چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۶
فرانکفورتر آلگماینه

ترس اسرائیل ازایجاد ایران دومی درمصر

کد خبر : ۱۶۸۱۲
یک روزنامه آلمانی در تحلیلی از ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی درباره تشکیل ایران دومی در مصر از یک طرف و کاهش نفوذ ایالات متحده در منطقه از طرف دیگر خبر داد.

به گزارش صراط نيوز به نقل از مهر، روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" در تحلیلی نوشت: سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی با بدبینی و نگرانی بالایی تحولات مصر، کشوری که در سال 1979 با آن قرارداد صلح بسته اند را دنبال می کنند. آنها می ترسند که مصر به ایران دومی تبدیل شود.

نویسنده در ادامه اظهار داشت: در اسرائیل نیز احتمال به راه افتادن یک روز خشم مانند آنچه در کشورهای عربی در حال وقوع است بالا رفته است. در سرزمینهای اشغالی هزینه های زندگی بالا رفته است. اتحادیه های کارگری تهدید به اعتصاب عمومی کرده اند. از طرفی وجه اشتراک این رژیم با رژیم های همسایه عربش از جمله در مصر، تونس و اردن اخیرا به واسطه تحولات رخ داده در این کشورها کم شده است.

در ادامه آمده است: نتانیاهو نیز درباره تشکیل ایرانی دوم در مصر در صورت به قدرت رسیدن اسلامگراها هشدار داده است.

نویسنده در ادامه با اشاره به نگرانی بالای سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی از تحولات مصر و برکناری دیکتاتور مبارک نوشت: شریک مطمئن برای اسرائیل سلطنت و دیکتاتوری در مصر بود نه حکومت دموکراتیک.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد: شک و نگرانی بالای رژیم اشغالگر قدس در برابر شورشهای ملی و انتخابات آزاد در جهان اسلام به تجربه غم انگیز این رژیم در زمان گذشته بر می گردد. تا زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 تهران مهمترین متحد اسرائیل در منطقه محسوب می شد. اما با سقوط رژیم شاهنشاهی در ایران، حزب الله، حماس و شاید یک روز حکومت اسلامگرای مصر مورد توجه تهران قرار گرفت.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: از طرفی در اسرائیل به خصوص این نگرانی ایجاد شده که حکومت آمریکا چقدر زود متحد قدیمی خود مبارک را کنار گذاشته است. به دنبال آن این نگرانی ایجاد شده که اوباما یک روزی همچنین اتحاد تنگاتنگ با رژیم صهیونیستی را نیز اگر این رژیم مزاحمتی در منطقه برای ایالات متحده ایجاد کند کنار خواهد گذاشت.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: البته دیپلماتها و نظامیان اسرائیلی روابط تنگاتنگ خود با آمریکا را خیلی در معرض خطر تهدید احساس نمی کنند، آنها بیشتر از این نگرانند که نفوذ ایالات متحده در منطقه کاهش یابد.

در ادامه آمده است: ارتش رژیم اشغالگر قدس از زمان بستن قرارداد با مصر با خیال راحت روی نوار غزه و مرزهای شمالی اش متمرکز شده است. اما انفجار خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل در جریان اعتراضات گسترده ملت مصر علیه حکومت مبارک به عنوان اولین علایم هشدار دهنده برای رژیم اشغالگر قدس محسوب می شود.
برچسب ها: اسرائیل مصر