سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۴

اقدام‌مجلس برای‌تسریع بررسی‌بودجه90

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه اراده این هیئت بر این است که بررسی بودجه 90 تا پایان سال جاری تمام شود، از برگزاری همزمان جلسات علنی و کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی این لایحه خبر داد.
کد خبر : ۱۷۶۷۹

به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس، محسن کوهکن نماینده لنجان و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه در نشستی خبری به تشریح تصمیمات هیئت متبوعش در خصوص نحوه بررسی لایحه بودجه 1390 کل کشور پرداخت و گفت: در شرایط عادی زمان مورد نیاز برای بررسی لوایح بودجه 45 روز است.

وی افزود: نمایندگان 10 روز از زمان چاپ و تکثیر لایحه بودجه فرصت دارند پیشنهادات خود را ارائه دهند و کمیسیون‌های تخصصی نیز 15 روز فرصت دارند مصوبات کمیسیون در خصوص لایحه بودجه و پیشنهادات کمیسیون را تقدیم کنند و همچنین کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به عنوان کمیسیون تخصصی لایحه 15 روز فرصت بررسی بودجه را دارد که این زمان می‌تواند تمدید شود.

کوهکن با بیان اینکه نمایندگان ملت در جلسات علنی مجلس هم می‌توانند در دو یا سه شیفت کاری طی چند روز بررسی لایحه بودجه را انجام دهند، تصریح کرد: پس از اتمام کار بررسی لوایح بودجه در مجلس، این لایحه برای تطبیق با قانون اساسی و شرع به شورای نگهبان ارسال می‌شود که اگر همه این مراحل به سرعت انجام شود، 45 روز وقت نیاز است.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دولت از آنجا که باید بودجه سال آینده را بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تدوین می کرد، به همین دلیل این لایحه را با تأخیر به مجلس تقدیم کرد و از زمان تکلیف دولت برای ارائه بودجه به مجلس که 15 آذرماه بود، گذشت.

کوهکن در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس در دو جلسه نحوه بررسی لایحه بودجه 90 را مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت: جلسات هیئت رئیسه با محوریت آئین‌نامه داخلی مجلس برگزار شد و هیئت دو تصمیم را برای بررسی لایحه بودجه 90 اتخاذ کرد.

وی بر همین اساس متذکر شد: هیئت رئیسه مجلس تصمیم گرفت وکلای ملت در نهاد قانونگذاری که معمولا در ماه پایانی سال برای آخرین جمع‌بندی‌های کاری به حوزه‌های انتخابیه می‌رفتند و مردم نیز چنین انتظاری از آنها داشتند، امسال با حضور در مجلس به بررسی لایحه بودجه 90 بپردازند؛ چرا که لایحه بودجه سند دخل و خرج کشور است و نمایندگان ملت باید در این خصوص با همکاری و تعامل بررسی بودجه را انجام دهند.

کوهکن دومین تصمیم هیئت رئیسه مجلس را در این زمینه لغو تمام مأموریت‌ها و مرخصی‌های نمایندگان تا پایان سال جاری عنوان کرد و گفت: از امروز کار بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق آغاز می‌شود و از آنجا که دو نفر از همکاران ما به دولت پیوستند و آیت‌الله فاکر و آقای حیاتی نیز به دیار باقی شتافتند، عملا آمار نمایندگان مجلس 286 نفر رسید و استعداد اعضای کمیسیون تلفیق نیز 51 نفر است.

وی خاطرنشان کرد که مقرر شد کمیسیون تلفیق مصوبات خود را برای استفاده حداکثری از زمان باقی‎مانده تا پایان سال به صورت جزء به جزء به صحن علنی ارائه دهد تا مجلسی‌ها با تشکیل جلسات علنی کار بررسی لایحه بودجه را همزمان با کمیسیون تلفیق آغاز کنند.

