سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۵
با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

افتتاح نمایشگاه‌دستاوردهای‌انرژی‌هسته‌ای

بیست و هفتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در پردیس دانشگاه رازی برپا می‌شود.
کد خبر : ۱۶۶۸۶۸
صراطرئیس مرکز اجرایی نمایشگاههای هسته‌ای کشور در نشست خبری برپایی نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: این نمایشگاه از تاریخ دهم اسفند به مدت پنج روز در پردیس دانشگاه رازی برپا می‌شود.

محمدتقی شجاعی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سه بخش و بیست و سه غرفه گفت: بخش نخست این نمایشگاه چرخه تولید سوخت، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم و غنی‌سازی اورانیوم را نشان می‌دهد و ماکتی از مجتمع آب سنگین و رآکتور تحقیقاتی اراک در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

وی افزود: در بخش دوم نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در کرمانشاه تولید انرژی به نمایش گذاشته می‌شود و در این زمینه ماکتی از نیروگاههای بوشهر و دارخوین که بخشی از برق کشور را تولید می‌کنند به نمایش در می‌آید.

رئیس مرکز اجرایی نمایشگاههای هسته‌ای کشور با اشاره به بخش سوم این نمایشگاه گفت: در این بخش کاربردهای جنبی انرژی هسته‌ای به نمایش در می‌آید که دستاوردهای پژوهشکده کشاورزی، پژوهشکده لیزر و اپتیک، علوم و فنون هسته‌ای و پژوهشکده چرخه سوخت در این بخش ارائه می‌شوند.

شجاعی افزود: در این نمایشگاه 550 قلم آزمایشگاهی ارائه می‌شود که 275 قلم آزمایشگاهی متعلق به چرخه سوخت و 275 قلم مربوط به کاربردهای دیگر صنعت هسته‌ای است و مصارف اصلی صنعت هسته‌ای در کشور ما را رادیوداروها تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در افتتاح این نمایشگاه گفت: پیش‌بینی می‌کنیم 10هزار نفر از این نمایشگاه پنج روزه بازدید بعمل آورند و در یکی از غرفه‌های نمایشگاه یک سانتریفیوژ به صورت نمادین به نمایش در می‌آید.

رئیس مرکز اجرایی نمایشگاههای هسته‌ای کشور افزود: از سال 87 تاکنون بیست و شش نمایشگاه تخصصی در رابطه با صنعت هسته‌ای کشور در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده که این نمایشگاهها با هدف اطلاع‌رسانی و ایجاد حس غرور ملی در میان مردم و دانشگاهیان است.

شجاعی گفت: این نمایشگاه ویژه دانشجویان، اساتید و دانش‌آموزان است و در بخش جنبی نمایشگاه سه کارگاه آموزشی برگزار می‌شود و به شرکت کنندگان در این کارگاه‌ها گواهینامه رسمی سازمان انرژی اتمی اعطا می‌شود.

وی اردبیل را مقصد بعدی نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور عنوان کرد و افزود: تا پایان مهر 93 این نمایشگاه‌های در سراسر کشور برگزار می‌شود و سعی داریم راه‌اندازی نمایشگاه دائمی انرژی هسته‌ای در تهران هستیم.

منبع: تسنیم