شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
مسئولان نفتی پاسخ دادند

آیا بنزین پتروشیمی در تهران توزیع شده است؟

درحالی سازمان محیط زیست با استناد به آنالیز بنزین توزیع شده در تهران، بنزین پتروشیمی را «سرطان زا» و «آلاینده» اعلام کرده که بسیاری از مدیران ارشد فعلی و سابق وزارت نفت بارها اعلام کرده اند که این بنزین اساسا در تهران توزیع نشده است.
کد خبر : ۱۷۶۹۱۷
صراط: چهارشنبه هفته گذشته (10 اردیبهشت) اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست اطلاعیه ای درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی ها صادر کرد. در بند دوم این اطلاعیه آمده بود: «در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده، میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است. در حالی که در بنزین پتروشیمی، بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و میزان آن بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است. بر اساس نمونه‌های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در کشور آلمان میزان آروماتیک‌ها در بنزین پتروشیمی 48٫6 درصد گزارش شده است.» و در بند پنجم این اطلاعیه نیز آمده بود: «نتایج اندازه گیری هیدروکربن‌های خاص در سال‌های 1376 در تهران نشان می‌داد که غلظت آلاینده بنزن در حدود حد استاندارد بوده است. ضمن این که در آن سال‌ها مشکل اصلی هوای تهران، آلاینده منواکسید کربن بود. در حال حاضر به دلیل اعمال استانداردهای محیط زیست سطح منواکسید کربن بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است؛ اما غلظت بنزن در بعضی نقاط تهران به بالاتر از 100 برابر حد مجاز نیز می‌رسد. در صورتی که حلال‌های صنعتی از چرخه اختلاط با بنزین حذف شود، به جرأت می‌توان اذعان کرد که مشکل هیدروکربن‌های سرطان‌زا می‌تواند در کشور حل شود.»

به صورت خلاصه، سازمان محیط زیست مهمترین دلایلی که برای اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی بیان کرده بود این بود: الف- نتایج آنالیزها براساس نمونه گیری انجام شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران این موضوع را نشان می دهد که میزان آروماتیک های بنزین پتروشیمی بالاست؛ ب- غلظت بنزن در بعضی نقاط تهران به بالاتر از 100 برابر حد مجاز می‌رسد.
به عبارت دیگر، پایه اصلی بیانیه سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع بود که بنزین پتروشیمی در تهران توزیع شده است. این در حالی است که بسیاری از مدیران فعلی و سابق نفتی کشور نظرات دیگری در این زمینه دارند که در ادامه به آنها اشاره می شود:
1- عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش/15 اردیبهشت 93/خبرگزاری شانا: بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی در یک سال اخیر در تهران استفاده نشده و پیش از آن نیز در هیچ یک از شهرهای کشور به طور مستقیم وارد بازار مصرف نشده است.
2- جلیل سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران/14 اردیبهشت 93/خبرگزاری تسنیم: بنزین تولید شده به کمک پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نشده است؛ چراکه با وجود دو پالایشگاه تهران و امام خمینی شازند، نیازی به توزیع بنزین تولید شده به کمک ریفرمیت پتروشیمی‌ها در شهر تهران نیست، از سوی دیگر لزومی ندارد که بنزین را از یک مسیر 1300 تا 1400 کیلومتری به تهران منتقل کرد.  