کوهکن گفت که جلسات علنی مجلس با دوسوم تعداد نمایندگان رسمی می‌شود و اگر یک نفر هم کمتر باشد، نمی‌توان جلسه علنی برگزار کرد و به همین دلیل از همکاران خود که درخواست مرخصی کرده بودند یا بنا به دلایلی قرار بود به مأموریت بروند، عذرخواهی و ابراز امیدواری کرد در سال همت و کار مضاعف بتوان از زمان باقی‎مانده تا پایان سال با استفاده از حداکثر فرصت، رسیدگی به لایحه بودجه 1390 پایان یابد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: برای مطرح شدن یک پیشنهاد در خصوص لایحه بودجه هم پیشنهاددهنده اصرار دارد و هم موافقان و مخالفان می‌خواهند صحبت کنند و همین‏طور نماینده کمیسیون تلفیق و نماینده دولت و هیئت رئیسه مجلس تدابیری اندیشیده تا ان‎شاءالله دولت در سال 90 با مشکلی در خصوص پرداخت‌ها و دریافت‌ها مواجه نشود.

وی همچنین در خصوص تصویب بودجه چنددوازدهم برای سال 90 نیز گفت: خود قانون پیش‌بینی‌هایی برای بودجه چنددوازدهم کرده است اما تاکنون پیش نیامده که بودجه چنددوازدهم بررسی و تصویب شود و با تدابیری که هیئت رئیسه اندیشیده، اگر زمان اجازه دهد و دولت همکاری کند، کار بررسی لایحه بودجه را تا پایان سال به اتمام می‌رسانیم.

کوهکن ادامه داد: اگر اجماع و تفاهم بین نمایندگان مجلس وجود داشته باشد و نمایندگان پیشنهادات خود را ظرف 7 روز ارائه دهند و کمیسیون‌ها نیز در کوتاه‌ترین زمان گزارشات خود را ارائه دهند و چند روز در زمان در نظر گرفته شده صرفه‌جویی شود، شاید بتوانیم اختلاف زمانی را که وجود دارد، پر کنیم و بررسی بودجه را به پایان ببریم.

وی در عین حال توضیح داد: البته اگر کار بررسی لایحه بودجه 90 تا پایان سال به اتمام نرسد، ساز و کاری پیش‌بینی شده و این موضوع نباید به عدم تعامل مجلس و دولت تلقی شود و آنچه مسلم است، این است که ما نخواهیم گذاشت دولت در سال آینده از نظر درآمدها و پرداخت‌ها با عدم وجود قانون و تکالیف قانونی مواجه شود.

به گفته این نماینده ملت، با وضعیت و شرایط موجود اگر همراهی و اجماع نظر وجود داشته باشد، پیش‌بینی می‌ شود که هفته آخر اسفند ماه هفته آخر بررسی لایحه بودجه 90 خواهد بود و اگر زمان اجازه ندهد، بودجه چنددوازدهم تصویب خواهد شد.

کوهکن با بیان اینکه در بررسی لایحه بودجه 90 پیشنهاداتی از سوی نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است، گفت: پیشنهاداتی داده شده که از وقت باقی‎مانده بیشترین استفاده را ببریم و یا قانون سال 89 را در مواردی که با برنامه پنجم تطبیق ندارد، حذف کنیم و درآمدهایی را که در لایحه بودجه 90 بین بخش‌های مختلف دیده شده، تصویب کنیم یا در یک زمان کوتاه قانون بودجه را با اهداف برنامه پنجم تطبیق دهیم.

وی با بیان اینکه با رأی نمایندگان مجلس افزایش جلسات علنی امکان‌پذیر است،‌ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بررسی سریع بودجه در مجلس موجب عادی شدن ارائه دیرهنگام لوایح بودجه برای دولت نمی شود، گفت: ما باید همیشه در قضاوت‌ها قانون را در نظر بگیریم اما واقعیات هم باید در نظر گرفته شود.

کوهکن افزود: از طرفی سال آینده اولین سال اجرای قانون برنامه پنجم توسعه است و مورد قبول نبود که بودجه 90 بدون توجه به احکام برنامه پنجم نوشته شود و به همین دلیل دولت تا اتمام کار بررسی قانون برنامه نمی توانست تدوین لایحه بودجه را به اتمام رسانده و آن را به مجلس ارائه دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اراده هیئت رئیسه مجلس بر این است که کار بررسی لایحه بودجه 90 تا پایان سال 89 به اتمام برسد و همچنین کار بررسی این لایحه خلاف آئین‌نامه داخلی نباشد و نمایندگان ملت همکاری کنند تا از زمان باقی‎مانده تا پایان سال جاری حداکثر استفاده را ببریم.