رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوالی در مورد رابطه مشکلات اقتصادی داخلی با فشارهای خارجی و تحریمها و اینکه دولتها بیشتر فشارهای خارجی را موثر میدانند، گفت: بنده این سوال را در زمان دولت قبل نیز توضیح دادم که اقتصاد ایران 85 درصد متکی به منابع و امکانات داخلی و 15 درصد به بخش خارجی اقتصاد است و اگر فرض را بر این بگیریم که کل تجارت خارجی ما حدود 140، 150 میلیارد دلار اعم از فروش نفت، واردات کالا و صادرات کالاهای غیرنفتی باشد، این میزان به نسبت درآمد ملی ما حدود 15 درصد است.
**ظرفیتهای اقتصادی استفاده نشده در داخل ایران بسیار زیاد است**
وی ادامه داد: بنابراین نباید وزن این بخش از اقتصاد را آنچنان دید که کل اقتصاد کشور وابسته به مناسبات خارجی ما است، چرا که 85 درصد اقتصاد ما داخلی است و آنچه که از مشکلات در اقتصاد کشور مانند تورم، رکود، بیکاری و کاهش رشد سرمایهگذاری و امثال آنها چه مثبت و چه منفی به مدیریت اقتصاد کشور و مدیریت کشور برمیگردد و اگر مدیریت کشور اهتمام لازم را داشته باشد، ظرفیتهای داخلی ایران اولاً نسبت به 85 درصد خیلی بزرگ است، ثانیا همین 85 درصد نیز قابلیت ارتقا و رشد را نیز دارد یعنی ظرفیتهای اقتصادی استفاده نشده در داخل ایران بسیار زیاد است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات حدود 70 الی 80 درصد خوراک دام و طیور از خارج کشور، خاطرنشان کرد: این واردات در حالی است که ما در داخل کشور امکان تولید خوراک دام و طیور را داریم که اگر چنین اقدامی انجام دهیم، قیمت آن ارزانتر و نیروی انسانی ما نیز به کار گرفته میشود و دچار مشکلات ناشی از تحریم نیز نمیشویم و به ارز نیز نیاز ندارد. در آن صورت میبینید که چقدر موضوع متفاوت میشود.
**میتوانیم بخش مهمی از تحریمها را خنثی کنیم و حالت ضدتحریمی پیدا کنیم**
مصباحیمقدم، تصریح کرد: این نسبت را میتوان به همه حوزههای اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات، هتلداری و ... نیز تعمیم داد و میبینیم که اگر به صورت درست از ظرفیتهای داخلی کشور استفاده شود، میتوانیم بخش مهمی از تحریمها را خنثی کنیم و حالت ضدتحریمی پیدا کنیم.
وی افزود: شاید بتوان گفت همین امکانات و منابع داخلی میتواند پاسخگوی خوبی به ملت ما باشد و ما را در استفاده از ارز تا حدود زیادی مستغنی کند، چرا که ارز به منظور خرید خارجی و واردات موردنیاز است و اگر از این امکانات و منابع داخلی استفاده کنیم، میتوانیم خود را مستغنی کنیم. لذا میخواهم بگویم اقتصاد ما از این جهت نباید مشکلات خود را ناشی از فشارهای خارجی بداند.
** مذاکرات نباید برای ما شوقانگیز باشد و به آن دل بست**
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: علاوه بر این موارد، این گفتوگوها و مذاکراتی که صورت میگیرد خوب است و باید حمایت شود، اما هرگز نباید برای ما شوقانگیز باشد چون در تجربه اول نیز طرف خارجی نشان داد که بنا ندارد با آغوش باز با مذاکرات روبهرو شود، بلکه با چهره گرفته و با خست و احتیاط گام برمیدارد. البته منظور بنده لبخندهای ظاهری نیست. پس به صورت کلی کسی نباید از این مذاکرات و لبخندهای ظاهری ذوقزده شود و "اگر حل شود، خیلی سریع و با در باز حل نمیشود" لذا از این جهت نباید به این مذاکرات دل بست و فرض را بر این گذاشت که این مذاکرات بخش مهمی از مشکلات ما را برطرف میکند.
