مدیر عامل سازمان سینمایی سوره افزود: در حوزه تولید هم آثاری داشتهایم که اول سال سینمایی آمار آنها را اعلام کردیم، «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «فرشتهها با هم میآیند» ساخته حامد محمدی و «حق سکوت» به کارگردانی هادی نائیجی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دیده خواهند شد.
وی ادامه داد: پیش از این اعلام کرده بودیم که در برنامههایمان هم با عوامل حرفهای سینما، تولیدات حرفه ای داریم و هم با سینماگران جوان، تولیداتی که به آنها عنوان سینمای پاک و ارزان داده ایم. این آثار زمینه ورود فیلمسازان جوان را به سینما فراهم میکند. خوشبختانه مانند سال گذشته توانستیم دو فیلم با فیلمسازان جوان تولید کنیم.
جهان بیگلری گفت: بخشی از برنامه هایمان مربوط به مراکز استان است، قرار است تولید فیلم بلند با مشارکت این مراکز و سینماگران آنها جدیتر پیگیری شود. در این تولیدات فیلمساز و عوامل بومی در فضایی حرفه ای فیلم تولید میکنند و استانداردهای یک تولید حرفهای را برایشان فراهم خواهیم کرد. یکی از این آثار، فیلم سینمایی «مروا» است که با مشارکت حوزه هنری بوشهر ساخته شده است.
مدیر عامل سازمان سینمایی سوره ادامه داد: فیلم «کاکلی» به کارگردانی بهزاد رفیع هم یکی دیگر از آثار تولیدی ما است. مجید مجیدی مشاور این پروژه و جواد نوروزبیگی تهیهکننده فیلم است. قرار بود این فیلم به جشنواره امسال برسد اما طبق نظر آقای مجیدی برای کار بیشتر روی فیلمنامه، روند تولید آرامتر طی شد و امیدواریم این فیلم برای جشنواره کودک سال آینده آماده شود.
جهان بیگلری افزود: ما طبق برنامهمان میتوانستیم تولیدات بیشتری داشته باشیم اما به دلیل بودجه محدودی که داشتیم بعضی برنامه هایمان محقق نشد. در زمینه مشارکت در تولید با نهادهای مختلف مذاکراتی داشته ایم، از جمله انجمن سینمای دفاع مقدس٫ به دلیل اهمیتی که آثار دفاع مقدس برای ما دارند، مایلیم با این نهاد در تولید آثاری به یادماندنی درباره جنگ تحمیلی و سرداران دفاع مقدس همکاری کنیم.
وی ادامه داد: یکی از این آثار فیلم سینمایی «23 نفر» است که به کارگردانی مهدی جعفری تولید خواهد شد، برای سال آینده این فیلم را تولید خواهیم کرد. در این حوزه فیلمنامه سینمایی شهید حسن باقری را هم داریم که امیدواریم سال 93 تولید این فیلم را هم شروع کنیم. از میان تولیدات مشارکتی با انجمن سینمای دفاع مقدس درباره فیلم سینمایی شهید همت هم صحبت شده که قرار است سیدرضا میرکریمی آن را کارگردانی کند.
مدیر عامل سازمان سینمایی سوره گفت: فیلم سینمایی «مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده هم در مرحله پیش تولید است که به زودی کلید میخورد. ماجرای شهادت دیپلماتهای ایرانی در مزارشریف و ترویج تروریسم در خاورمیانه موضوعی است که در «مزار شریف» به آن می پردازیم. طالبان پدیده ای بود که با حمایت آمریکا و بعضی کشورهای منطقه رشد کرد و امروز آن جریان، به جریانهای تکفیری و سلفی تبدیل شده است. جریانهایی که چهره ای غیرواقعی از اسلام نشان میدهند.
جهان بیگلری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ساخت دکور و بخش استودیو، طراحی بخش جلوههای ویژه و امور فنی پردههای سیز و آبی فیلم انجام شده، بسیاری از سکانسهای داخلی و خارجی فیلم در استودیو انجام می شود. امیدوارم این فیلم تجربه خوبی در سینمای ایران باشد.
