صراط: عماد افروغ جامعهشناس و استاد بازنشسته دانشگاه درباره نگرانی مقام معظم
رهبری در خصوص موضوع فرهنگ گفت: امروز باید عمل دستگاههای فرهنگی را
ببینیم باید مواضع مقام معظم رهبری را در خصوص فرهنگ بگیریم و عملکرد
دستگاهها را براساس آن بسنجیم که این حرفها تا چه اندازه به عمل منجر شده
است وگرنه که حرف زیاد است و افراد بسیاری هم در کشور ما به خاطر حرفزدن و
شعار دادن امرار معاش میکنند.
وی با بیان اینکه متأسفانه یک عمر است که به اسم اسلام و انقلاب، نان میخوریم، عنوان کرد: شما خبرنگاران با توجه به رسالتی که در این زمینه برعهده دارید باید بروید ببینید که چه کسانی از طریق حرفزدن نان میخورند و چه کسانی تکهتکه میشوند؟ چه بسا عدهای به نان درآوردن از این طریق عادت کردهاند.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی تصریح کرد: به اعتقاد بنده کسانی که در این سالها عهدهدار مسئولیتهای فرهنگی بودهاند باید پاسخ دهند که تاکنون چه کارهایی انجام دادهاند، اگر واقعاً میخواهیم در راستای منویات رهبری، گام برداریم و عمل کنیم باید مقامات مسئول، را در طی این سالها پیدا کنیم و از آنها سؤال کنیم چه کردهاید؟!
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: امروز تمام کمکاریها در حوزه فرهنگ به دلیل شکاف میان نظر و عمل است، بنابراین وقتی فقط حرف بزنیم و عمل نکنیم در واقع، ارزشها را به لحاظ گفتاری نشر دادهایم و نشر افکاری که به عمل ختم نشود به چه دردی میخورد؟!
وی ادامه داد: فکر میکنید قبل از انقلاب عدهای چگونه امرار معاش میکردند؟ همانهایی که با شعارهای شاه نان میخوردند اکنون نیز با شعارهای امام و مقام معظم رهبری کسب درآمد میکنند! طبیعی است، چون فضا عوض شده است. توجه کنید این افراد، چقدر موضع عوض میکنند و یا تا چه اندازه بر یک موضع پافشاری میکنند؟ چقدر هزینه میدهند، چقدر آبرو میگذارند؟ به خدا هیچ!
افروغ درباره آسیب شناسی در حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: باید از دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون فرهنگی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بپرسید که در عمل چه کردهاند و صرفاً در حد نظر صحبت نکنند، بلکه بیان کنند عملکرد آنها چه نتیجه عملی در جامعه داشته و تا چه اندازه به وظیفه قانونی خویش عمل کردهاند.
وی اظهار داشت: باید از این آقایان پرسید که درباره امر به معروف و نهی از منکر چه کردهاید، تاکنون چه برخورد ریشهای با فاسدان اقتصادی و منشأ ساختاری و توجیهات فکری آنها شده است، جز اینکه به چند خانم به خاطر چند تار مو تذکر دادید چه کردید، آیا این همان امر به معروف و نهی از منکر حسینی است؟! وقتی از آقای فلان درخواست مناظره میکنم و میگویم چند سؤال حسینی است درباره امر به معروف و نهی از منکر، پاسخ میشنوم که به مصلحت نیست!
این جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: امروز وضع بدتر شده است، امروز همه از شعارها و از دین سخن میگویند؛ اما یکی میگوید و عمل میکند دیگری میگوید و جمع مال و ثروت میکند، یکی میگوید و جان و مال را به مخاطره میاندازد دیگری علاوه بر حفظ جان و کسب مال، آبرو نیز به دست میآورد عجب زمانهای است و چه میکند نفاق.
وی خاطر نشان کرد: باید ریشه نفاق را پیدا کنیم، باید دید چه کسانی از قِبَل انقلاب کسب روزی میکنند؟ اگر این جریانها برای مردم تحلیل نشود، در واقع به جنگ ارزشها رفتهایم. در حال حاضر مذهب به جنگ مذهب رفته است، عدهای دارای خانهها و مال و منال آنچنانی هستند که اگر کسی کوچکترین حرفی علیه آنها بزند با همان مذهب علیه مدعیان به مقابله برمیخیزند.
