پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۱

نظر رویانیان درباره مترو

کد خبر : ۱۸۰۷۶

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور با تاکید بر حمایت قاطعانه دولت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش حمل‌ونقل به ویژه مترو، اتوبوس و تاکسی، از نهایی شدن فاینانس 5 هزار میلیارد تومانی برای توسعه قطار شهری در کشور خبر داد و گفت: 3 هزار و 700 میلیارد تومان از این فاینانس مربوط به تکمیل خطوط سه، چهار، شش و هفت متروی تهران است.

محمد رویانیان، رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در نشست مدیران عامل قطار شهری کلان شهرها، با تاکید بر اینکه سال 90، سال اتحاد و هم‌افزایی و توسعه مترو و ابتکارات جدید در این بخش است، گفت: دولت در سال آینده یک هزار و 62 میلیارد تومان بودجه عمومی برای توسعه مترو اختصاص داده و به همین میزان نیز شهرداری‌ها باید اعتبار اختصاص دهند که بدین ترتیب اعتبار مترو در بخش عمومی به بیش از 2 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه از این میزان بودجه حدود 300 میلیارد برای تهران در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: از سوی دیگر در بخش یارانه بلیط مترو نیز دولت سال آینده، حدود 400 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که بخش عمده‌ای از آن متعلق به تهران است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از یارانه بلیط مترو متعلق به تهران است، افزود: ‌این رقم تقریبا هفت برابر بودجه سال 88 در این زمینه است.

رویانیان با اشاره به اعلام بلیط 975 تومانی برای مترو در سال آینده نیز گفت: این عدد به هیچ عنوان درست نیست و تصور می‌کنیم شاید نصف آن درست باشد که بخشی از آن را باید دولت و بخشی را شهرداری به صورت یارانه پرداخت کند تا فشاری به مردم نیاید.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات اختصاص یافته توسط دولت و شهرداری برای توسعه مترو به هیچ عنوان کافی نیست، گفت: اینکه بخواهیم حمل و نقل را آزاد کنیم کار درستی است، اما زمانی این امر امکانپذیر است که مردم نیز توان بالا در پرداخت داشته باشند.

مدیر عامل شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور تاکید کرد: تنها راه تحول بنیادین در حمل و نقل آزاد کردن نرخ حمل و نقل و سود ده کردن آن است.

وی عمده‌ترین مشکل در توسعه قطارشهری‌های کشور را کمبود منابع اعلام کرد و گفت: در حالی که در روسیه عمر مترو 100 سال است، متوسط عمر مترو در کشور ما حدود 15 سال است. این در حالی است که متوسط عمر مترو در کشورهای صاحب این فناوری حداقل 80 سال است ، بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت مترو در کشور ما بسیار جوان است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور با اشاره به اینکه در مسکو با 100 سال سابقه تنها 150 کیلومتر و در مادرید اسپانیا با 93 سال سابقه تنها 130 کیلومتر احداث شده است، گفت: این در حالیست که ساخت مترو در کشور طی 25 سال گذشته 110 کیلومتر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا با جهش، مترو را در کشور علیرغم جوان بودن به پیش ببریم، گفت: مشکل کمبود منابع مالی و نبود استاندارد و انسجام و سیاست‌های واحد در بخش‌های مختلف مترو دو امری است که باید به طور جدی در این زمینه ورود کرد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور از سال 89 گفت: فعال سازی واگن سازی‌های داخلی و عقد قرارداد با آنها، بخشی از اقدامات انجام شده توسط این شرکت در سال جاری بوده است.

رویانیان با اشاره به فعال شدن قرارداد ساخت 645 واگن توسط شرکت حمل و نقل ریلی برای نخستین بار در کشور گفت: ‌در عین حال تفاهمنامه‌ای نیز با جهاددانشگاهی برای استانداردسازی سیستم‌های الکتریکی، برق و سامانه‌های مترو و منوریل تنظیم شده است که این قرارداد به زودی امضا خواهد شد.

به گفته رویانیان، از سوی دیگر استانداردسازی زیرساخت شبکه مترو نیز در دانشکده راه آهن و ساخت لکوموتیو ملی نیز در صنایع واگن سازی در حال دنبال شدن است.

وی به موضوع منوریل اشاره کرد و گفت: 13 نوع قطار شهری در کشور داریم، این در حالی است که تنها موضوع منوریل متاسفانه سیاسی شده است.

