چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷

نظر خاتمی درباره هدفمندی یارانه‌ها چیست؟

سید محمد خاتمی در دیدار با کارکنان روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد که پیش از این برخی از کارکنان آن به خارج از کشور گریخته بودند، نظر خود را درباره طرح هدفمندی یارانه ها اعلام کرد.
کد خبر : ۱۶۹۵۹۹
صراط: سید محمد خاتمی در دیدار با کارکنان روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد که پیش از این برخی از کارکنان آن به خارج از کشور گریخته بودند، نظر خود را درباره طرح هدفمندی یارانه ها اعلام کرد.

به گزارش صراط، خاتمی یکی از علل علاقه خود به روزنامه آفتاب یزد را نام "یزد" در اسم آن دانست! او در بخشی از اظهاراتش نظر خود را درباره هدفمندی یارانه ها این چنین اعلام کرد: "سؤالتان در مورد یارانه ها مشخص است که هدفمندکردن یارانه به آن صورت که بیاییم چندین برابر کمتر از قیمت تمام شده کالاها در اختیار همه قرار گیرد و دولت سوبسید بدهد کار درستی نیست و حتما باید یارانه‌ها هدفمند شود. اما صحبت در روش و شیوه است، در برنامه چهارم، مسأله هدفمندکردن یارانه‌ها در نظر گرفته شده بود. البته نظر ما این بود که درآمدی که حاصل از افزایش قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها است وارد بودجه نشود یعنی کمبود بودجه را با درآمدی که روی قیمت انرژی می‌بریم، جبران نکنیم و چند مورد برای مصرف در آمد ناشی از حذف یارانه ها در نظر گرفته شد. یک: کمک به بخش‌هایی از جامعه که به دلیل افزایش قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها آسیب می بینند و گرفتار می‌شوند. دوم: بهبود حامل‌های انرژی و صرف بخشی از درآمد اصلاح حامل های انرژی و نیز بخشی از آن هم برای افزایش تولید و سرمایه‌گذاری و بهبود استحصال از منابع انرژی. در کنار این موارد ایجاد حساب‌ ذخیره ارزی که دو نقش مهم داشت، یکی مبارزه با نوسانات قیمت ارز و دیگری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفتن این ارز با سود بسیار اندک و برگشت طولانی مدت. برای تولیداتی که خیلی مورد نیاز کشور است و یا به طور عمده تولیداتی که بتواند بازار خارجی داشته باشد و صادر بشود. البته این موضوع تبدیل شد به صندوق توسعه ملی که کار خوبی هم بود.

در برنامه چهارم، هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده بود البته با یک شیب بسیار منطقی که به طور ناگهانی تورم ایجاد نشود و تولید لطمه نخورد و در کنارآن رشد ۸ درصد در نظر گرفته شده بود . در عرض ۴ سال می‌توانستیم یارانه‌ها را هدفمند کنیم بدون این که لطمه‌ای وارد شود.اما برنامه چهارم اصلا‌ اجرا نشد.

یکی از مواردی که می خواستم در دوره خودم انجام شود همین طرح هدفمندی یارانه ها بود گرچه تصمیم آن در دوره ما گرفته شد، در برنامه سوم هم تا حدودی به این سو رفتیم و علاوه بر آن طرح جداگانه‌ای برای اصلاح قیمت نفت در نظر گرفتیم که در دولت تصویب شد اما مجلس مخالفت کرد.

هدفمندی یارانه‌ها ضرورتی غیرقابل انکار است ولی صحبت از روش‌ها و شیوه‌ها است. به طور قطع دولت محترم طرح‌هایی در نظر دارد و امیدوارم که موفق باشند."