سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵

کاهش بهاي نفت در بازار آسيا

بهای نفت که روز چهارشنبه به بالاترین سطح از ماه اکتبر رسید، روز پنجشنبه در اواخر معاملات بازار آسیا کاهش یافت اما چشم‌اندازهای افزایش تقاضا در چین و آمریکا باعث شد این کاهش محدود باشد.
کد خبر : ۱۶۳۶۰۱
صراط: هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه مارس با 18 سنت کاهش، 100 دلار و 19 سنت معامله شد و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در دوره مشابه هفت سنت کاهش یافت و به 108 دلار و 72 سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، سانجیو گوپتا رئیس بخش نفت و گاز دفتر خدمات مشاوره‌ای «ایی وای» اعلام کرد به رغم این کاهش اندک، بهای نفت همچنان تحت تأثیر افزایش واردات نفت خام چین در ماه ژانویه و ادامه سیاست پولی تطبیقی آمریکا قرار دارد.

آماری که روز چهارشنبه منتشر شد، افزایش بی‌سابقه واردات چین را در ماه ژانویه نشان داد. چین در ماه ژانویه شش میلیون و 630 بشکه در روز نفت وارد کرد که 11 و نه دهم درصد نسبت به سال پیش و پنج و دو دهم درصد نسبت به ماه دسامبر بیشتر است.

این افزایش قابل توجه چشم‌اندازهای تقاضا برای نفت را در چین تقویت می کند. چین دومین مصرف کننده طلای سیاه در جهان است و در سه ماهه چهارم سال 2013 با پیشی ‌گرفتن از آمریکا به بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خام در جهان تبدیل شد.

سخنان رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا که روز سه‌شنبه ادامه تدابیر حمایتی فدرال رزرو را خواستار شد، نیز برای بازار اطمینان‌بخش بود.

کاهش ناگهانی تدابیر حمایت از اقتصاد بانک مرکزی آمریکا می توانست باعث افزایش ارزش دلار شود. افزایش ارزش دلار، نفت را برای سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیگر در اختیار دارند، گران‌تر می کند و بنابراین آنها کمتر به خرید نفت روی می آورند. این رویکرد اغلب باعث کاهش بهای نفت می شود.

دیروز در پایان معاملات بازار نیویورک، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مارس با 43 سنت افزایش، 100 دلار و 37 سنت به فروش رفت.

در بازار لندن نیز هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در مدت مشابه با 11 سنت افزایش، 108 دلار و 79 سنت معامله شد.
برچسب ها: کاهش نفت بازار آسیا