شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸

سازمان حفاظت از واردات بنزين؟

اصرار بي‌حد و حصر سازمان محيط زيست درباره آلوده بودن بنزين پتروشيمي‌ها گويا تمامي ندارد و اين سازمان از همه تلاش خود براي لزوم واردات بنزين استفاده مي‌كند، به طوري كه اعتراض شركت ملي صنايع پتروشيمي را برانگيخته است.
کد خبر : ۱۷۶۱۸۲
صراط: چند ماهي است كه سازمان حفاظت از محيط زيست و در رأس آن، معصومه ابتكار با چنان آب و تابي از آلودگي بنزين‌هاي آلوده و آغشته به محصولات پتروشيمي سخن گفته است كه نگراني‌ها را درباره اين نوع سوخت بيشتر كرد و متهم اصلي، پتروشيمي‌ها ناميده شدند.

تأكيد ابتكار بر آلوده بودن بنزين پتروشيمي‌ها و مقصر اصلي آلودگي هواي تهران در شرايطي مطرح شد كه به گفته مسئولان شركت ملي پالايش و پخش در دولت گذشته و دولت فعلي، بنزين پتروشيمي‌ها به هيچ عنوان در تهران مصرف نشده و همه آن در استان‌هاي جنوبي دود شده است كه گاف بزرگ سازمان حفاظت از محيط زيست را علني كرد.

پس از شفاف‌سازي مجتمع‌هاي پتروشيمي درباره پاك بودن بنزين‌هاي توليدي يا همان حلال‌هاي صنعتي، يكي از مؤسسه‌هاي پژوهشي در آلمان در گزارشي اعلام كرد بنزين‌هاي پتروشيمي به هيچ عنوان آلوده نيست و مشكل از پالايشگاه‌هاي كشور است.

با انجام بررسي‌هاي كارشناسي مشخص شد كه پتروشيمي‌ها نقشي در آلودگي هوا ندارند و مشكل اصلي در باره بي‌كيفيت بودن بنزين پالايشگاه‌هاست اما باز هم مجموعه زير نظر معصومه ابتكار، در گزارش‌هاي جداگانه‌اي از موضع خود كوتاه نيامد تا مشخص شود مخالفت با توليد بنزين در پتروشيمي‌ها، تنها و تنها مربوط به آلودگي هوا نيست و شايد پشت‌پرده‌اي ديگر داشته باشد.

دليل اصرار سازمان حفاظت محيط زيست براي توقف واردات بنزين و مواضع وزير نفت براي لزوم واردات بنزين بسيار ابهام‌برانگيز است به طوري كه بيژن نامدار زنگنه پيش از تأييد آلودگي ريفرميت‌هاي پتروشيمي، از آلوده نبودنشان گفته بود ولي در چرخشي عجيب به سرعت از لزوم حذف توليد ريفرميت‌ها در پتروشيمي‌ها و واردات روزانه 10 ميليون ليتر بنزين به كشور گفت در حالي كه ميزان بنزيني كه وارد كشور شد به لحاظ كيفيت، پايين‌تر از بنزين پتروشيمي‌ها بود. شركت ملي پالايش و پخش هم به تأسي از سياست وزارت نفت، مواضع خود را تغيير داد تا بار ديگر مشخص شود موضوع چيز ديگري است؛ شركتي كه تا همين چند ماه پيش از پاك بودن بنزين‌ها مي‌گفت، امروز از ضرورت واردات بنزين مي‌گويد. در اين ميان و پس از تأييد شدن پاك بودن مواد توليدي در پتروشيمي‌ها، سازمان حفاظت از محيط زيست بار ديگر خبرساز شد و در اطلاعيه‌اي از مخلوط شدن حلال‌هاي صنعتي پتروشيمي با بنزين خبر داد تا اين بار معاون شركت ملي صنايع پتروشيمي در مقام پاسخگويي اين ادعا را رد كند.

اين سازمان در اطلاعيه خود آورد با مراجعه به منابع اطلاعاتي نظير كتب مرجع مرتبط با صنايع نفت و گاز و پتروشيمي به راحتي قابل درك است كه صنايع پتروشيمي، حلال‌هاي بنزن، اولئون و زايلن توليد مي‌كنند. اين تركيبات بعضاً خواص احتراقي (نظير عدد اكتان) بهتري نسبت به بنزين توليدي پالايشگاه‌ها دارند اما سرطان‌زايي آنها اثبات شده است.

محمد حسن پيوندي، معاون شركت ملي صنايع پتروشيمي در اين باره به فارس گفت:در صنعت پتروشيمي چيزي به عنوان حلال صنعتي توليد نمي‌شود و توليد حلال در صنعت نفت توسط پالايشگاه‌ها انجام مي‌شود! وي ادامه داد: در صنعت پتروشيمي دو نوع بنزين توليد مي‌شود كه يك نوع از آنها در واحدهاي الفين توليد مي‌شود. اين بنزين به بنزين پيروليز مشهور است كه حجم توليد آن بسيار كم است و پيش از اين صادر مي‌شده است.

معاون مديرعامل شركت ملي پتروشيمي اضافه كرد: نوع ديگري از بنزين توليدي پتروشيمي‌ها در مجتمع پتروشيمي نوري و در مسير توليد آروماتيك‌ها به عنوان يك محصول مياني توليد مي‌شود كه به ريفرميت شهرت دارد. من درباره مشخصات دقيق اين ريفرميت تحقيق نكرده‌ام اما يك مطلب را به خوبي مي‌دانم و آن اين است كه حجم توليد اين ريفرميت تنها 6 ميليون ليتر در روز است كه نسبت به توليد 60 ميليون ليتر بنزين كشور رقم زيادي محسوب نمي‌شود. پيوندي ادامه داد: نكته مهم‌تر آن است كه اين بنزين اساساً در تهران توزيع نشده است كه بتوان با آزمايش سوخت يا هواي تهران درباره آلايندگي آن اظهارنظر كرد.

در گزارش سازمان محيط‌ زيست درباره نمونه‌گيري از جايگاه‌هاي سوخت تهران و آزمايش آنها و همچنين آزمايش كيفيت هواي تهران به عنوان عوامل اثبات‌كننده آلايندگي بنزين پتروشيمي‌ها سخن گفته شده است. اين در حالي است كه هيچ‌يك از مسئولان صنعت نفت توزيع بنزين پتروشيمي‌ها در تهران را تأييد نكرده‌اند


نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۰
۰
برای کدخدا باید بهانه تهدید به تحریم بنزین را دوباره احیا کرده