** متهم کردن مجلس به مقابله با دولت شانتاژ سیاسی است**
حجتالاسلام مصباحی مقدم در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به متهم شدن مجلس از سوی برخی رسانهها، به کارشکنی و مقابله با دولت و تهدید برخی مشاورین رئیسجمهور، ارزیابی شما از رابطه مجلس و دولت چیست، گفت: تصور میکنم اینگونه مواضع یک نوع شانتاژ سیاسی است. اینگونه مواضع شبیه اظهارات یکی از سیاسیون که حرفهایش را در رسانهها بسیار شنیدهایم، است که در مورد مجلس به گونهای وهنآمیز صحبت میکرد و میگفت که این مجلس منتخب اکثریت مردم نیست.
وی افزود: قبل از اینکه دولت احمدینژاد کار خود را در دوره نهم شروع کند، خبرنگاران با من مصاحبه کردند و گفتند "مجلس اصولگرا است و دولت هم دارد اصولگرا میشود، پس چه شود!" تصورشان این بود که دولت و مجلس با هم ساختوپاخت میکنند و خیلی از مسائل را علیه منافع ملت رقم میزنند. همانجا واکنش نشان دادم و گفتم اقتضای اصولگرایی این نیست و شما خواهید دید که پیشگامترین منتقدان نسبت به این دولت خود اصولگرایان خواهند بود و سعی خواهند کرد آنجایی که مصالح و منافع ملی اقتضاء میکند، در مقابل دولت آزاد و راحت حرفشان را بزنند؛ پنهان نمیکنند بلکه آشکارا و صریح موضع خواهند گرفت و دیدیم که این اتفاق هم افتاد.
**مجلس ششمیها به دولت خاتمی اعتراض میکردند که چرا ساختارشکنی نمیکنید**
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خاطرنشان کرد: اتفاقا چنین رویکرد محافظهکارانهای را در دولت اصلاحات و رسانههای آن دوره دیدیم؛ این رسانهها واقعاً ضعفهایی که در دولت وجود داشت را برملا و برجسته نمیکردند و مجلس در مقابل دولت در مورد آن ضعفها هم موضع نمیگرفت. گاهی هم اگر موضع میگرفت، موضعاش این بود که چرا تندروی بیشتری نمیکنید، چرا ساختارشکنی نمیکنید.
**دولت اصولگرا نیست، اصلاحطلب هم نیست/مجلس تعامل بسیار بالایی با دولت دارد**
مصباحی مقدم ادامه داد: اکنون مجلس بسیار درست موضعگیری میکند. البته نمیخواهم بگویم که هیچ نقص و خطایی نیست، اما اگر نگاه قالب و اکثر مواضع را در نظر بگیریم، خواهیم دید که اصولی است. دولت اصولگرا نیست، ولی اصلاحطلب هم نیست و مجلس تعامل بسیار بالایی با دولت دارد. به عنوان مثال وقتی از کل وزرای پیشنهادی تنها 3 وزیر رای اعتماد نمیگیرند، نشانه تعامل بسیار بالا است. حتی در رای اعتماد به وزراء، تعداد آراء به هر وزیر بسیار معنا داشت.
**رای اعتماد به وزرا فراکسیونی نبود و هر نماینده مستقل اعلام نظر کرد**
وی افزود: با اینکه ما در مجلس گروه پایداری و یا فراکسیون اصولگرایی را در مقابل فراکسیون رهروان داریم و عدد اعضای این فراکسیون هم قابل توجه است، اما رای اعتماد بر مبنای این موضع فراکسیونی شکل نگرفت. بلکه آراء نشان میدهد که هر نمایندهای به صورت مستقل اظهارنظر کرده و موضع میگیرد و خوب هم موضع میگیرد. به عنوان مثال در اصلاح قانون بودجه سال جاری مجلس به خوبی به میدان آمد و همراهی کرد و نتیجه آن هم این شد که تغییرات مورد نظر دولت در بودجه کل کشور اعمال شد.
