سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰

اظهارات‌جاسبی‌درکنگره‌ملی‌حماسه‌اقتصادی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه دولت‌ها به متخصصین نیازمند هستند و در این تردیدی نیست گفت: چگونگی استفاده از متخصصین و ظرفیت آنان نقطه بحث است.
کد خبر : ۱۵۴۲۱۸

صراط:  عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه امروز (شنبه) در کنگره ملی حماسه اقتصادی و نقش متخصصین در دولت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امیدواریم این کنگره نتایج خوبی برای ملت و مسئولان ما داشته باشد.

وی افزود: همه دولت‌ها با هر رویکرد و با هر نوع سلیقه‌ای به متخصصینی نیازمند هستند بنابراین در این مورد تردیدی وجود ندارد بلکه جای بحث این است که چگونه از ظرفیت متخصصین حداکثر استفاده صورت بگیرد.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از متخصصین در همه حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی را با دو روش عمده «نخبه‌گزینی، آموزش خاص و تربیت متخصصین به صورت متمرکز» و «تولید انبوه با هدف بالا رفتن ظهور استعدادها و ظرفیت‌ها» دانست.

جاسبی تاکید کرد: جامعه ما با توجه به فرهنگ غنی و با توجه به گذشته تاریخی پرافتخار خود قادر است استراتژی خود را مبتنی بر رویکرد ترکیبی و با تکیه بر رشد و بالندگی جامعه تدوین کند.

وی 4 استراتژی کلی در همین زمینه را ذکر و تصریح کرد: تولید انبوه متخصصین، تغییر رویکرد از آموزش به پژوهش، حمایت ویژه از برگزیدگان و نخبگان و مردمی کردن و تقاضامحور کردن پژوهش با بسط نتایج آن به زندگی مردم از جمله استراتژی‌های ما بازشناسی متخصصین در نظام توسعه ایران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به رشد کمی تحصیل‌کنندگان در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ما در ابتدای انقلاب فقط 165 هزار دانشجو داشتیم اما امروز تعداد دانشجویان ما به مرز 4 میلیون نفر رسیده‌اند و دانشگاه آزاد در این مقوله موثر عمل کرده است.

جاسبی با تاکید بر اینکه در این 30 سال انبوه متخصصین شکل گرفته و ما در این مرحله موفق عمل کرده‌ایم خاطرنشان کرد: ما تغییر رویکرد آموزش به پژوهش را تقریبا پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات ما از لحاظ کمی و کیفی بالا است از عدم استناد به مقالات علمی انتقاد کرد و گفت: ما باید بر روی مقالات علمی و پژوهشی در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کنیم تا نتایج این تحقیقات در عرصه زندگی تاثیرگذار باشد.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد تاکید کرد: شایستگی جمهوری اسلامی ایران نیست که با در اختیار داشتن این همه نخبه و متخصص در برخی حوزه‌ها همچون آلودگی هوا، امنیت جاده‌ها و زیرساخت‌های مناسب دارای رنج باشد.

جاسبی تاکید کرد: متخصصین رویکرد موضوع‌محوری و تخصص‌محوری را با هدف حل مشکلات مردم به مسئله محوری تبدیل کنند.

منبع: فارس