صراط: رضا شیوا با اشاره به طرح جدید شورای رقابت برای تغییر تعرفه واردات خودرو،
اظهار داشت: در طرح پیشنهادی شورای رقابت به هیأت دولت، تعرفه واردات
خودرو با حجم موتور تا 1500 سیسی معادل 30 درصد و خودروهای با حجم موتور
1500 سیسی و 1500 تا 2000 سیسی معادل 35 درصد تعیین شده است.
وی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات این خودروها 45 درصد است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای2000 تا 2500 سیسی 40 درصد و از 2500 تا 3000 سیسی 70 درصد است که پیشنهاد شورای رقابت این است که تعرفه این خودروها تغییری نداشته باشد.
به گفته شیوا، در طرح پیشنهادی شورای رقابت، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 3000 سیسی به بالا 10 درصد نسبت به شرایط فعلی افزایش یافته و تعرفه 100 درصدی برای واردات این خودروها پیشنهاد شده است.
وی با بیان اینکه این تعرفههای پیشنهادی در جهت رقابتی شدن بازار خودرو ارائه شده است، گفت: تعرفههای پیشنهادی توسط کارگروهی در شورای رقابت تعیین شده تا با اجرای آن زمینه برای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت و بهرهوری خودروهای داخلی فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی شورای رقابت سعی شده تعرفه واردات خودروهای با مصرف بنزین کمتر که بیشتر مورد استفاده مردم قرار میگیرند، کاهش یابد، گفت: در مورد واردات قطعات خودرو نیز پیشنهاد ارائه شده، همان تعرفه 12 درصدی فعلی است و در واقع تغییری در این مورد اتفاق نیفتاده است.
رئیس شورای رقابت با تأکید بر اینکه واردات خودرو نباید در انحصار یک یا دو نفر باشد، گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو اثرات مثبت و منفی بر اقتصاد کشور دارد ولی آثار مثبت آن بیشتر خواهد بود.
وی افزود: با افزایش تعرفه واردات خودروهای 3000 سیسی به بالا، درآمد دولت از محل واردات خودرو تأمین میشود و کاهشی در این خصوص اتفاق نخواهد افتاد.
وی اجرای تعرفههای پیشنهادی را راهی برای کمک به حضور سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودروی ایران عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، تکنولوژی جدیدتر وارد صنعت خودرو میشود و کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش خواهد یافت.
شیوا در مورد مصوبه مجلس برای افزایش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو به منظور تجهیز ناوگان امدادی کشور نیز به فارس گفت: در پیشنهاد شورای رقابت، تبصرهای در این مورد اضافه شده که براساس آن، هر مقدار عوارض اضافه که بابت واردات خودرو دریافت شود، باید از درصدهای پیشنهاد شده شورای رقبت کم شود و در نهایت، خروجی تعرفه ارقامی باشد که از سوی شورا پیشنهاد شده است.
وی افزود: پیشنهاد شورای رقابت طی هفته جاری به هیأت دولت ارائه خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات این خودروها 45 درصد است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای2000 تا 2500 سیسی 40 درصد و از 2500 تا 3000 سیسی 70 درصد است که پیشنهاد شورای رقابت این است که تعرفه این خودروها تغییری نداشته باشد.
به گفته شیوا، در طرح پیشنهادی شورای رقابت، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 3000 سیسی به بالا 10 درصد نسبت به شرایط فعلی افزایش یافته و تعرفه 100 درصدی برای واردات این خودروها پیشنهاد شده است.
وی با بیان اینکه این تعرفههای پیشنهادی در جهت رقابتی شدن بازار خودرو ارائه شده است، گفت: تعرفههای پیشنهادی توسط کارگروهی در شورای رقابت تعیین شده تا با اجرای آن زمینه برای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت و بهرهوری خودروهای داخلی فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی شورای رقابت سعی شده تعرفه واردات خودروهای با مصرف بنزین کمتر که بیشتر مورد استفاده مردم قرار میگیرند، کاهش یابد، گفت: در مورد واردات قطعات خودرو نیز پیشنهاد ارائه شده، همان تعرفه 12 درصدی فعلی است و در واقع تغییری در این مورد اتفاق نیفتاده است.
رئیس شورای رقابت با تأکید بر اینکه واردات خودرو نباید در انحصار یک یا دو نفر باشد، گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو اثرات مثبت و منفی بر اقتصاد کشور دارد ولی آثار مثبت آن بیشتر خواهد بود.
وی افزود: با افزایش تعرفه واردات خودروهای 3000 سیسی به بالا، درآمد دولت از محل واردات خودرو تأمین میشود و کاهشی در این خصوص اتفاق نخواهد افتاد.
وی اجرای تعرفههای پیشنهادی را راهی برای کمک به حضور سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودروی ایران عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، تکنولوژی جدیدتر وارد صنعت خودرو میشود و کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش خواهد یافت.
شیوا در مورد مصوبه مجلس برای افزایش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو به منظور تجهیز ناوگان امدادی کشور نیز به فارس گفت: در پیشنهاد شورای رقابت، تبصرهای در این مورد اضافه شده که براساس آن، هر مقدار عوارض اضافه که بابت واردات خودرو دریافت شود، باید از درصدهای پیشنهاد شده شورای رقبت کم شود و در نهایت، خروجی تعرفه ارقامی باشد که از سوی شورا پیشنهاد شده است.
وی افزود: پیشنهاد شورای رقابت طی هفته جاری به هیأت دولت ارائه خواهد شد.