نماینده مردم تهران در مجلس بر همین اساس تصریح کرد: این تعامل در مسائل دیگر هم وجود دارد؛ نشست مشترک دولت و مجلس تشکیل شد و این نشست یک همگرایی بالا را بین مجلس و دولت نشان داد. اکنون نیز از مواضع رئیس جمهور و مذاکرات ایران با 1+5 در مجلس استقبال میشود و نمایندگان در این مسئله موضع مثبت میگیرند. البته اگر مناقشاتی هم در یک جاهایی دارند، به معنای رویکرد کلی و مخالفت با این جریان و حرکت نیست.
مصباحیمقدم اضافه کرد: همه این موارد نشان میدهد که مجلس یک مجلس تعاملی است. اگر بنا باشد که نسبت به برخی از مسائل حساسیت نشان دهند و آنها را زیر ذرهبین گذاشته و درشت کنند و بگویند مجلس کارشکنی میکند، در واقع یک خلاف واقع را تبلیغ میکنند و میخواهند اذهان مخاطبان خود را نسبت به این مجلس پریشان کرده و نظر آنها را از این مجلس برگردانند و از نظر سیاسی برای یک مجلس متفاوت زمینهسازی کنند، البته مخاطبان این رسانهها گول نخواهند خورد.
**رفتار مجلس با دولت یازدهم را با رفتار آن با 2 سال آخر دولت احمدینژاد مقایسه کنند**
" بالاخره مجلس دو سال و نیم دیگر با این دولت همراه است و مواضع بعدی مجلس در این مدت نشان خواهد داد که بنای حمایت از دولت را دارد، نه کارشکنی. اگر همین مدت را با یکی، دو سال آخر دولت احمدینژاد مقایسه کنند، مشخص میشود که این مجلس واقعاً اصولگرایانه عمل میکند و رعایت تعامل مثبت بین دولت و مجلس را دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامههای جامعه روحانیت برای مجلس دهم، گفت: اگر از الان هرگونه ورودی برای مجلس دهم داشته باشیم، زودهنگام است. پس نمیشود چنین انتظاری را داشت اما نسبت به همدلی و همگرایی اصولگرایان چرا؛ این یک دغدغه جدی است که جامعه روحانیت دارد.
**برخی شخصیتهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری به عهد خود وفا نکردند**
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، افزود: متاسفانه واگرایی مجموعههای اصولگرا موجب شد که در انتخابات ریاست جمهوری ما به یک فرد واحد نرسیم و شخصیتهای اصولگرا که به میدان آمده بودند، تا آخر انتخابات ماندگار شدند و حتی به عهد خود وفا نکردند و نتیجه هم این شد که بخش عظیمی از مردم که جزو طیف اصولگرایی بودند و به این طیف علاقهمند هستند، نسبت به شخصیتهایی که به میدان آمده بودند و به هم نزدیک نشدند و به فرد واحد نرسیدند، یک نوع واگرایی پیدا کردند.
**اصولگرایان همگرایی داشته باشند، سهم آرای اصلاحطلبان بهشدت پایین است**
مصباحیمقدم برهمین اساس گفت: تصور میکنم یک تحلیل درست اقتضاء میکند که مجموعههای اصولگرایی از اکنون به هم بپیوندند و به هم نزدیک شوند. چراکه اشتراکات بسیار زیادی وجود دارد. خیال میکنیم که شاخصهای اصولگرایی که در منشور اصولگرایی مطرح شد، مبنای خوبی برای همکاری مشترک است. مبانی که به صورت مبانی اصولی اصولگرایان در آن منشور مطرح شد، مبانی مستحکمی است و میتواند موجب شود که این مجموعهها در همین چارچوب به هم نزدیک شوند.
