پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹

قرارداد عجیب یک ایرلاین ایرانی+عکس

مسافرانی که طی هفته های اخیر از تهران عازم افغانستان شده اند، می گویند برخی پروازهای هواپیمایی آسمان به مقصد این کشور توسط هواپیمای بویینگ 767 انجام می شود که توسط این شرکت از هواپیمایی "کام ایر" افغانستان اجاره شده است.
کد خبر : ۱۸۹۰۱۱
صراط: یکی از تبعاتی که تحریم های غیرقانونی و ظالمانه غرب علیه کشورمان داشته است، اعمال محدودیت هایی در زمینه رشد صنعت هوایی ایران است و علی رغم عدم امکان خرید هواپیماهای نو یا با کارکرد بسیار کم توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی، تلاش و علم متخصصان و مدیران این بخش باعث شده مشکلی از بابت تردد و نقل و انتقال هوایی داخلی و خارجی در ایران وجود نداشته باشد.

البته موج هایی مانند بازنشستگی یک شبه هواپیماهای توپولف که سرمایه مهم برخی ایرلاین های ایرانی محسوب می شد، این انتقاد را به وجود آورد که برخی مسئولان فقط به دنبال تعریف و تمجید رسانه ای هستند وگرنه برخی هواپیماهای غربی موجود در ایران، از نظر سن و سال پیرتر از آن توپولف ها محسوب می شدند.

بعد از آن بود که سازمان هواپیمایی در اطلاعیه ای تاکید کرد که «شرکت های هواپیمایی مجاز نیستند تا هواپیمای دارای سن بیش از 20 سال خریداری کنند ضمن آنکه به ازای ورود هر هواپیمای 15 ساله باید یک هواپیمای 20 سال به بالا از رده خارج کنند.»

اما به نظر می رسد تاکید بر کلمه خرید در این اطلاعیه باعث شده تا برخی ایرلاین های وطنی، به فکر اجاره هواپیماهایی با هعمر زیاد بیفتند و حالا رکورد اجاره یک هواپیما با عمر بیش از 30 سال توسط یک شرکت هواپیمایی دولتی به گوش می رسد.

مسافرانی که طی هفته های اخیر از تهران عازم افغانستان شده اند، می گویند برخی پروازهای هواپیمایی آسمان به مقصد این کشور توسط هواپیمای بویینگ 767 انجام می شود که توسط این شرکت از هواپیمایی "کام ایر" افغانستان اجاره شده است.

قرارداد عجیب یک ایرلاین ایرانی+عکس

البته برخی کارکنان این هواپیما به مسافران گفته اند که این اجاره موقت بوده و به محض بازگشت برخی هواپیماهای زمینگیر آسمان به خطوط پروازی، اجاره به پایان می رسد اما مدت دقیق آن معلوم نیست. همپنین بررسی های صبحانه از وب سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی نشان می دهد هواپیمای B-767 کام ایر با شماره سریال 21879 دارای 31.3 سال سن بوده و از ابتدای تولید در اختیار خطوط هوایی United آمریکا قرار داشته وو از سال 2007 به Kam Air افغانستان پیوسته است و حالا در خدمت یک شرکت هواپیمایی ایرانی است که متعلق به مجموعه ای دولتی است.

هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۸۱ به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده و عملا زیر مجموعه دولت محسوب می شود و با توجه به تاکیدات مسئولان ارشد دولتی و فضای مثبتی که پس از توافقنامه ژنو و مذاکرات ایران و 1+5 رخ داده، این پسرفت در اجاره هواپیماها و استفاده از بویینگ شرکت افغانی با عمر بیش از 31 سال، نمی تواند توجیه مناسبی داشته باشد.


منبع: صبحانه