سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲

واکنش ابهری به ارائه بلیت رایگان به جانبازان

يك آسيب شناس و رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: ارائه بليط رايگان مترو و اتوبوس روش شاد كردن جانبازان نيست.
کد خبر : ۱۵۷۷۳۰
صراط: چندي پيش فريبا نظري مدیرکل دفتر پژوهشهای فرهنگی بنیاد شهید اعلام كرد: با مطالعه بر روي 1035 نفر از جانبازان، آزادگان و همسران آنها و همچنين همسران شهدا در مورد روش هاي شاد كردن اين افراد مطالعه شد كه برون‌گرايي، انجام فعاليت‌هاي ارادي، سلامت جسماني و سطح درآمد از جمله مهمترين عوامل مؤثر بر شادكامي در جانبازان و ايثارگران به دست آمد. مطابق يافته‌هاي پژوهش حاضر از بين فعاليت‌هاي ارادي، داشتن اهداف روشن و واضح در زندگي، پيگيري مستمر آنها، پرداختن به فعاليت‌هاي مورد علاقه و رفت و آمد با افراد فاميل بيشترين رابطه را با شادكامي دارد.
 
 همچنين بر اساس اين تحقيق فعاليتهاي ارادي را بعد از ويژگيهاي شخصيتي، مهمترين عامل مؤثر بر شادكامي جانبازان و ايثارگران عنوان کرد و افزود: مي‌توان با آموزش اين فعاليت‌ها ميزان شادكامي را در ايثارگران و خانواده‌هاي آنها افزايش داد.
 
مجيد ابهري جامعه شناس و آسيب شناس اجتماعي و از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس مي گويد: با توجه به اقدامات ديرهنگام بنياد شهيد در رابطه با شاد كردن جانبازان بايد گفت كه جانبازان با معامله اي كه با خداي خود كرده اند شاد هستند ولي وقتي در مقابل چشم آنها حركاتي انجام مي شود كه بر خلاف آرمانهاي امام (ره) و رهبري است غمگين مي شوند.
 
وي افزود: اين اقدامات تنها شادي موقت و لحظه اي مي آورد و اين اقدامات شايد براي افراد ديگر مفيد باشد چرا كه درگيري هاي سياسي بين مسئولان و كشاندن آن در سطح جامعه يكي از دلايل اين استرس ها و ناراحتي ها مي شود.
 
اين جامعه شناس اظهار داشت: ملاقات هاي سالانه و آن هم در هفته دفاع مقدس و عدم سركشي مناسب و تامين نيازهاي مادي و معنوي خانواده جانبازان موجب شده تا كام اين خانواده ها تلخ شود و هيچ پژوهشي نمي تواند دردهاي بدني و زخم هاي روحي جانبازان را تسكين دهد.
 
ابهري اظهار داشت: عزت اجتماعي براي يادگاران دفاع مقدس و الگوسازي رفتار از تحمل و بردباري آنها خواسته اصلي جانبازان است ولي ارائه بليط رايگان مترو و اتوبوس و اينگونه مسائل مادي اقداماتي نيستند كه باعث خوشحالي قلبي و شادكامي دراز مدت جانبازان شود.

منبع: مهر