وی همچنین تاکید کرد: دیگر نباید تصور کنند که دوران، دوران رقابت درونجناحی است. بلکه دوران رقابت بین جناح اصولگرا و اصلاحطلب است و اگر درست عمل کنیم، خواهیم دید که سهم اصلاحطلبان از آرای مردم بشدت پائین است و البته این در صورتی است که اصولگرایان با وحدت و همگرایی عمل کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برنامههایی برای ایجاد همدلی بین اصولگرایان شروع کردهاید، گفت: یک گفتوگوهایی وجود دارد.
** زمان تصویب تشکیل سازمان مدیریت و بهرهوری نوبخت مرتب در جلسات کمیسیون حضور داشت**
مصباحی مقدم در بخش دیگری از این گفتوگو در خصوص مصوبه اخیر مجلس مبنی تشکیل سازمان مدیریت و بهرهوری از ادغام 2 معاونت ریاستجمهوری، گفت: در تصویب این طرح در کمیسیون، آقای نوبخت به صورت مرتب در کمیسیون حضور داشت و واقعا همدلی و همراهی نشان میداد که از ایشان تشکر میکنیم. اما اینکه نماینده دولت در جلسه علنی مجلس اعلام کرد که دولت موافق این طرح نیست، به این دلیل بود که این کار را ورود در حیطه مسئولیت رئیسجمهور میدانست که البته به این مساله پاسخ داده شد و در آخر باید منتظر نظر شورای نگهبان بود. اما آنچه برعهده رئیسجمهور گذاشته شده اداره این مجموعه است و نه ایجاد ساختار و ما قصد ایجاد کردن ساختار را داشتیم، چرا که ایجاد ساختار جزء اختیارات مجلس است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به احیای سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی کشور نسبت به تشکیل سازمان مدیریت و بهرهوری نظر مثبت دارند و نبود چنین جایگاهی را به معنای نبود یک مغز متفکر سازماندهنده برای اقتصاد کشور تلقی میکنند. البته بخش نیروی انسانی نیز تابع این مساله است و باید به آن اهتمام ویژهای شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خاطرنشان کرد: بنده معتقدم باید این سازمان 2 معاونت اعم از معاونت برنامهریزی و معاونت نیروی انسانی و یا حتی 3 معاونت برنامهریزی، نیروی انسانی و بهرهوری داشته باشد. ما از بهرهوری به شدت غفلت کردیم و به آن توجه نکردهایم و انتظار ما این بوده که 2.5 درصد رشد 8 درصدی از طریق بالا رفتن بهرهوری به دست بیاید.
مصباحی مقدم افزود: این سازمان میتواند با 2 یا 3 معاونت شکل بگیرد و طبعاً باید از معاونین قوی برخوردار باشد و فقط یک نفر چنین مجموعهای را سرپرستی کند و اگر حرف از رئیس سازمان مدیریت میزنیم وی فقط باید نقش هماهنگکننده داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد محتمل بودن کسری بودجه در لایحه بودجه سال آینده، گفت: اجازه بدهید رسیدگی دقیقتری در مورد بودجه پیشنهادشده داشته باشیم تا ببینیم کسری بودجه وجود دارد و یا خیر.
**کسری بودجه در سال 93 هنوز مشخص نیست**
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: وقتی دولت لایحه بودجه را ارائه کرده، ظاهر مساله این است که کسری بودجه نداریم، چرا که همه اعداد و ارقام هزینهای از محل اعداد و ارقام درآمدی پیشبینی شده و این مورد نیازمند یک رسیدگی جدی در کمیسیون بودجه و سپس در کمیسیون تلفیق است تا در نهایت ببینیم که چه اتفاقی میافتد.
مصباحی مقدم اضافه کرد: البته گاهی بعضی از اقتصاددانان حرف از کسری بودجه میزنند، اما منظور آنها تراز عملیاتی است، یعنی صادرات غیرنفتی ما به اندازه واردات ما باشد که در آن صورت تراز عملیاتی بین صادرات و واردات متعادل میشود که البته به این نقطه در حال نزدیکشدن هستیم.
