سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸

تاکیدات رهبری در باب مبارزه با فساد

دقت در بیانات و سخنرانی های رهبر انقلاب، بیانگر این است که ایشان پیگیر مبارزه با فساد در هر رده و سطحی بودند و اجرای عدالت بدون تبعیض را در تمام سطوح جامعه خواستار بوده اند.
کد خبر : ۱۶۴۲۷۸
صراط: یکی از دغدغه های همیشگی رهبر انقلاب اسلامی مبارزه با فساد و تخلفات اداری بوده است. دقت در بیانات و سخنرانی های رهبر انقلاب، بیانگر این است که ایشان پیگیر مبارزه با فساد در هر رده و سطحی بودند و اجرای عدالت بدون تبعیض را در تمام سطوح جامعه خواستار بوده اند. این مطلب تلاش دارد نگاهی به تاکیدات رهبری در باب نظارت و حسابرسی بر تمامی نهادها حتی نهادهای زیر نظر خودشان بپردازد تا تلاش برای مبارزه با فساد در نزد مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی آشکارتر گردد.

دیروز سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای این کمیسیون نظرشان را درباره نظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری اعلام فرمودند و عنوان داشته اند که: این نهادها نمی توانند معاف از حسابرسی باشند. افضلی فرد در ادامه عنوان می کنند که ایشان در دیدار کمیسیون اصل 90 فرمودند همه ارگان‌هایی که زیر نظر ایشان هستند باید نظارت شده و عملکردشان رصد شود.

سخنگوی کمیسیون با اشاره به اینکه رهبری تاکید داشتند تا به تخلفات مسئولان باید به صورت جدی و کامل برخورد شود عنوان می کند که رهبری به اعضای کمیسیون گفته اند که اگر شما به تخلفات مسئولان برخورد کرده و متوقف شدید، بسیار نامطلوب است اما اگر تا ته قضیه رفتید، من هم پشتیبان شما هستم.

با جستجو و دقت در بیانات پیشین رهبری می توان گفت که این موضوع، بحث جدیدی نیست و ایشان در مواقع و زمان های گوناگون راجع به این قضیه اظهار نظر کرده و همواره بر اینکه نهادهای زیر نظر وی نیز باید خود را پاسخگوی نهادهای نظارتی و حسابرسی بدانند موضوع تاکید داشته اند.

به عنوان مثال در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتى امیرکبیر در تاریخ 9/12/ 1379 با ایشان، در پاسخ به این سوال که "آیا نهادها و دستگاههاى مربوط به رهبرى تحت نظارت و بازرسى هستند یا فوق نظارتند؟" بیان می کنند که هیچ‌کس فوق نظارت نیست. خودِ رهبرى هم فوق نظارت نیست؛ چه برسد به دستگاههاى مرتبط با رهبرى. بنابراین همه باید نظارت شوند.

رهبری در ادامه عنوان می کنند که نظارت بر کسانى که حکومت مى‌کنند - چون حکومت به‌طور طبیعى به معناى تجمّع قدرت و ثروت است؛ یعنى اموال بیت‌المال و اقتدار اجتماعى و اقتدار سیاسى در دست بخشى از حکّام است - براى این که امانت به‌خرج دهند و سوء استفاده نکنند و نفسشان طغیان نکند، یک کار لازم و واجب است و باید هم باشد.

ایشان تقسیم بندی نهادها را به نهادهای زیر نظر رهبری و نهادهای غیر زیر نظر رهبری رد می کنند و با بیان اینکه همه نهادهاى دولتى و عمومى باید از محاسبه باکى نداشته باشند، می فرمایند: «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است». حسابشان را پاک کنند تا از محاسبه باکى نداشته باشند. بنابراین چنین نیست که دستگاههاى مربوط به رهبرى از نظارت معاف باشند؛ نه، به‌نظر ما بازرسی‌ها لازم است. البته الان هم هستند و نظارت هم مى‌شوند. البته معناى این حرف این نیست که هیچ خطایى اتفاق نمى‌افتد؛ اما بنابر مسامحه کردن و اجازه خطا دادن نیست.

همچنین رهبری در فرمان هشت ماده‌‌اى به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال 1380 بیان می کنند که: « در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضى دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهى نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادى نمیتواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب کشى معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هرمسند باید برخورد یکسان صورت گیرد.»

یا جواب ایشان در پاسخ به نامه‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مجوز تجدید نظر در مصوبه تحقیق از دستگاه‌های زیر نظر رهبری، اجازه تجدید نظر در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت مظام را صادر می کنند.

سال 1389 رئیس سازمان امور مالیاتی از مخالفت مقام معظم رهبری با معافیت نهادهای تحت نظر خود از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خبر داده و گفته بود: «معظم له تاکید دارند که همه نهادهای اقتصادی مشمول قانون هستند و باید مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند.»

حال واضح است که با این همه تاکیدی که رهبر معظم انقلاب مبنی بر پاسخگویی نهادهایی که عموماً از محل درآمدهای عمومی کشور تامین مالی می شود حجت بر همگان تمام می شود و نهادی نمی تواند به این دلیل از حسابرسی و پاسخگویی شانه خالی کند.

منبع:سایت الف