وی به بحث فاینانس برای مترو اشاره و تاکید کرد: پنج هزار میلیارد تومان فاینانس از چین برای شبکه مترو کشور نهایی شده است که مصوبات لازم در این خصوص گرفته شده که از این میزان سه هزار و 700 میلیارد تومان مربوط به خطوط سه، چهار، شش و هفت مترو تهران است.

وی با اشاره به اینکه دولت تعهد یک هزار و 800 میلیارد تومانی خود را با ماده 68 به بانک‌ها اعلام کرد گفت: این در حالیست که شهرداری تهران به دلیل بدهی به بانک‌ها نتوانسته بود به تعهدات خود عمل کند که در این خصوص جلسات متعددی بین بانک‌های عامل و شهرداری تهران برگزار شد و سرانجام بانک‌ها متقاعد شدند تا بدهی متروی تهران به خود را با زمین تهاتر کنند.

وی با اشاره به تعهد یک‌هزار و 800 میلیارد تومانی شهرداری در بخش متروی تهران که مربوط به پنج سال بود، افزود:‌ تضمین این تعهد به امضای شهردار تهران رسید و امضای بانک هم گرفته شد، بدین ترتیب مشکل شهرداری تهران برای باز کردن ال سی و تضمین بدهی‌های معوقه حل شد.

به گفته رویانیان، در اولین جلسه سال 90 چگونگی توجیه اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش مترو در دولت مورد تصویب قرار می‌گیرد تا در این خصوص بتوانیم گام اساسی برداریم.

وی با تاکید بر اینکه نقش بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل را نباید نادیده بگیریم، گفت: بخش حمل و نقل باید خصوصی شود که در این خصوص باید درآمدزایی و سوددهی آن تضمین شود تا سرمایه گذاران وارد میدان شوند.

وی با اشاره به اینکه 50 تا 60 سال است که حمل و نقل عمومی ما ضرر کرده و به همین دلیل نیز توسعه نیافته است، گفت: ‌به عنوان مثال در بخش بار 100 هزار کامیون فرسوده داریم، اما به علت خود مالکی امکان تعویض آنها وجود ندارد. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد 2 برابر ظرفیت بار در کشور فقط کامیون داریم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور بزرگترین چالش حمل و نقل در کشور را دولتی بودن آن عنوان کرد و گفت: باید حمل و نقل را از تصدی دولت خارج کنیم تا سودزا باشد.

وی با اشاره به اینکه بهترین کانون برای سود دهی بخش حمل و نقل است گفت: ‌در عین حال به علت دولتی بودن هیچ کس سراغ این بخش نمی‌آید.

رویانیان با اشاره به اینکه از 140 میلیون تومان قیمت اتوبوس‌های درون شهری دولت 5/82 درصد را یارانه داده و آنها را تنها 20 میلیون تومان می‌فروشد، گفت: این درحالی است که همچنان شاهدیم بازهم اتوبوس‌های ما درآمد زا نیستند.

30 تا 40 درصد تاکسی‌ها در خدمت مردم نیستند

مترو خصوصی نشود، آینده آن بدتر از اتوبوس و تاکسی می‌شود

وی با اشاره به وضعیت تاکسی‌ها در کشور‌ گفت: 330 هزار تاکسی داریم که متاسفانه 30 تا 40 درصد تاکسی‌ها اصلا در خدمت مردم نبوده و خدمات ارائه نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور دلیل اصلی این اتفاقات را دولتی بودن بخش حمل و نقل عنوان کرد و گفت:‌ مترو نمی‌تواند ترافیک تهران را از بین ببرد اما می‌تواند از ترافیک آن کم کند.

وی ادامه داد: پیشرفته ترین کشور دنیا که حتی 300 کیلومتر مترو دارد، اتوبوسرانی بسیار قوی و هوشمند، آژانس و تاکسی مناسب داشته و ترافیک هم در آن وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور تاکید کرد: اگر مترو خصوصی نشود آینده آن بدتر از اتوبوس و تاکسی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل یک مد نیست بلکه یک صنعت و مدیریت است، گفت: ‌در دنیا یکی از شاخص‌های توسعه حمل و نقل عمومی مدیریت پارکینگ است، یعنی قیمت پارکینگ آنقدر گران و دسترسی به آن آنقدر ساخت است که کسی علاقه‌ای به استفاده از خودروی شخصی خود ندارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور با اشاره به اینکه بر اساس قانون باید سهم مترو در جابجایی مسافران در کشور 10 درصد و در تهران به 30 درصد افزایش یابد، گفت: متقابلا نیز باید در این خصوص سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در تهران در بخش مترو کارهای خوبی انجام شده است گفت: در عین حال معتقدیم باید عقب ماندگی موجود در این بخش به سرعت جبران شود که در این راستا پول دولت و شهرداری کارساز نیست و باید از روش‌های دیگر مانند EPC‌، فاینانس داخلی، BOT و BOO استفاده شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور تاکید کرد: از شهرداری تهران بیش از سایر شهرها انتظار داریم که مشکلات فاینانس را حل کنند، در عین حال دولت به طور جدی به سمت بازکردن درهای جدیدی به سوی مترو جهت جهش حمل و نقل عمومی است.

