دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶

سوریه، میان اختلاف مخالفان و متحدان

فرقه و پراکندگی نیروهای رزمنده مخالف بشار اسد در سوریه و وجود اهداف و منافع متفاوت، اختلاف بین آنها را دامن زده است.
کد خبر : ۱۵۸۳۷۵
صراط: وب سايت "راديو فرانسه" در گزارشي به تحليل كنفرانس ژنو 2 پرداخت.


این وب سایت با اشاره به برپایی کنفرانس ژنو ٢ نوشت: «بسیای از ناظران جهانی بر این باورند که رسیدن به یک توافق سیاسی که زمینه ساز یک گذار سیاسی در سوریه باشد، بیش از پیش نامحتمل به نظر می رسد. برداشت ونگرش متفاوت و متناقض طرف های در گیر در سوریه و حامیان بین المللی و منطقه ای آنان در باره اهداف کنفرانس ژنو ٢، خصوصاً درباره نحوه ایجاد گذار سیاسی در سوریه که با تشکیل یک دولت مقتدر انتقالی همراه باشد و مخالفان نیز در آن شرکت نمایند، از جمله موارد مهمی است که می تواند به شکست این کنفرانس جهانی، و یا حداقل، به بی حاصل بودن این کنفرانس در جهت برون رفت سوریه از بحران بیانجامد.»


در ادامه این تحلیل آمده است: «در تعریف شرایط داخلی سوریه میتوان گفت که وجود بازیگران مختلف با منافع و نگرش های متفاوت و متناقض در صحنه جنگ داخلی سوریه، پیچیدگی های ویژه ای را به بحران سوریه داده است.»


در صحنه داخلی، از یک سوی بشار اسد قرار دارد که از وفاداری ارتش و نیروهای مسلح این کشور برخوردار بوده و از حمایت همه جانبه متحدین و حامیان بین المللی و منطقه ای خود برخورداست.

روسیه، ایران، حزب الله لبنان و در مقیاس کمتری عراق به عنوان متحدان بشار اسد حمایت های همه جانبه سیاسی، نظامی- تسلیحاتی و اقتصادی را از بشار اسد دریغ نداشته اند. بشار اسد با اتکا به این وفاداری ارتش و نیروهای مسلح سوریه و حمایت منطقه ای و بین المللی خود تاکنون هیچ نرمشی در برابر مخالفان از خود نشان نداده و از آغاز تظاهرات مردمی در 15 مارس سال 2011 تا ایجاد و گسترش گروه های مخالف مسلح خود، با مشتی فولادین مخالفان خود را سرکوب کرده است.»


اين وب سايت درباره مخالفان سوریه نیز افزود است: « اما، در جبهه مخالفان بشار اسد، اوضاع به نحو دیگری است. همانطور که اشاره شد، وجود اهداف و منافع مختلف و متناقض، پراکندگی و چند پاره گی را در بین مخالفان بشار اسد رقم زده است. در میان آنها، ارتش آزاد سوریه و گروه های مختلف اسلامی با گرایش های کما بیش ملایم (گروه های مخالف سنی مذهب نزدیک به اخوان المسلمین)، افراطی ( گروه های سلفی)، بسیار افراطی" گروه ها سلفی- تکفیری) و حتی گروه های وابسته به سازمان تروریستی القاعده را می بینیم که در جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام تبلور یافته اند.»


«در جبهه به شدت پراکنده مخالفان بشار اسد، همچنین کردهای سوریه قرار می گیرند که با کمک نیروهای رزمنده کرد"پ کا کا" در کوهستان های ترکیه آموزش نظامی دیده اند و همانند کرد های عراق و ترکیه خود را برای هدف نهایی خود که همانا رسیدن به خود مختاری و استقلال سیاسی می باشد، آماده می کنند.»


«تفرقه و پراکندگی نیروهای رزمنده مخالف بشار اسد در سوریه و وجود اهداف و منافع متفاوت، اختلاف بین آنها را دامن زده است. در سال گذشته ما شاهد در گیری های خونینی بین نیروهای کرد سوریه و گروه های اسلامی بوده ایم. در گیری ها بین گروه های وابسته به ارتش آزاد سوریه و گرو های افراطی-اسلامی که از ماه ها پیش به شکل محدودی در جریان بود از آغاز سال میلادی جاری ابعاد بسیار گسترده ی به خود گرفته است. درگیری بین نیروهای ارتش آزاد سئوریه و جبهه اسلامی متحد آن با گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی عراق و شام فقط طی دو هفته گذشته بیش از هزار کشته بر جای گذاشته است.»


این تحلیل در ادامه با اشاره به اختلافات سياسي مخالفان بشار اسد اضافه کرده است: «در زمینه سیاسی، تفرقه و پراکندگی بین مخالفان در تنها ارگان مهم سیاسی آنان که در ائتلاف ملی مخالفان سوریه تبلور یافته است، به شدت مشهود است. ضعف و تفرقه را در تصمیم گیری های مهم اساسی این ائتلاف که نماینده صد گروه و شخصیت مخالف بشار اسد می باشد، به روشنی می بینیم.»

 

«در صحنه بین المللی، حامیان اصلی مخالفان سوریه کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، ترکیه، عربستان سعودی و قطر هستند. در حالی که عربستان سعودی و قطر پول و اسلحه لازم را در اختیار گروه های مخالف بشار اسد، حتی گروه های جهادی می گذارند، ترکیه به منزله پایگاه اصلی پشت جبهه شورشیان مسلح سوریه، مخالفان اسد را یاری می دهد. در همین حال، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در خاک ترکیه و کشور اردن گروه های غیر جهادی مخالفان بشار اسد را آموزش و تجهیز می کند و برای ضربه زدن به بشار اسد به درون خاک سوریه اعزام می دارد.»


این وب سایت در خاتمه با قومی مذهبی خواندن اختلافات و جنگ در سوریه اضافه کرده است: «خاک سوریه صحنه جنگ غیرمستقیم دیگری است که در منطقه خاورمیانه بین ایران شیعی از یک سوی و عربستان سعودی به عنوان مدافع سرسخت تسنن در منطقه در جریان است. عوامل طرفین در صحنه جنگ داخلی سوریه با شدت با یکدیگر در گیر هستند. پیروزی هر یک از آنها در جبهه جنگ داخلی سوریه، می تواند راه را برای افزایش نفوذ منطقه ای و مبدل شدن آنها به یک قدرت برتر منطقه ای هموار سازد.»


منبع: جام نیوز