرکت بخش خصوصی ایجاد شد که با وجود تحریم‌ها موافقت‌نامه همکاری با کشور خارجی به امضاء رسید؛ این پروژه بعدها با وجود تأییدیه سازمان فضایی ایران متوقف شد اما امیدواریم در دولت یازدهم احیاء شود و تا 3 سال آینده پروژه به بهره‌برداری برسد.
منبع: فارس