پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تصمیم پلیس و تقویت غول بیکاری

کد خبر : ۱۶۵۴۶۱
صراط: در سالهای اخیر یکی از بزرگترین مشکلاتی که ذهن روسای جمهور و مسولان کشور را به خود مشغول کرده، مشکل بیکاری است. تمام تلاش ها از راه اندازی بنگاه های زودبازده تا ساخت صنایع بزرگ ، نتوانسته التیام بخش این زخم سرگشوده باشد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط موجود که کشور با کمبود اعتبار برای ایجاد اشتغال مواجه است باید همه تلاش ها معطوف به حفظ صنایع موجود و جلوگیری از ورشکستگی کارخانه ها باشد. شاید به همین دلیل است که مسولان دولتی و اتحادیه های کارگری از پلیس راهور می خواهند تا مسولانه تر به موضوع متوقف کردن شماره گذاری اسکانیا بیندیشد و مانع از قطع فعالیت خط تولید شرکت عقاب افشان شود.
************
رهبر معظم انقلاب سال 1392 را سال حماسه سیاسی – حماسه اقتصادی نامگذاری کردند. دولت یازدهم نیز پس از استقرار و بویژه بعد از انعقاد قرارداد ژنو که زنجیر تحریم ها را سست کرد ، تمام مساعی خود را بکار بسته است تا ضمن به حرکت در آوردن چرخهای اقتصاد کمی از روند رو به رشد نرخ بیکاری در کشور بکاهد. در همین حال برخی اخبار ناخوشایند از گوشه و کنار به گوش می رسد که در تضاد با حماسه اقتصادی و برنامه های اشتغالزایی دولت تدبیر و امید است. پافشاری پلیس راهور در ممانعت از شماره گذاری اتوبوس اسکانیا از جمله اخباری بود که واکنش های مسولان دولتی و اتحادیه های کارگری را به دنبال داشت. عوارض تعطیلی خط تولید اتوبوس مسافری برون شهری که منجر به بیکاری 500 کارگر می شود ذهن هر انسان وطن دوست و هر کارشناس دوراندیشی را به این واقعیت معطوف می کند که دلیل اصرار پلیس چیست ؟ و آیا می توان با اتخاذ تدبیری راه را بر پیامد ناخوشایند این رخداد که پانصد خانوار را آزرده خواهد کرد بست ؟
بدون تردید پلیس هم به عنوان یکی از اجزای نظام از این اتفاق ناخشنود است. فرمانده نیروی انتظامی پیش از این  گفته بود که دوست ندارد مسبب تعطیلی یک کارخانه و بیکار شدن کارگران آن شود. اما از ابتدای بهمن شماره گذاری اسکانیا با وجود همه اختلاف نظرها متوقف شد. اگرچه معاون وزیر صنایع اعلام کرده است که بزودی هیاتی متشکل از متخصصین امر و از جمله نماینده نیروی انتظامی از کارخانه عقاب افشان بازدید و مشکلات اتوبوس‌های اسکانیای این شرکت و راه‌های رفع مشکلات آن را مورد بررسی کارشناسی قرار می دهند ولیکن تنها بازگشت به کارخانه است که می تواند خوشحالی را به خانواده های بیکاران باز گرداند.
پیش از تصمیم پلیس جمعی از کارگران شرکت عقاب افشان در نامه ای به روحانی و نمایندگان مجلس از بی مهری و گسترش فضای منفی علیه اتوبوس های اسکانیا پس از تصادف خونین تهران – قم گلایه کرده و نوشته بودند:« نگرانی ما از گسترش نامهربانی‌هایی است که دلیل و علت موجهی برایش نمی‌یابیم، اما می‌بینیم روز‌به‌روز در حال گسترش است. فضای منفی که علیه خانواده ما در شرکت عقاب‌افشان بوجود آمده است، در ماه‌های اخیر بسیاری از همکاران ما را به ناچار خانه‌نشین کرد.  آنان با چشمانی گریان به جمع بیکاران کشور پیوستند.همکارانی که کشورمان سالیان سال برای تربیت آنان هزینه کرده بود، اما به علت جو منفی و ناعادلانه‌ای که علیه ما راه انداخته شد و ابطال بسیاری از قراردادهای بین‌المللی این شرکت، به اجبار بیکار شدند و ظرفیت‌های بی‌بدیل و فرصت‌های بسیار به بی‌رمقی و ناامیدی تبدیل گردید.»