وی افزود: مجموعه «دا» یکی دیگر از تولیدات سازمان سینمایی سوره در سال آینده است که نگارش فیلمنامه توسط همایون اسعدیان و همکارانش ادامه دارد. منوچهر محمدی تهیه کننده این مجموعه دفاع مقدسی است. امیدوارم بودجه تولید این سریال عظیم را فراهم کنیم و آن را به تولید برسانیم.
جهان بیگلری گفت: در بخش فیلمنامه هم آثاری داریم، فیلمنامه «پایی که جا ماند» را محمدمهدی عسگرپور بر اساس کتابی به همین نام نوشته است، فیلمنامه «مهمان صخره ها» توسط محمدرضا گوهری و روح الله صدیقی نوشته می شود و در پایان مرحله فیلمنامه هستیم. «صبح روز بعد» را مهدی آذرپندار نوشته، فیلمنامه ««پینوکیو، عامو سردار و زینعلی» نوشته سیدرضا صافی یکی دیگر از این آثار است.
وی ادامه داد: در بخش سینمای مستند و کوتاه برنامه های فراوانی برای مراکز استان داشتیم اما به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم این برنامه ها را محقق کنیم، امیدوارم در سال 93 با تامین بودجه در این بخش آثار بیشتری داشته باشیم.امسال فیلم مستند «ابرها در راهند» به کارگردانی محمدعلی فارسی را تولید کردم که به بخش مسابقه مستند جشنواره فجر راه یافت.
مدیر عامل سازمان سینمایی سوره گفت: تصویربرداری مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی بهروز مفید هم از محرم امسال شروع شده و همچنان تولید این مستند که درباره عاشورا است، ادامه دارد. مستند داستانی «در سرزمین عشق» هم یکی دیگر از تولیدات سازمان سینمایی سوره است که درباره سرداران بزرگ دفاع مقدس توسط سیدرضا میرکریمی ساخته می شود.
وی ادامه داد: آقای میرکریمی با نگاهی جدید این مجموعه مستند داستانی را به شیوه کمیک موشن تولید کرده، بخش های شهید دوران، شهید چمران آماده شده و بقیه در مراحل تولید هستند و در سال آینده مجموعه این مستند را رونمایی خواهیم کرد.
جهان بیگلری گفت: در بخش بین الملل هم دوستان من در دو سال گذشته فعالیت های فراوانی داشته اند که دیده شده. 16 جشنواره میزبان فیلم های حوزه هنری در یک سال اخیر بوده اند. «یه حبه قند» رکوردار این حضور است. «حوض نقاشی» به تازگی جایزه یونسکو از آسیا پاسیفیک را دریافت کرد. فیلم های کوتاه و مستند حوزه هنری هم امسال در 6 جشنواره خارجی روی پرده رفتند. در بخش عرضه بین المللی تنها به تولیدات حوزه هنری اکتفا نمی کنیم و آثاری که برای پخش به ما ارائه شود پخش خواهیم کرد.
وی ادامه داد: با متمرکز شدن بخش توزیع و اکران در موسسه بهمن سبز سعی داریم در حوزه اکران در تهران و شهرستان به یک نظام یکپارچه دست پیدا کنیم. سینماهای شهرستان ها بازدید شده، قرار است نوسازی و بهسازی در این زمینه داشته باشیم و به وضعیت سینماها را سامان بدهیم. در سینماهای شهرستان نیازمندیم در بخش نرم افزار و سخت افزار توسعه به وجود بیاوریم.
مدیرعامل سازمان سینمایی سوره گفت: تخصصی نگاه کردن به بخش توزیع و پخش فیلم و سامان دادن به این وضع در موسسه بهمن سبز با جدیت دنبال خواهد شد. دوستان کلاس های آموزشی برای مدیران سینماها ترتیب داده اند تا شیوه سینماداری در سینماهای حوزه هنری یکسان انجام شود.