وی با اشاره به آمار سال 91، گفت: در آمار و اطلاعات سال 91 که آنها را در اختیار داریم، 53 میلیارد دلار واردات و 43 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و این یعنی کسری تراز در حد 10 میلیارد دلار و 25 درصد است و میتوان این مورد را به راحتی دنبال کرد تا صادرات افزایش پیدا کند و واردات مدیریت شود و کاهش یابد به طوری که شاهد تراز متعادل صادرات و واردات باشیم و انشاءالله این مورد نیز محقق شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معتقدان به کسری بودجه به قیمت 100 دلاری در نظر گرفته شده برای هر بشکه نفت در لایحه بودجه استدلال میکنند، اظهار داشت: خود بنده نیز همین دیدگاه را دارم و البته آن چیزی که ما میگوییم قید احتیاط است، یعنی در نظر گرفتن قیمت هر بشکه نفت به قیمت 100 دلار خلاف احتیاط است و ریسک دارد. البته طی سال 91 و تاکنون 92 قیمت نفت به صورت میانگین 103 دلار بوده و این احتمال قوی است که در سال 93 نیز نفت بالای 100 دلار محقق شود. اما پیشبینی میکنیم و این احتمال را میدهیم که اگر گفتوگوها بین ایران و غرب به نتیجه مثبتی برسد، یک آرامش روانی در بازار نفت در سطوح بینالمللی حاکم میشود و در این صورت ممکن است اثر معکوس بر قیمت نفت داشته باشد و قیمت نفت کاهش پیدا کند.
**در نظر گرفتن قیمت 100 دلاری هر بشکه نفت خلاف احتیاط است/ احتمال کاهش قیمت نفت با به نتیجه رسیدن مذاکرات**
مصباحی مقدم ادامه داد: مذاکرات به نتیجه برسد، فروش نفت ایران افزایش پیدا میکند و عراق نیز در حال افزایش فروش نفت خود است و از طرف دیگر نیز میگویند که نرخ رشد در آمریکا بالاتر میرود و این مورد یک عامل مثبت افزایش قیمت نفت است، اما استخراج نفت و انرژی از شن نیز در آمریکا در حد 6 میلیارد دلار در حال به نتیجه رسیدن است که اگر این مورد رشد پیدا کند و اوج بگیرد، ممکن است تقاضا در بازار نفت را در سطوح بینالمللی کاهش دهد و در نظر گرفتن قیمت 100 دلاری هر بشکه نفت خلاف احتیاط است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد قیمت نفت دیدگاههایی نیز در کمیسیون برنامه و بودجه وجود داشت مبنی بر اینکه قیمت هر بشکه نفت را همان 95 دلار سال جاری مبنا قرار دهیم و یا حتی یک قیمت بینابین که به احتیاط نزدیکتر است، در نظر بگیریم.
** روند کاهش وابستگی بودجه به نفت را در لایحه بودجه 93 نمیبینیم**
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ما باید روند کاهش اتکای بودجه به نفت را دنبال کنیم، اظهار داشت: یک نکته قابل توجه است. در حال حاضر با افزایش قیمت نفت و با افزایش فروش که 100 هزار بشکه فروش میعانات پیشبینی شده که افزایش پیدا کند، بدین معنی است که اتکای بودجه ما به نفت در حال افزایش است. یعنی اگر ما فرصت پیدا کنیم صادرات خودمان را بالا ببریم، باز هم اتکای خود را به نفت بیشتر میکنیم حال آنکه نباید اینطور باشد و باید به سمتی برویم که تولید و صادرات ما افزایش پیدا کند، اما اتکای بودجه به نفت افزایش نیابد، بلکه حتی یک روند کاهشی طی کند به نحوی که تا پایان برنامه پنجم شاهد صفر شدن اتکای بخش هزینهای بودجه به نفت باشیم که این مورد را در لایحه بودجه 93 نیز نمیبینیم که رعایت شده باشد.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تصمیم دولت برای تقدیم لایحه هدفمندی یارانهها در سال آینده گفت: آقای دژپسند (معاون نوبخت) در جلسهای که با اعضای کمیسیون داشت، گفته: تلاش خواهیم کرد تا لایحه هدفمندی یارانهها در سال 93 را به کمیسیون تلفیق برسانیم و ما نیز دولت را برای انجام این کار تأکید و تشویق کردیم.