کارشناسان معتقدند اگر توليدات این شرکت فاقد استانداردهاي لازم بوده است، نباید در سالهای گذشته توسط معاونت فني مهندسي و خدمات ترافيک ناجا شماره گذاري می شد. آنها تاکید دارند اگر قرار باشد نهادي جوابگوي حادثه تلخ و ناگوار آتش گرفتن اتوبوس هاي اسكانيا باشد، واحد فني و مهندسي ناجا است، زيرا توليدات اين شرکت پس از تأييد موسسه استاندارد، توسط آنها بررسي و در نهايت تأييد شده و براي شماره گذاري آن گواهي تأييد صادر شده است.
شرکت عقاب افشان در ابتدای تاسیس یک هزار و دویست نیرو داشت ، با شروع تحریم ها و کاهش تولید تعدادی از کارگران خطوط تولید از کار برکنار شدند و اکنون با دستور پلیس و توقف سه ماه خط تولید و فضاسازیهای انجام شده یک بار دیگر در آستانه تعدیل نیرو قرار گرفته است. هر چند بر اساس مصوبه هیات وزیران تمامی خودروهای تولیدات داخل که از استانداردهای کیفی لازم برخوردار بوده و مجوزهای لازم مربوط به استانداردهای زیست‌محیطی را اخذ کرده‌اند، باید شماره‌گذاری شوند.
پلیس پس از رد دلایل فنی اش در خصوص مشکلات اسکانیا ، حالا با تکیه بر اصل افکار عمومی پسند «حفظ جان مردم» به توجیه تصمیم خود می پردازد. نزدیک به شش ماه پس از تصادف منجر به مرگ 44 نفر در اتوبان تهران – قم می گذرد و تنها اقدام یکجانبه اتخاذ شده منجر به از دست رفتن 15 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد. امروز تبادل نظر میان مسولان و پلیس از حوزه رد یا اثبات دلایل مربوط به نقص اتوبوس اسکانیا به حوزه کلی حمایت از حقوق مردم رسیده است.اگر چه دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان به پلیس راهور اینگونه هشدار بدهد:« هجمه هایی که علیه شرکت عقاب و مدیران آن شروع شده و هر از گاهی شدت و ضعف می گیرد انگیزه سیاسی دارد، ما باید عادت کنیم تنها در حوزه مسئولیت خودمان در هر پست و مقامی که هستیم اظهار نظر کارشناسی کنیم.»
صنعت خودرو با آنکه در فهرست صنایع مربوط به موج دوم پیشرفت جوامع بشری قرار دارد هیچ گاه از برنامه های توسعه گرایانه کشورهای توسعه یافته دنیا حذف نشده است زیرا صنعت خودرو از صنایعی است که قابلیت اشتغالزایی فراوانی دارد. ایران که با موج فزاینده جوانان خواهان کار مواجه است نمی تواند براحتی و بخاطر برخی مسایل جزیی و قابل حل قید تولید خودرو در داخل را بزند و خیلی آسان مساله واردات را مطرح کند. وارداتی که با توجه به شرایط تحریم فقط از برخی مبادی نظیر چین قابل انجام است و تکلیف همه با خودروسازان چینی بویژه خودروهای سنگین آن نظیر تریلر «هوو» مشخص است.
در روزهای اخیر و با مطرح شدن احتمال تعطیلی کارخانه عقاب افشان و بیکار شدن بقیه کارگران ماهر و ساده این شرکت برخی نمایندگان مجلس و معاونان وزارت صنعت ، معدن و تجارت و نیز گروهی از اعضای قوه قضاییه خواستار بازنگری نیروی انتظامی در تصمیم خود مبنی بر عدم شماره گذاری اسکانیا شده اند تا این ضمن مواجهه با بیکاری زمینه برای ارزآوری مجدد این شرکت فراهم شود.
باید باور داشت که می توان با هماهنگی همه دستگاه ها ، تهیه دستورالعمل منطقی برای ایمنی همه ناوگان حمل و نقل بروی شهری و در نظر گرفتن مصالح کشور در سال حماسه اقتصادی از جایگاه تولید حمایت کرد و مانع از سود جویی وارد کنندگان و تامین نظر بدخواهانی شد که در سر فرایند سوء استفاده از بحران بیکاری برای لطمه به نظام را می پرورانند.
برچسب ها: صراط بیکاری پلیس