صراط: به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزیر علوم در سخنرانی خود در همایش آموزش عالی و توسعه پایدار در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: ملت شریف ایران از دانشگاهیان انتظار دارند در تحقق اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر دانش و فناوری است پیشگام باشند.
وی تاکید کرد: دانشگاهیان باید در این شرایط خطیر و حساس کشور پیرامون راهکارهای اقتصاد مقاومتی متکی بر دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون زا، پویا و پیشرو هماندیشی و تبادل نظر کنند.
میلی منفرد افزود: باید فعالیتهای علمی، پژوهشی دانشگاهها و رسالههای تحقیقاتی دانشجویان در راستای مرتفع شدن معضلات کشور که در اولویت هستند جهتگیری شود و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در رابطه با مسائل بنیادین مرتبط با توسعه پایدار به تولید دانش و ارائه راهکار بپردازند.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: در گیریها، بحرانهای مالی و اقتصادی جهانی، فقر و نابرابری و بحران غذایی و گرسنگی فزاینده جهانی، خطرات الگوهای ناپایدار توسعه اقتصادی و توسعه مبتنی بر رشد اقتصادی را کاملا روشن کرده است؛ لذا ضرورت دارد با تدوین الگوهایی که مبتنی بر ارزشهای مشترک بشری و واقیعتهای زیستی کره زمین و رویکردی فرا زمانی و مکانی هستند، برای بهبود کیفیت زندگی کنونی و آینده جامعه بشری تلاش شود.
میلی منفرد اظهار داشت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید در روش زندگی خود تغییرات بنیادین ایجاد کنیم و با تفکر نقادانه و چالش گرانه فعالیتهای کنونی خود را تغییر دهیم که در این مسیر نقش دانشگاهها بسیار تعیین کننده است زیرا تغییر پارادایمها و مفروضات بنیادین بشری صرفا در توان دانشگاهها و نهادهای تولید دانش است.
وی با تاکید بر بازاندیشی و تغییر رویکردها و سیاستهای آموزش کنونی گفت: رویکردهای نوین مبتنی بر آموزش پایدار باید به یادگیری میان رشتهای و کلنگر، اندیشهورزی نقادانه، تصمیم گیری مشارکتی، استفاده از اطلاعات مناسب بومی و استفاده از روشهای نوین توجه ویژه داشته باشد.
وی گفت: باید مسیر طی شده و در پیش روی کشور برای رسیدن به توسعه پایدار بررسی شود و مشخص شود برای تحقق توسعه پایدار به چه نوع دانشگاههای و با چه رشتههایی تحصیلی نیاز داریم.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاهها و مراکز علمی با در پیش گرفتن رویکردهای نقادانه به پندارها و عملکردهای کنونی، میتوانند با مفهوم سازی و تولید دانش و مهارتهای نوین و پرورش تفکر نقاد و آفرینشگر و خلاق، در آموزش پایدار نقش داشته باشند.
وی گفت: نخبگان و صاحبنظران و دانشگاهیان ما باید مشخص کنند که در زیست بوم ایران اسلامی چگونه میتوان به توسعه پایدار دست یافت و نقش مراکز دانشگاهی و علمی در آن چیست، همچنین باید ویژگیهای توسعه پایدار متناسب با کشور ایران و وضعیت کنونی ما نسبت به وضعیت مطلوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
وی تاکید کرد: دانشگاهیان باید در این شرایط خطیر و حساس کشور پیرامون راهکارهای اقتصاد مقاومتی متکی بر دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون زا، پویا و پیشرو هماندیشی و تبادل نظر کنند.
میلی منفرد افزود: باید فعالیتهای علمی، پژوهشی دانشگاهها و رسالههای تحقیقاتی دانشجویان در راستای مرتفع شدن معضلات کشور که در اولویت هستند جهتگیری شود و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در رابطه با مسائل بنیادین مرتبط با توسعه پایدار به تولید دانش و ارائه راهکار بپردازند.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: در گیریها، بحرانهای مالی و اقتصادی جهانی، فقر و نابرابری و بحران غذایی و گرسنگی فزاینده جهانی، خطرات الگوهای ناپایدار توسعه اقتصادی و توسعه مبتنی بر رشد اقتصادی را کاملا روشن کرده است؛ لذا ضرورت دارد با تدوین الگوهایی که مبتنی بر ارزشهای مشترک بشری و واقیعتهای زیستی کره زمین و رویکردی فرا زمانی و مکانی هستند، برای بهبود کیفیت زندگی کنونی و آینده جامعه بشری تلاش شود.
میلی منفرد اظهار داشت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید در روش زندگی خود تغییرات بنیادین ایجاد کنیم و با تفکر نقادانه و چالش گرانه فعالیتهای کنونی خود را تغییر دهیم که در این مسیر نقش دانشگاهها بسیار تعیین کننده است زیرا تغییر پارادایمها و مفروضات بنیادین بشری صرفا در توان دانشگاهها و نهادهای تولید دانش است.
وی با تاکید بر بازاندیشی و تغییر رویکردها و سیاستهای آموزش کنونی گفت: رویکردهای نوین مبتنی بر آموزش پایدار باید به یادگیری میان رشتهای و کلنگر، اندیشهورزی نقادانه، تصمیم گیری مشارکتی، استفاده از اطلاعات مناسب بومی و استفاده از روشهای نوین توجه ویژه داشته باشد.
وی گفت: باید مسیر طی شده و در پیش روی کشور برای رسیدن به توسعه پایدار بررسی شود و مشخص شود برای تحقق توسعه پایدار به چه نوع دانشگاههای و با چه رشتههایی تحصیلی نیاز داریم.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاهها و مراکز علمی با در پیش گرفتن رویکردهای نقادانه به پندارها و عملکردهای کنونی، میتوانند با مفهوم سازی و تولید دانش و مهارتهای نوین و پرورش تفکر نقاد و آفرینشگر و خلاق، در آموزش پایدار نقش داشته باشند.
وی گفت: نخبگان و صاحبنظران و دانشگاهیان ما باید مشخص کنند که در زیست بوم ایران اسلامی چگونه میتوان به توسعه پایدار دست یافت و نقش مراکز دانشگاهی و علمی در آن چیست، همچنین باید ویژگیهای توسعه پایدار متناسب با کشور ایران و وضعیت کنونی ما نسبت به وضعیت مطلوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.