   3- جلیل سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران/14 اردیبهشت 93/خبرگزاری فارس: پس از تولید ریفورمیت توسط پتروشیمی ها با فرمولی که قیمت گذاری می شد این ریفورمیت به برخی از پالایشگاه ها می رسید مثلا پتروشیمی بندر امام ریفورمیت خود را به پالایشگاه آبادان و پتروشیمی برزویه ریفورمیت خود را به پالایشگاه بندرعباس می داد که با بنزین تولیدی این پالایشگاه ها ترکیب می شد و هنگامی که بنزین به استاندارد 4904 می رسید عرضه می شد. در تهران روزانه 7 یا 8 میلیون لیتر بنزین بیشتر مصرف نمی شود که این بنزین از طریق پالایشگاه شهید تندگویان تهران و پالایشگاه اراک تامین می شود که به این دو پالایشگاه نیز اصلا ریفورمیت پتروشیمی ها تعلق نمی گرفت. چون عرضه بنزین به صورت منطقه ای است بنابراین پالایشگاه هایی که ریفورمیت پتروشیمی ها تحویلشان می شد، بنزین خود را در همان منطقه عرضه می کردند و احتیاجی نبود که بنزین از آبادان و یا بندرعباس به تهران بیاید بنابراین این گفته که بنزین پتروشیمی ها در تهران استفاده می شد، کذب است، زیرا نیاز به چنین کاری نبود.
4- مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق نفت/11 اردیبهشت 93/خبرگزاری تسنیم: بنزین تولید شده توسط پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نمی‌شود.
5- محمدحسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی/10 اردیبهشت 93/خبرگزاری فارس: نکته مهم‌تر آن است که این بنزین (بنزین پتروشیمی) اساسا در تهران توزیع نشده است که بتوان با آزمایش سوخت یا هوای تهران درباره آلایندگی آن اظهار نظر کرد.
6- عباس شعری مقدم، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی/31 فروردین 93/خبرگزاری دانشجو: بنزین اکتان افزایی که در داخل کشور تولید شده و تحویل داده‌ایم، در همان جنوب کشور مصرف می‌شود و جنجال‌های کنونی و ارتباط دادن آلودگی هوای تهران به بنزین داخلی کاملا بی‌مورد است./ تاکید می‌کنم که این بنزین در همان جنوب کشور به مصرف می‌رسد.
7- عباس شعری مقدم، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی/31 فروردین 93/خبرگزاری ایلنا: میزان بنزینی که پتروشیمی‌ها تولید کردند در جنوب کشور مصرف شده و دعوای بنزین و اکتان افزا ربطی به تهران ندارد.
8- شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران/26 بهمن 92 /هفته نامه تجارت فردا: در مورد شهر تهران هم از ابتدا اصلاً بنزین پتروشیمی در این استان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و بنزین پتروشیمی بیشتر در بعضی از استان‌های جنوبی استفاده شده است.
9- عبدالحسین بیات، عضو هیات‌ مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیرعامل سابق این شرکت/26 بهمن 92/هفته نامه تجارت فردا: معمولاً به دلیل هزینه حمل و نقل سعی می‌شود بنزین در همان استان‌ها و استان‌های همجوار تولید و مصرف شود. بنزین پالایشگاه تهران در استان تهران و همجوار مصرف شود و بنزین پالایشگاه آبادان در استان‌های همجوار و در مورد بندرعباس هم همین طور./ بنزین پتروشیمی به پالایشگاه آبادان و بندرعباس می‌رسید و اصلاً به پالایشگاه تهران هیچ وقت بنزین پتروشیمی تحویل ندادند. لذا بحث‌های غیرفنی که گفته می‌شود آلودگی هوای تهران به خاطر بنزین پتروشیمی است، با واقعیت مطابقت ندارد.
10- عبدالحسین بیات، عضو هیات‌ مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیرعامل سابق این شرکت/26 بهمن 92/خبرگزاری ایسنا: به دلایل اقتصادی بنزین تولیدی در پتروشیمی و پالایشگاه در همان استان تولیدکننده محصول و یا استان‌های همجوار مصرف می شود و تاکنون نشنیده‌ام در پالایشگاه شهید تندگویان تهران گله‌ای از کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی دریافتی داشته باشند.

  11- مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق نفت/16 بهمن 89/خبرگزاری شانا: برخی رسانه های بیگانه سعی داشتند آلودگی اخیر هوای تهران را به تولید بنزین در پتروشیمی ها ربط دهند این در حالی است که بنزین مورد نیاز استان تهران از پالایشگاه تهران تامین می شود.

12- حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی/28 دی 89/خبرگزاری مهر: در گذشته اعلام شد به دلیل بنزین پتروشیمی آلودگی هوای تهران زیاد شده است این در حالیست که این نوع بنزین در تهران مصرف نمی شود.
13- مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق نفت/26 دی 89/همشهری آنلاین: اصلا بنزین این واحدها (بنزین پتروشیمی) در تهران مصرف نمی‌شود که این بنزین را عامل آلودگی هوای تهران بدانند.

همانطور که مشاهده شد مدیران عامل فعلی و سابق شرکت های ملی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و یا معاونین آنها و همچنین روسای فعلی و سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرده اند که اصولاً بنزین پتروشیمی به دلایل اقتصادی تاکنون به تهران ارسال نشده و در این شهر توزیع نشده است (بنزین در همان استان‌ها و استان‌های همجوار محل تولید، مصرف می شود)، حال این سوالات از مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت مطرح است که:

1- چگونه می توان با استناد به آنالیز بنزین توزیع شده در تهران، کیفیت بنزین پتروشیمی را زیر سوال برده و این بنزین را متهم به آلاینده بودن و سرطان زایی کرد؟

2- چگونه می توان افزایش تعداد روزهای با هوای پاک در فروردین ماه سال جاری را به تصمیم مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت برای قطع تولید بنزین پتروشیمی ها مرتبط دانست؟



منبع: عیارآنلاین