جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹

ایرادات فیلم‌رستاخیز ازنگاه حجت‌الاسلام ثمری

آن‌چه در این فیلم به‌عنوان حادثه عاشورا مطرح می‌شود با مفاهیم بلند و فرهنگ انسان‌ساز عاشورا هیچ‌گونه انطباقی ندارد و صرفاً با بهره گیری از تکنیک‌های هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته می‌شود که هدف آن فقط خشونت است و کشتار.
کد خبر : ۱۶۴۴۳۱

صراط: حجت الاسلام  علی ثمری صاحب کتاب ارزشمند شرح شمع که روزنگار و تاریخ تحلیلی عاشورا با نگاهی بر یک‌صد و  پنجاه مقتل متقدم و متأخر است، طی یادداشتی که در اختیار سایت عقیق گذاشته با اشاره به برخی ایرادات به فیلم رستاخیز اعتراض کرد.

متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

حادثه عاشورا صرفاً یک حادثه و واقعه تاریخی نیست بلکه فرهنگ زندگی و سیره عملی دین‌مداری است.

در فیلم رستاخیز با نگاهی تک‌بعدی به عاشورا صرفاً به‌صورت شکلی و نه محتوایی پرداخته شده است. متأسفانه در بعد شکلی هم اشکالات مهمی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نمایش تصاویر امام‌زادگان واجب التعظیمی همچون حضرت قمر منیر بنی‌هاشم، حضرت علی اکبر، حضرت قاسم و حضرت علی اصغر علیهم السلام اشاره نمود. مگر نه این‌که حضرت علی اکبر اشبه الناس خلقاً و خلقاً و منطقاً برسول الله است؟ پس چهره رسول الله را به تصویر کشیده‌اند؟!!

به نظر می‌رسد دشمنان اسلام که متوجه اثرپذیری مردم ما از نهضت عاشورا و حادثه کربلا شده‌اند، خواسته یا ناخواسته عده‌ای را اجیر کرده‌اند تا این فیلم ساخته شود و بعد هم به‌عنوان فیلم برتر در سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دهه فجر انتخاب گردد.

لذا بر خود فرض دانستم تا در حوزه محتوایی به برخی از اشکالات عدیده فیلم مورد نظر اشاره کنم:

1  ــ عاشورا پیام‌های بسیاری در حوزه‌های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، دینی، جوانان، نوجوانان، زنان و پیران دارد که اصلاً در این فیلم به هیچ‌یک از این پیام‌ها توجه نشده است.

2 ــ انگیزه قیام اباعبدالله علیه السلام مغفول واقع شده است، براى مثال اتفاقات عبرت آموز مدینه، سخنان امام کنار قبر پیامبر با عوام و خواص، وصیت امام، هیهات منا الذله امام و... اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است.

3 ــ نقش خواص که اطراف امام به‌طمع حکومت جمع شده بودند دیده نمی‌شود.

4  ــ اتفاقات عبرت‌آموز مکه از قبیل طواف امام و سخنان ایشان مورد تحریف واقع شده است.

5 ــ به جانفشانی کوفیان غیرتمند و فداییان حضرت حسین علیه السلام به‌صورت خلاف واقع نگاه شده است و اثری از رشادت‌های آنان نیست، مردانی همچون محمدبن کثیر، هانی‌بن عروه، عبدالله‌بن یقطر و طوعه؛ آن شیرزن شیعی وفادار.

6 ــ جناب مسلم فردی در زنجیر و سیاه‌چال با چهره‌ای کریه به تصویر کشیده شده است.

7 ــ به خیانت خواص تأثیرگذاری مثل شریح قاضی، عمر سعد، شمربن ذى‌الجوشن و... هیچ اشاره‌ای ندارد.

8 ــ حادثه تنبه حضرت حر کاملاً تحریف شده و به‌شکلی مبهم و گنگ مطرح می‌شود.

9 ــ وقایع اتفاقیه کربلا مانند خطبه‌های امام، چگونگی حال و هوای اصحاب، وقایع عصر، نیمه و شب عاشورا همگى تحریف شده و نامفهوم ارایه می‌گردد.

10 ــ حوادث روز عاشورا نیز در این فیلم خلاف آنچه در مقاتل گفته شده به تصویر کشیده و تحریف شده است.

11 ــ نکته عجیب که در این فیلم نشان داده می‌شود، هنگام معرفی یاران امام حسین علیه السلام توسط قمر بنی‌هاشم، عبدالله‌بن عمر (فرزند خلیفه دوم) میان اصحاب امام است!!

12 ــ دلبری خواهر سلیمان‌بن صرد خزاعی از بصره تا کربلا و عاشورا از عبدالله‌بن حر، بخش قابل اعتنایی از این فیلم را به صحنه عشق‌بازی زمینی تبدیل می‌کند.

13 ــ نحوه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کاملاً تحریف شده است و هیچ انطباقی با تاریخ ندارد.

14 ــ نقش بی‌بدیل زنان به‌ویژه زنان اصحاب و اهل‌بیت پیامبر امحاء شده و هیچ اثری از اقدامات و نقش آفرینی شکوهمندانه آنان نیست.

...

خلاصه اینکه آن‌چه در این فیلم به‌عنوان حادثه عاشورا مطرح می‌شود با مفاهیم بلند و فرهنگ انسان‌ساز عاشورا هیچ‌گونه انطباقی ندارد و صرفاً با بهره گیری از تکنیک‌های هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته می‌شود که هدف آن فقط خشونت است و کشتار.

علی ثمری

بهمن ماه 1392 شمسی

ربیع الثانی 1435 قمری