**لایحه بودجه بدون لایحه هدفمندی برای فاز دوم "ناقص" است**
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه بدون لایحه هدفمندی برای فاز دوم "ناقص" است، خاطرنشان کرد: به آقای دژپسند گفتیم که اگر بنا باشد لایحه جداگانهای برای فاز دوم هدفمندکردن یارانهها به مجلس ارائه شود، بودجه به دو بودجه تبدیل میشود و از وحدت و یکپارچگی بودجه که اقتضای اصل 53 قانون اساسی است، فاصله میگیریم. لذا باید دولت پیشنهادات خود را ارائه دهد تا در کمیسیون تلفیق آن را بررسی کنیم و انتظار داریم که دولت لایحه هدفمندی یارانهها را قبل از اینکه بررسی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق آغاز شود، به مجلس ارائه کند و این یک خبر نیست، بلکه یک انتظار است.
مصباحیمقدم در خصوص اینکه آیا یارانهای برای تولید و صنعت در سال 93 نیز در نظر گرفته شده یا خیر، گفت: اگر امسال مطابق اقدامی که مجلس آغاز کرد، ولی ناکام ماند، بنا را بر این میگذاشتیم که بعضی دهکها از دریافت یارانه حذف شوند، شاید یکی دو مشکل حل میشد و برای سال آینده زمینه را برای اقدام بعدی فراهم میکرد.
وی ادامه داد: یک مشکل این بود که ماهانه با کسری هزار میلیارد تومانی روبهرو هستیم و از این طریق میشد آن را جبران کرد. مشکل دیگر نیز این بود که از این منبع هیچ کمکی را نمیتوانیم در اختیار صنعت و تولید قرار دهیم، اما اگر بعضی دهکها حذف میشدند، منابعی را پیدا میکردیم تا به تولید نیز کمک کنیم.
**جلسه علنی طوری مدیریت شد که حذف دهکها در صحن رأی نیاورد**
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این کمیسیون حذف دهکها را در اصلاحیه بودجه 92 به تصویب رسانده بود، افزود: کمیسیون برنامه و بودجه حذف برخی دهکها را در پیشنهادات الحاقیه خود در بودجه سال 92 آورده بود اما جلسه علنی طوری مدیریت شد که این مورد رأی نیاورد.
مصباحی مقدم تصریح کرد: خبرها حاکی از آن است که دولت ماجرای شناسایی خانوارهای مرفه را ادامه میدهد و اگر این مسئله را جدی بگیرند و این کار انجام شود، بستر برای کاهش یارانهبگیران در سال 93 فراهم میشود و میتوانیم شاهد این اقدام باشیم و اگر این اتفاق بیفتد، خیلی خوب است.
**باید فاز دوم هدفمندی یارانهها اجرا شود تا بتوان از تولید حمایت کرد**
وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت چنین بنایی را دارد تا دهکهایی را حذف کند، گفت: نمیخواهم بگویم بهصورت قاطع و جدی چنین بنایی را دارد، اما نگاه اینطور است و حرکتی که انجام میدهد اینچنین است و نشان میدهد که دولت این موضوع را رها نکرده و این نکته مثبتی است و ما نیز دولت را تشویق میکنیم تا سراغ شناسایی خانوارهای مرفه برود که یا بهصورت داوطلبانه و یا بهصورت غیرداوطلبانه یارانه نگیرند. چرا که در شأن آنها هم نیست و در طرف مقابل باید فاز دوم هدفمندی یارانهها بهنظر ما اجرا شود تا امکان حمایت از تولید بهصورت جدی ناشی از منابع درآمدی یارانهها فراهم شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد حذف دهکها در لایحه هدفمندی یارانهها توسط دولت ارائه شود، خاطرنشان کرد: همانطور که عرض کردم اگر دولت پیشنهاد خود را ارائه کند، چنین کاری را خواهیم کرد و حتی شاید اقدام دیگری انجام شود.
