سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱

درخواست اوباما از کشورهای آسیای میانه

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری قزاقستان، خواستار نقش فعال کشورهای آسیای مرکزی در حل مسالمت‌آمیز مسئله اوکراین شد.
کد خبر : ۱۶۹۲۲۸
صراط: رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری قزاقستان، خواستار نقش فعال کشورهای آسیای مرکزی در حل مسالمت‌آمیز مسئله اوکراین شد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا صبح امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگوی تلفنی با «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان، ضمن تأکید بر منافع مشترک، خواستار نقش فعال کشورهای آسیای مرکزی در حل صلح‌آمیز مسئله اوکراین و پیدا کردن یک راه‌حل صلح‌آمیز در رابطه با مناقشه میان روسیه و اوکراین شد.  

در این گفت‌وگوی تلفنی، رؤسای جمهوری قزاقستان و آمریکا، بر اهمیت حفظ اصول حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید نمودند.

در این تماس تلفنی که در حضور «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است، اوباما از نظربایف درخواست کرد که در جهت حل مشکلات موجود در اوکراین نقش فعالتری داشته باشد.

گفت‌وگوی مذکور در حالی انجام شده است که پیشتر نیز نظربایف در تماس‌های تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، در مورد وضعیت اوکراین و راه‌های حل مسالمت‌آمیز این بحران تبادل نظر کرده بود.

نظربایف در گفت‌وگو با رئیس جمهوری روسیه تأکید کرده که قزاقستان به عنوان یک شریک استراتژیک روسیه، از موضع‌گیری مسکو در مورد حمایت از حق اقلیت‌های قومی ساکن در اوکراین با توجه به حفظ امنیت و منافع ملی خود، حمایت می‌کند.

رئیس جمهوری قزاقستان همچنین ابراز امیدواری کرده که همه طرف‌های علاقه‌مند به حل این مشکل، اقداماتی را برای عادی‌سازی هر چه سریع‌تر اوضاع در اوکراین به اجرا برسانند.

رئیس جمهوری قزاقستان در گفت‌و‌گو با مرکل صدر اعظم آلمان نیز، با اشاره به اهمیت حل مسالمت‌آمیز قضیه اوکراین برای حفظ ثبات و امنیت منطقه و جهان، بر لزوم انجام اقداماتی برای حفظ حاکمیت اوکراین در چارچوب قوانین بین‌المللی تأکید کرد.

به گفته منابع رسانه‌ای، رئیس جمهوری قزاقستان استفاده از مکانیسم‌های میانجی‌گری بین‌المللی برای تأمین تمامیت ارضی اوکراین و نیز امتناع از تهدید و اولتیماتوم‌های متقابل را لازم دانسته‌ است.

به‌ اعتقاد تحلیلگران مسائل سیاسی، آنچه در اوکراین می‌گذرد آغاز یک روند نسبتاً طولانی است که آمریکا و غرب با هدف تضعیف و حتی فروپاشی روسیه و به‌ حداقل رساندن نقش آن در مناطق پیرامون و به ‌ویژه آسیای مرکزی و قفقاز دنبال خواهند کرد.

بنابراین در محافل کارشناسی و رسانه‌ای منطقه امروزه این پرسش مطرح است که بعد از اوکراین نوبت چه کشوری خواهد بود؟ در این رابطه هیچ یک از جمهوری‌های آسیای مرکزی استثنا نخواهند بود ولی فعلاً وجود مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی شرایط قزاقستان و قرقیزستان را حساس‌تر از دیگر کشورها کرده است.
منبع: فارس