مدیر عامل سازمان سینمایی سوره در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این که حوزه هنری تنها با تعداد محدودی از تهیه کنندهها و کارگردانان سینما کار می کند، گفت: حرف و حدیث در فضای سینما زیاد است و متاسفانه این صحبت ها جامانده دوره های گذشته است که فضای سینما را غبارآلود کرده است. برای حوزه هنری فرقی نمی کند با کدام تهیه کننده و کارگردانی کار کند بلکه آنچه مهم است وجود فیلمنامه خوب در راستای اخلاق و سیاست های حوزه هنری است.بنابراین فضای غبارآلود سینما که به دلایل متعدد ایجاد شده است نباید مدنظر قرار داد بلکه خروجی نهادها و سازمان ها در تولید فیلم های ارزشمند سینمایی مهم است.
جهانبیگلری درباره مشارک با نهادهای مختلف گفت: با هر سازمان و نهاد سینمایی که به شکل مشارکتی وارد همکاری با حوزه هنری شود، همکاری خواهیم کرد. به همین دلیل تلویزیون هم باید در ابتدا سرمایه گذاری و مشارکت کند و اگر این مشارکت صورت گیرد حتما هم چرخه اقتصادی و هم تولید آثار خوب سینمایی با موفقیت انجام خواهد شد، به همین دلیل علاقه مند هستیم که با تلویزیون کار مشارکتی انجام دهیم تا این چرخه سریعتر به انجام رسد، اما مشکل نبود تفاهم نامه های اجرایی است.
مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم «تاج محل» اکران نشده است؟ گفت: اکران درست فیلم یک فعالیت کاملا تخصصی است بخصوص فیلم هایی مثل «تاج محل» و «خسته نباشید» که تفاوت ماهوی با فیلم های حرفه ای دارند. در واقع باید فضایی ایجاد شود که بتوان اکران این فیلم ها را به بهترین شکل انجام داد.
این مدیر سینمایی افزود: حوزه هنری علاقه مند است که با سازمان ها و نهادهای سینمایی کار کند تا سینما به یک همافزایی برسد، منتها مساله این است که هنوز مدیران وزارتخانه ها و مراکز غیرمرتبط با سینما از ظرفیت این هنر و صنعت آگاه نیستند و چون آگاهی ندارند استفاده درستی از ظرفیت های سینما نمی کنند و چون استفاده درستی از ظرفیت های سینما نمی شود، در نتیجه چرخه سینما از کار می افتد.
مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری با اشاره به چگونگی سفارش سوژه به تهیهکنندهها گفت: حوزه هنری سوژه های خود را با توجه به اهداف این نهاد سینمایی با تهیهکنندهها مطرح می کند بعد از طرح این موضوع جلساتی می گذاریم، دغدغه ها و بحث و نظرهایی روی موضوع انجام می دهیم، پس از این مرحله تحقیق و نگارش آغاز می شود و در نهایت پس از پرداخت کامل، فیلمنامه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا ببینیم به آنچه می خواهیم تبدیل شده یا نه که اگر چنین باشد ساخت فیلم شروع می شود.
جهانبیگلری گفت: به عنوان مثال ساخت فیلم «نورالدین پسر ایران» را با عزیزالله حمیدنژاد مطرح کردیم، اما خود حمیدنژاد از انجام این پروژه انصراف داد. نمونه دیگر پیشنهاد کار به کیانوش عیاری است که خود من با عیاری تماس گرفتم، کتابی به او پیشنهاد دادیم تا بررسی کند و بر اساس این کتاب فیلمنامه بنویسد، اما به آنچه می خواستیم نرسیدیم. بنابراین سوژه و فیلمنامه خوب برای رسیدن به تولید از اهمیت ویژه ای برای حوزه هنری برخوردار است.