وی با تاکید بر اینکه باید شبکه‌های اتوبوسرانی و عرضه و تقاضا در کشور هوشمند شود گفت: برای سایر شهرها نیز دولت در حد توان خود کمک کرده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور از اعلام آمادگی دولت برای حمایت کامل از ورود بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل خبر داد و گفت: از سال آینده خصوصی سازی در مترو، اتوبوس و تاکسیرانی به طور جدی پیگیری می‌شود که در این خصوص اصلاح قانون سامانه‌های ریلی با کمک مجلس انجام شود که امیدواریم نمایندگان مجلس نیز در این خصوص دولت را یاری کنند.

وی تاکید کرد: هیچ دولتی خصوصا دولتی که رشته تحصیلی رییس جمهور آن حمل و نقل ریلی است برای توسعه حمل و نقل عمومی خصوصا ریلی، کوتاهی نمی‌کند چرا که کلید توسعه کشور، تقویت حمل و نقل عمومی است.

در ادامه این جلسه مدیران عامل و نمایندگان سازمان‌های قطار شهری کلان شهرهای کشور به بیان مسائل و مشکلات و میزان پیشرفت پروژه‌های خودپرداختند.

سنگتراش، معاون پشتیبانی شرکت متروی تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه 10 درصد حمل و نقل در کشور باید توسط سیستم ریلی صورت گیرد که این رقم در تهران به حدود 30 درصد باید برسد، گفت: این فشردگی کار متاسفانه با تنگنای محدودیت فاینانس بین المللی مواجه شد که در این راستا متروی تهران تصمیم گرفت از طریق عقد قرارداد مجتمع‌های ایستگاهی نسبت به تامین منابع مالی اقدام کند.

وی با اشاره به کمک دولت برای انتشار اوراق مشارکت در بحث متروی تهران گفت: در خط 4 موضوع فاینانس در حال گشایش است و امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده این امر هرچه سریعتر اجرایی شود از سوی دیگر چهار دستگاه حفار نیز در تهران خریداری شده که موجب می‌شود کار احداث مترو با سرعت بیشتری به پیش رود.

بهره‌برداری از فاز اول منوریل قم تا دهه فجر آینده

احمدی از سازمان قطار شهری قم نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت پروژه منوریل قم گفت: بر اساس طرح‌های مصوب 32 کیلومتر خط قطار شهری در این استان مصوب شده که 18 کیلومتر آن منوریل بوده و 14 کیلومتر آن قطار شهری سبک است که 10 کیلومتر از این میزان به صورت قطار زیر زمینی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به نصب پایه‌های منوریل قم گفت: امیدواریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته فاز اول منوریل قم تا دهه فجر آینده به بهره برداری برسد.

بشیری، نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به مرگ سالانه 23 هزار نفر در تصادفات رانندگی گفت:‌ خسارات وارده در این بخش بسیار زیاد است و همه باید تلاش کنیم تا بخش ریلی در کشور توسعه یابد تا از این میزان تصادفات و کشته‌ها کاسته شود.

وی از آمادگی کامل مجلس برای هرگونه همکاری با شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی خبر داد و گفت: متاسفانه همه منتظرند که امکانات بدهند بعد کار کنند این در حالیست که هنر آن است که دنبال راهکارهای جدید بگردیم نه آنکه فقط به دنبال پول باشیم.

گروسی، عضو کمیسیون صنایع و نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در صنعت هوایی تحریم هستیم، گفت: باید تقویت سامانه‌های ریلی مدنظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید سه تا چهار برابر سایر کشورها تلاش کنیم تا عقب ماندگی موجود در این بخش جبران شود.

وی در عین حال گفت:‌در بحث اوراق مشارکت نیز مجلس کمک می‌کند تا مشکل دولت برای انتشار این اوراق در بخش حمل و نقل ریلی مرتفع شود.