سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۰

انتقاد پناهیان از "زنبیل گذاشتگان "

این آقا در زمانی استعفا داده بودند و چند روز مفقود الاثر شده بودند؛ امام گفتند کسی در عصبانیت تصمیم می گیرد؟ این آقا همان آقاست
کد خبر : ۱۵۰۸
علیرضا پناهیان در برنامه زنده تلویزیونی از آنهایی که فکر می کنند پیش از این در انقلاب زنبیل گذاشته اند انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین این مدرس حوزه و دانشگاه چهارشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز فردا که به مناسبت دهه فجر از شبکه سوم سیما پخش می شود چند تحلیل درباره وضعیت فعلی کشور ارائه کرد.

وی با بیان اینکه چهار تحلیل برای فهم شرایط موجود وجود دارد گفت: انقلاب در سال 57ضد استبداد بود و پس از آن ضد استکبار پیش رفت و الان داریم ضد استعلا و یا همان خودبزرگ بینی های موهوم پیش می رویم.

وی تصریح کرد: بعضی خود بزرگ بینی متفرعنانه ای دارند که به آنها بر می خورد به آنها رای ندهند.

وی در عین حال یادآور شد: همین جوان ها هم اگر متفرعنانه عمل کنند زمین می خورند.

وی با بیان اینکه استکبار از استعلا طلبان بهره می برد افزود: قیام مردم بر ضد استعلا را می بینیم؛ قیام 9دی نتیجه استعلای بعضی ها بود.

وی در توضیح نظرش گفت: همه باید متواضعانه برخورد کنند. هیچ کس زنبیل نگذاشته که از دیگران جلوتر باشد. انقلاب همانقدر که مال جوانهای 57 بود مال جوانها امروز هم هست.

وی با اشاره به اینکه دوران دفاع مقدس، دفاع از جان انقلاب بود گفت: روح انقلاب در خطر است و این را رهبری دو سال پیش در دانشگاه علم و صنعت مطرح کردند.

وی با طرح این پرسش که چه کسانی هستند که دنبال خالی کردن انقلاب از روح اش هستند گفت: باید شفاف سازی می شد. جسم انقلاب خاک وطن است.

پناهیان با بیان اینکه از اول انقلاب حرکتی از مصلحت به سوی حقیقت داشتیم اظهار داشت: ظهور و افول بنی صدر یکی از این حقیقت گرایی هاست.

وی افزود: بسیاری از ریزش های انقلاب برای کسانی که آشنا هستند جدید نیست؛ کسی خط اش عوض نشده است.

وی در توضیح این نظرات بدون اینکه از موسوی نامی ببرد با بیان اینکه خوش بینانه ترین تحلیل درباره کسی که عصبانی شد را می گویم گفت: این آقا در زمانی استعفای داده بودند و چند روز مفقود الاثر شده بودند؛ امام گفتند کسی در عصبانیت تصمیم می گیرد؟ این آقا همان آقاست.

وی در ادامه این برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه نظام ما ولایی است گفت: بعضی یک جوری از حکومت اسلامی حرف می زنند که انگار جایی برای رای مردم در آن نیست. هیچ آدم عاقلی نمی پذیرد که مردم بدون ولایت حاکم بر سرنوشت خودشان بشوند.

وی درباره یکی از تحلیل های دیگری که از شرایط فعلی دارد تصریح کرد: روند کاهش تحمیل بر ولایت ادامه یافته است.

وی در تبیین این تحلیل با اشاره به فیلم سخنرانی امام خمینی در سال 59 و عذرخواهی های امام در جمع خانواده های شهدا و اینکه این موضوع به خاطر عملکرد بنی صدر است گفت: عذرخواهی ها به خاطر تحمیل های اطرافیان است.

وی گفت: البته هرچه جلوتر می آییم تحمیل ها کمتر می شود.

وی با اشاره به پخش خاطرات چهره های انقلابی در سالهای گذشته از تلویزیون گفت: بعضی ها از شخصیتهای خوب انقلاب در میان خاطراتشان می گفتند که هر چه اصرار کردیم امام نمی پذیرفتند. خوب چرا اصرار می کردید؟!

وی با بیان اینکه مردم ما از تحمیل بر ولایت دیگر خوششان نمی آید گفت: کسی حرفی دارد و نامه ای را علنی می کند؛ خوب خصوصی بنویس!

وی تصریح کرد: وقتی نامه علنی می شود بوی تحمیل می آید. البته تحمیل گری رو به کاهش است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه روند جدایی ما از غرب آغاز شده و کماکان ادامه دارد در تبیین یکی دیگر از تحلیل های خود گفت: در مناظره ها گفتند که این خرافات است که تمدن غرب رو به فروپاشی است. ما به تمدن غرب کاری هم نداشته باشیم تمدن غرب در مسیر اضمحلال است.

مدرس حوزه و دانشگاه در پاسخ به مجری برنامه تلویزیونی دیروز امروز فردا که پرسید« مردم با نخبه ها چکار کنند؛ برخی انگار نخبه متولد می شوند. مردم با کسانی که می گویند میزان رای نخبگان است چه کنند؟» تصریح کرد که مردم می دانند چه کنند. شما به عنوان صدا و سیما خیلی از بخش های راهپیمایی 9دی را نشان ندادید. وقتی فریاد می زدند باید جزئیات را پیدا می کردیم. اینها در کنار اعتراض به بی احترامی به امام حسین به بی احترامی به ولایت فقیه هم اعتراض داشتند.

وی با بیان اینکه بعضی از نخبگان گفتند ما به تظاهرات آمدیم و نامه ای ضعیف و ماست مالی نوشتند اظهار داشت: برخی هنوز در عهد 25سال پیش یا قبل از آن هستند. باید به آنها گفت سرعت جامعه فوق العاده بالاست.

وی در توضیح جلوتر بودن جوانها از برخی نخبگان که در لفافه به آنها اشاره داشت گفت: جوان ها می گویند امسال پرچم امام حسین را آتش زدند، سال دیگر پرچم امام حسین را بر می دارند و بعد می آیند حرفهایشان را زیر آن پرچم می زنند.

وی افزود: همین هایی که قبلا می گفتند باید از جامعه قداست زدایی کرد با مقدسات آمدند.

وی درباره راه حل هایی که مجری برنامه می خواست از زبان او بشنود گفت: نخبگانی که میان مردم مدام می جوشند را نشان دهید و بولد کنید.

پناهیان با اشاره به اینکه وقتی سخنرانی های شهید دیالمه را می شنوم شیفته اش می شوم گفت: چرا باید جوان های 24ساله نمایش داده نشوند. اگر نخبگانی که هستند را نشان دهید دیگر کسی احساس نمی کند که زنبیل گذاشته است.

وی در ادمه با تاکید بر اینکه ادبیات سیاسی باید تغییر کند و بازار نقد و گفت و گو فراوان شود در انتقاد از روزنامه نگاری در کشورمان اظهار داشت: ژورنالسیمی که مال عصر حجر و قجر است از کلمات موهوم چپ و راست و محافظه کار استفاده می کند و نیروی انقلابی را محافظه کار می خواند.

وی که در این برنامه تلویزیونی سخنانش با سئوالات مجری قطع نمی شد درباره وظایف سیاسی محیط های مذهبی هشدار داد: اگر محیط های مذهبی ما با شفافیت به تحلیل سیاسی نپردازند بیشترین انحرافات سیاسی در آن جمع است.

وی تاکید کرد: الان هیچ کس نمی تواند بی موضع نباشد. محیط غیر سیاسی نداریم.