سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۸

افشاگری وزیرکشاورزی از یک آمارسازی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: این مرکز رشد اقتصادی در سال۹۱ را منفی۳.۵ درصد اعلام کرد، البته برخی از دوستانی که با آن‌ها گرایش نزدیک سیاسی نیز داشتیم از ما گله کردند، اما دلیل ما این بود که نمی‌توان با آمارها بازی کرد.
کد خبر : ۱۵۶۰۹۴
صراط:  کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک بررسی مشکلات حوزه کشاورزی که با حضور حجت وزیر جهاد کشاورزی و در محل این مرکز برگزار شد، طی سخنانی، گفت: تدبیر در مرکز پژوهش‌های مجلس بر این اصل استوار است که بتواند در حوزه‌های مختلف خلاءهای دستگاه‌های اجرایی کشور که با امر قانونگذاری قابلیت پرشدن دارد را برطرف کند.

وی با مهم خواندن کارکرد وزارت جهادکشاورزی، افزود: این وزارتخانه همواره با زندگی و معیشت مردم سرو کار دارد و همیشه مورد تأکید حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب قرار داشته است تا بتوانیم در این بخش از همه ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه حضور حجتی در وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تجارب وی فرصت مناسبی در این بخش است، تصریح کرد: تمام تلاش ما در مرکز پژوهش‌ها این است که نگاه حاکم در این مرکز علمی و فارغ از گرایشات سیاسی باشد و همه تلاش داریم تا با ورود به مرکز پژوهش‌های مجلس، رنگ و لعاب سیاسی را کنار بگذاریم و نگاه‌مان کاملا تخصصی باشد و از همین منظر بتوانیم مسائل را پیگیری کنیم.

جلالی با بیان اینکه در شرایط کنونی در بین مردم امید خوبی ایجاد شده است، تاکید کرد: باید قدردان این امید باشیم و آن را تحکیم کنیم، زیرا این موقعیت، فرصت مناسبی برای کشور است.

وی ادامه داد: تقریبا یک اجماع نسبی در دولت و مجلس و بدنه کارشناسی، درباره وضعیت کشور وجود دارد و این هم فرصت خوبی است و این نصفی از راه حل است تا برای حل مشکلات راهکارهایی در نظر بگیریم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تأکید براینکه باید بحث آمار را در کشور جدی گرفت، ادامه‌ داد: نخستین مرکزی که رشد اقتصادی در سال 91 را منفی 3.5 درصد اعلام کرد، مرکز پژوهش‌های مجلس بود که البته برخی از دوستانی که با آن‌ها گرایش نزدیک سیاسی نیز داشتیم از ما گله کردند، اما دلیل ما این بود که نمی‌توان با آمارها بازی کرد و مردم باید در جریان امور قرار گیرند.

جلالی گفت: بعد از تغییر دولت، مرکز آمار کشور رشد اقتصادی سال 92 را منفی 5.4 درصد و بانک مرکزی منفی 5.8 را اعلام کردند.

وی تأکید کرد: آمار وسیله‌ای برای تصمیم‌گیری‌های مهم و کلان در کشور است و ما در نظام اسلامی احتیاج به انسان‌های متقی، خداترس و وطن دوست داریم تا با وارونه جلوه ندادن آمار به کشور ضرر و زیان وارد نکنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه با آمارسازی از مرزهای صداقت عبور می‌کنیم، افزود: هر دولتی می‌خواهد کارنامه مطلوبی را از خود به جای بگذارد که انتظار این است که آمارهای ارائه شده درست و واقعی بوده و به جامعه نیز منتقل شود، ما نظامی با محوریت دین و مبتنی بر ارزش‌ها هستیم که باید تلاش‌مان بر این باشد که تمامی کارها برمبنای صداقت باشد و آن را به مردم نیز منتقل کنیم.

جلالی با اعلام آمادگی مجلس برای کمک به دولت در مسیر حل مشکلات با تصویب قوانین موثر و دقیق گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند با ارائه گزارش‌های مشورتی به نمایندگان مجلس آنها را در تصمیم‌گیری برای رأی به لوایح و طرح‌ها کمک کند.

در ادامه این نشست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در سخنانی، گفت: وظیفه ذاتی ما این است تا تلاش کنیم که به انحای مختلف آب در اختیار کشاورزان، بهینه مصرف شود و به عبارتی دیگر آنها برای تولید مواد مصرفی آب کمتری را استفاده کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی با پدیده حفر چاه‌های غیرمجاز مواجه هستیم که بنده در سه جلسه شورای آب بر این موضوع تأکید کردم که باید کاری کنیم که چاه‌های غیرمجاز بیشتر از این حفر نشود، اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که از بین 600 هزار چاه، 200 هزار چاه غیرمجاز داریم و 400 هزار چاه مجاز حفر شده است و در چنین شرایطی مرتب چاه غیرمجاز می‌زنند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما مسئول پیدا کردن راه‌حلی برای استفاده بهینه از آب برای تولید محصولات کشاورزی هستیم و طبیعتا مسئولیت جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز با وزارت نیرو است.

حجتی همچنین در بخش دیگری از سخنانش، گزارش تهیه شده مرکز پژوهش‌ها در مورد راستی‌آزمایی آمارهای این وزارتخانه در دوران گذشته را کار علمی خوبی توصیف کرد و گفت: البته در دوران وزارت بنده در گذشته نیز حدود 10 درصد آمارها به شکل حباب‌گونه منتشر می‌شد، مثلا ما می‌گفتیم دو میلیون تن افزایش تولید گندم داریم ولی سر جمع یک میلیون تن افزایش داشتیم تا بتوانیم کم‌کم فاصله افزایش تولید و مصرف را به هم نزدیک کنیم.

وی در پایان گفت: برخی از مشکلات کشور به دلیل آمارهای نادرست است ولی با این وجود نباید آمارها به گونه‌ای منعکس شود که بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به وضعیت آمار ایجاد شود، همه ما جزو یک نظام هستیم.

در ادامه این نشست، جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با بیان اینکه آینده کشاورزی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: ذخیره آبی ما حدود 500 میلیارد مترمکعب است که هر سال نیز کاهش پیدا می‌کند، پس باید تدبیری لحاظ کرد تا میزان استفاده از آب در عرصه کشاورزی کاهش یابد.

منبع: تسنیم