دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳

دستور دادگاه اروپا به ترکیه برای پرداخت غرامت

دادگاه حقوق بشر اروپا به دولت ترکیه دستور داده است تا برای ۹۰ میلیون یورو غرامت به قبرس به خاطر بدرفتاری های انجام شده پس از اشغال این جزیره در سال ۱۹۷۴ میلادی بپردازد.
کد خبر : ۱۷۷۵۹۳
صراط: به نقل از رویترز، دستور دادگاه حقوق بشر اروپا به ترکیه برای پرداخت غرامت به قبرس به خاطر بدرفتاری های انجام شده در زمان اشغال این جزیره در سال 1974 میلادی در شرایطی است که آنکارا پیش از این اعلام کرده بود حاضر نیست حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را اجرا کند.

بر اساس این گزارش ترکیه بر این باور است که هدف اصلی دادگاه اروپا از صدور این حکم از بین بردن روند جدید صلح در جزیره قبرس بوده است. ولی یک قاضی سابق ترکیه در دادگاه حقوق بشر اروپا تاکید کرد: آنکارا مجبور است تا این غرامت را بپردازد.

ترکیه 40 سال پیش نیروهای نظامی خود را برای تصرف قبرس به این جزیره اعزام کرد. قبرس 20 سال پیش پرونده مربوط به بدرفتاری نیروهای ترکیه با ساکنان این جزیره را در دادگاه اروپا مطرح کرده و خواستار جبران خسارت و غرامت وارد شده به ساکنان آن شده بود. دادگاه اروپا در سال 2001 میلادی به نفع قبرس رای داده ولی تاکنون تصمیمی در خصوص میزان غرامت پرداختی ترکیه نگرفته است.

ترکیه که مدت زمان زیادی است برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش می کند به علت مساله قبرس اختلافات زیادی با رهبران اروپایی دارد. دور جدید مذاکرات صلح قبرس در ماه فوریه آغاز شده است. جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا قرار است طی روزهای 21 تا 23 مارس به قبرس سفر کند.
منبع: تسنیم