مصباحیمقدم دراینباره که با توجه به بنای مجلس برای آماده کردن بودجه تا 22 بهمن، اگر دولت حذف دهکها را در لایحه هدفمندی یارانهها ارائه ندهد، کمیسیون چه اقدامی در اینباره انجام میدهد، تأکید کرد: ما بهدنبال این هستیم که این نقیصه را جبران کنیم و اگر با توافق دولت باشد، خیلی بهتر است.
**احتمال دارد مجلس حذف برخی دهکها را در سال آینده تصویب کند**
وی در پاسخ به این سؤال که اگر دولت حذف دهکها را ارائه نکند، مجلس اقدامی انجام خواهد داد، گفت: احتمال این مورد را شما بدهید.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد کاهش بیش از 50 درصدی بودجه این دانشگاه در لایحه بودجه سال 93 در حالی که بودجه بیشتر دانشگاهها افزایش پیدا کرده است، گفت: البته این لایحه پیشنهادی دولت است و باید روی آن در مجلس کار کنیم. دانشگاه امام صادق (ع) در ردیف کمکها، دریافت کمک دارد که نسبت به مصوب سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است در حالی که برخی از دانشگاهها 200 الی 300 درصد افزایش بودجه داشته است.
مصباحی مقدم ادامه داد: جای سوال هم دارد که چه اتفاقی افتاده و در حالی که تعدادی از این دانشگاهها شهریه نیز میگیرند، بودجه آنها 2 الی 3 برابر شده، اما دانشگاه امام صادق (ع) که شهریه نمیگیرد کاهش 50 درصدی بودجه داشته است. اینکه چه نگاهی پشت این مساله بوده، ما نمیدانیم. اما بالاخره در حال حاضر بودجه دست مجلس است و ما امیدواریم منابعی را شناسایی و کمک کنیم.
** کمک به موسسات فرهنگی در لایحه بودجه 93 حذف شده است**
وی با بیان اینکه بودجه بعضی از موسسات فرهنگی که کمکبگیر بودند که حذف شده و ندیده گرفته شدند، تصریح کرد: برخی از این موسسات نیروی انسانی صاحبنظر و اعضای هیئت علمی خود را براساس این کمکها از لحاظ مالی تامین میکردند و اگر به آنها کمک نشود، وضعیت آنها به هم میریزد و به شدت از هم میپاشند و باید ببینیم با کمک دوستان چه کار میتوانیم انجام دهیم و آیا راهحلی پیدا میکنیم و یا نه.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: باید مبنا را بر این قرار دهیم که چون درآمد دولت نسبت به سال 90 به شدت کاهش پیدا کرده، دیگر نمیخواهد این کمکها را بدهد. البته کمک، کمک است و ممکن است کسی کمک بدهد و کسی دیگر ندهد.
**امیدواریم تفریغ بودجه 91 قبل از ورود مجلس به بودجه 93 نهایی شود**
مصباحیمقدم در خصوص زمان نهایی شدن گزارش تفریغ بودجه سال 91، گفت: آماده کردن این گزارش در حال حاضر در دستور کار کمیسیون قرار دارد و این گزارش یک بار نیز در کمیسیون ارائه شده اما نهایی نشده است و انشاءالله آن را نهایی و سپس به مجلس ارائه میکنیم. امیدواریم قبل از ورود بودجه به مجلس، تفریغ بودجه سال 91 را نهایی کرده باشیم.