افروغ در پایان خاطرنشان کرد: این مسئله ریشهایتر از این حرفهاست، عدهای افکار اسلامی را نشر میدهند نه برای عمل بلکه برای سامان دادن به احوالات دنیوی خود! سیستم گزینش ما هم مزید بر علت است، اگر واقعاً میخواهید کاری انجام دهید که از جنس ارزشها باشد باید با نفاق مقابله کنیم، خودِ مقابله با نفاق یک ارزش و یک کار فرهنگی است.
وی با بیان اینکه متأسفانه یک عمر است که به اسم اسلام و انقلاب، نان میخوریم، عنوان کرد: شما خبرنگاران با توجه به رسالتی که در این زمینه برعهده دارید باید بروید ببینید که چه کسانی از طریق حرفزدن نان میخورند و چه کسانی تکهتکه میشوند؟ چه بسا عدهای به نان درآوردن از این طریق عادت کردهاند.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی تصریح کرد: به اعتقاد بنده کسانی که در این سالها عهدهدار مسئولیتهای فرهنگی بودهاند باید پاسخ دهند که تاکنون چه کارهایی انجام دادهاند، اگر واقعاً میخواهیم در راستای منویات رهبری، گام برداریم و عمل کنیم باید مقامات مسئول، را در طی این سالها پیدا کنیم و از آنها سؤال کنیم چه کردهاید؟!
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: امروز تمام کمکاریها در حوزه فرهنگ به دلیل شکاف میان نظر و عمل است، بنابراین وقتی فقط حرف بزنیم و عمل نکنیم در واقع، ارزشها را به لحاظ گفتاری نشر دادهایم و نشر افکاری که به عمل ختم نشود به چه دردی میخورد؟!
وی ادامه داد: فکر میکنید قبل از انقلاب عدهای چگونه امرار معاش میکردند؟ همانهایی که با شعارهای شاه نان میخوردند اکنون نیز با شعارهای امام و مقام معظم رهبری کسب درآمد میکنند! طبیعی است، چون فضا عوض شده است. توجه کنید این افراد، چقدر موضع عوض میکنند و یا تا چه اندازه بر یک موضع پافشاری میکنند؟ چقدر هزینه میدهند، چقدر آبرو میگذارند؟ به خدا هیچ!
افروغ درباره آسیب شناسی در حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: باید از دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون فرهنگی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بپرسید که در عمل چه کردهاند و صرفاً در حد نظر صحبت نکنند، بلکه بیان کنند عملکرد آنها چه نتیجه عملی در جامعه داشته و تا چه اندازه به وظیفه قانونی خویش عمل کردهاند.
وی اظهار داشت: باید از این آقایان پرسید که درباره امر به معروف و نهی از منکر چه کردهاید، تاکنون چه برخورد ریشهای با فاسدان اقتصادی و منشأ ساختاری و توجیهات فکری آنها شده است، جز اینکه به چند خانم به خاطر چند تار مو تذکر دادید چه کردید، آیا این همان امر به معروف و نهی از منکر حسینی است؟! وقتی از آقای فلان درخواست مناظره میکنم و میگویم چند سؤال حسینی است درباره امر به معروف و نهی از منکر، پاسخ میشنوم که به مصلحت نیست!
این جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: امروز وضع بدتر شده است، امروز همه از شعارها و از دین سخن میگویند؛ اما یکی میگوید و عمل میکند دیگری میگوید و جمع مال و ثروت میکند، یکی میگوید و جان و مال را به مخاطره میاندازد دیگری علاوه بر حفظ جان و کسب مال، آبرو نیز به دست میآورد عجب زمانهای است و چه میکند نفاق.
وی خاطر نشان کرد: باید ریشه نفاق را پیدا کنیم، باید دید چه کسانی از قِبَل انقلاب کسب روزی میکنند؟ اگر این جریانها برای مردم تحلیل نشود، در واقع به جنگ ارزشها رفتهایم. در حال حاضر مذهب به جنگ مذهب رفته است، عدهای دارای خانهها و مال و منال آنچنانی هستند که اگر کسی کوچکترین حرفی علیه آنها بزند با همان مذهب علیه مدعیان به مقابله برمیخیزند.
افروغ در پایان خاطرنشان کرد: این مسئله ریشهایتر از این حرفهاست، عدهای افکار اسلامی را نشر میدهند نه برای عمل بلکه برای سامان دادن به احوالات دنیوی خود! سیستم گزینش ما هم مزید بر علت است، اگر واقعاً میخواهید کاری انجام دهید که از جنس ارزشها باشد باید با نفاق مقابله کنیم، خودِ مقابله با نفاق یک ارزش و یک کار فرهنگی است.