سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

لازمه دستیابی به سیاست‌های علم و فناوری

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه مدیریت حال حاضر دانشگاه های کشور به صورت آماتور است گفت: اگر مدیریت حرفه‌ای و توانمند در دانشگاه‌ها حاکم باشد می‌توانیم سیاست‌های علم و فناوری مدنظر مقام معظم رهبری را محقق کنیم.
کد خبر : ۱۹۸۰۹۷
صراط: رضا روستا‌آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریفمهمترین مسئله برای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه علم و فناوری را تغییر مدیریت آماتور دانشگاه‌های کشور به مدیریت حرفه‌ای دانست و گفت: بحث مدیریت در آموزش عالی باید از آماتور بودن به حرفه‌ای تبدیل شود و ما باید حرفه‌ای‌ترین و توانمند‌ترین مدیران را در سطح دانشگاه‌ها به کار گیریم.
 
وی افزود: زمانی که یک تیم ورزشی کشور در جهان به رتبه بالا می‌رسد بحث مربی مطرح است حتی به کارگیری مربیان و بازیکنان خارجی در تیم‌های کشور در نظر گرفته می‌شود، در دانشگاه‌ها نیز باید به همین صورت باشد و حتی در صورت لزوم بتوانیم مدیران کشورهای پیشرفته را به کار گیریم.
 
روستاآزاد ادامه داد: مدیریت در دانشگاه‌های ما کاملا آماتور است و با این وضعیت سیاست‌های کلان پیاده‌سازی نمی‌شود و حتی اگر نهادهای مرتبط برنامه‌ریزی و سیاستگذاری نیز داشته باشند در اجرا به مشکل برمی‌خوریم.
 
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید سیاستگذاری داشته باشد و مدیران توانمند حاذق در دانشگاه‌ها بتوانند این سیاست‌ها را پیاده کنند.
 
به گفته روستاآزاد کشورهایی مانند کره جنوبی مدیران توانمند از کشورهای پیشرفته استخدام می‌کنند و در عرف معمول دنیا برای ریاست دانشگاه‌ها اطلاعیه‌های بین‌المللی صادر می‌کنند زیرا مدیریت یک دانشگاه در سطح کلان کشور بسیار موثر است.
 
وی با بیان اینکه اگر دانشگاه حرکت کند جامعه نیز حرکت می‌کند و به پیشرفت می‌رسد اظهارداشت: من نمی‌گویم باید رئیس دانشگاه را از کشورهای خارجی بیاوریم ولی حتی اگر لازم باشد می‌توانیم این کار را انجام دهیم، می‌توانیم اساتید بین‌المللی استخدام کنیم و حتی اگر رئیس از کشورهای خارجی نیز استخدام نکنیم لزومی ندارد حتما از داخل دانشگاه معاون یا رئیس انتخاب شود بلکه می‌توانیم از دانشگاه‌های دیگر بهره بگیریم.
 
وی گفت: سیاستگذاری صحیح و اجرای صحیح سیاستگذاری‌ها از سوی مدیران توانمند می‌تواند اهداف کشور را محقق کند.
 
روستا‌آزاد افزود: همچنین مدیریت دانشگاه‌ها باید تمام وقت باشد و مدیران به صورت شبانه‌روز و 24 ساعته برای کار اجرایی زمان بگذارند.
منبع: فارس