پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس :

۵ ابهام طرح سرانه‌ای کردن بودجه آموزش‌وپرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ابهامات ۵گانه طرح سرانه‌ای کردن بودجه آموزش و پرورش گفت: این طرح در دراز مدت منجر به افزایش هزینه‌های آموزش‌وپرورش می‌شود.
کد خبر : ۱۵۱۱۳۴

صراط: حجت الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به ابهامات طرح سرانه‌ای کردن بودجه که از سوی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه 93 پیشنهاد شده است، اظهار داشت:‌وزارت آموزش و پرورش با این تصور که با ارائه این طرح هزینه‌های آموزش و پرورش کاسته می‌شود آن را پیشنهاد داده است اما باید توجه داشت که این طرح ابهاماتی دارد.

وی در خصوص ابهامات طرح سرانه‌ای کردن بودجه عنوان کرد: نخستین ابهام این است که 98 درصد از بودجه آموزش و پرورش جاری است بنابراین تفاوتی نمی‌کند که پرداختی‌ها به صورت متمرکز باش یا در اختیار مدیران قرار گرفته و از سوی آنها انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ابهام دوم این طرح افزود: اگر طرح سرانه‌ای کردن بودجه اجرایی شود و مدیران مدارس حقوق معلمان را پرداخت کنند نیاز به بازرسی‌های ویژه‌ای خواهیم داشت تا متوجه شویم که آیا مدیران به وظایف خود به درستی عمل کرده‌اند یا خیر؟ بنابراین اعمال بازرسی‌های ویژه در دراز مدت منجر به افزایش هزینه آموزش و پرورش می‌شود؛‌در حقیت با اجرای این طرح، هر مدیری، دستگاهی مستقل می‌شود بنابراین به نظارت و بازرسی افزون‌تری نیاز داریم.

حجت الاسلام سلیمی بیان کرد: ابهام سوم این طرح مربوط به پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته است؛ اگر این طرح اجرا شود چه کسی مسئولیت پاداش فرهنگیان بازنشسته را عهده دار می‌شود؟‌ ممکن است معلمان دچار سرگردانی شوند یعنی وزارتخانه بگوید پاداش خود را از مدیر گرفته و مدیر نیز بگوید باید پاداش را از وزارتخانه دریافت کنید.

وی با اشاره به ابهام چهارم سرانه‌ای کردن بودجه آموزش و پرورش گفت: ممکن است مدیر مدرسه با هدف صرفه جویی گاهی اوقات برخی هزینه‌ها را کاهش دهد که این موضوع منجر به کاهش کیفیت آموزش می‌شود همچنین ابهام پنجم این طرح در رابطه با اجرای آن در شهرستان‌های کوچک است چرا که در این مناطق ممکن است یک معلم برای پرکردن ساعات موظف خود در 3 تا 4 مدرسه مشغول تدریس شود در چنین شرایطی کدام مدیر باید حقوق وی را پرداخت کند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: ممکن است مسئولان آموزش و پرورش در این زمینه بگویند برای حل این موارد فکری می‌کنیم اما باید گفت که اجرای این طرح پیچیده است و باید دقت کافی را داشت. هنوز مسئولان آموزش و پرورش اعلام نکرده‌اند که آیا این طرح را برای تمام مدارس مدنظر دارند یا صرفا برای دبستان‌ها؟‌بهتر است این طرح ابتدا در تعداد محدودی از مدارس در شهرهای کوچک اجرا شود تا اگر موفق بود آن را به صورت سراسری اجرا کنیم.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح سرانه‌ای شدن بودجه از مهر 93 به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور گفت:  پس از احصاء نتایج، از سال 94 به مدارس دیگر تسری می‌باید.

وی سرانه‌ای کردن بودجه‌ را یکی از طرح‌های زیرساختی برای بهره‌وری مناسب از بودجه عنوان کرد و افزود: هر ساله آموزش و پرورش به طور میانگین برای هر دانش‌آموز یک میلیون و 400 هزار تومان هزینه می‌کند. اگر مدرسه‌ای 200 دانش‌آموز داشته باشد،‌ این رقم در تعداد دانش‌آموزان ضرب و سرانه مدرسه اعم از پرداخت حقوق، پول آب و برق و گاز و سایر مسایل بر عهده مدیر گذاشته شود تا منابع خود را با اولویت‌های خود هزینه کند، صرفه‌جویی‌هایی صورت خواهد گرفت که این برنامه با تقویت مدیریت آموزشگاهی و افزایش اختیارات مدیران قابل اجراست.


منبع: تسنیم