سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴

پیام پوتین به نشست سران اتحادیه عرب

رییس‌جمهوری روسیه به نشست سران اتحادیه عرب که در حال حاضر در کویت برگزار می‌شود، پیامی فرستاد.
کد خبر : ۱۷۱۳۸۹
صراط: به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در پیامی به شرکت‌کنندگان در نشست سران عرب در کویت اعلام کرد که مسکو مصمم است مشارکت خود با اتحادیه عرب را تقویت کند تا از این طریق در برقراری صلح در منطقه مشارکت داشته باشد.

رییس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: جهان عرب در حال حاضر در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برد که این شرایط همراه با تغییرات سیاسی اقتصادی و اجتماعی گسترده و پیچیده‌ای همراه است.

وی تاکید کرد: در این شرایط اهمیت نقش سازنده اتحادیه عرب افزایش می‌یابد، چرا که این اتحادیه مکانیزم مهمی برای مذاکرات میان طرف‌های مختلف و حل و فصل مسائل مطرح منطقه به شمار می‌آید.

در پیام پوتین ‌آمده است: در همین راستا ما توجه ویژه‌ای برای حل و فصل درگیری‌ها و بحران‌ها از طریق راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک قائل هستیم که در این راهکارها به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی تمامی کشورها احترام گذاشته شود.

وی به اهمیت تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات میان دولت و مخالفان سوریه که در چارچوب ژنو در مونتروی سوییس از سر گرفته شده بود، اشاره و تاکید کرد: از این طریق باید این مذاکرات به توافق‌های مشخصی پیرامون تمامی مسائل مطرح شده در معاهده ژنو یک بیانجامد.

ولادیمیر پوتین خواهان بکارگیری از توانایی‌های اتحادیه عرب برای تحقق این هدف شد و اظهار کرد که اطمینان دارد راه حل سریع و فراگیر درگیری‌های قدیمی منطقه و در راس آن درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها می‌تواند در عادی‌سازی اوضاع در خاورمیانه و شمال آفریقا نقش داشته باشد.

وی تاکید کرد که مسکو به فعالیت‌های خود برای دستیابی به راه حل عادلانه‌ای برای مساله فلسطین ادامه می‌دهد که این راه حل بر اساس تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد که در کنار صلح و امنیت در کنار همسایه‌های خود زندگی کند.

وی عنوان داشت که مسکو آماده است شراکت و همکاری خود را با اتحادیه عرب تقویت بخشد که این امر با فحوای مصوباتی که در نخستین نشست وزارتی همکاری میان روسیه و اتحادیه عرب در فوریه 2013 اتخاذ شد، همخوانی داشته باشد.


منبع: ایسنا