صراط: دکتر
سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درباره وضعیت اعتبارات سلامت در لایحه بودجه
۹۳ و اقدامات انجام شده در راستای حرکت تعرفههای تشخیصی – درمانی ۹۳ به
سمت تعرفههای واقعی، گفت: واقعی شدن تعرفهها درخواست مراکز درمانی،
پزشکان و حرف وابسته است. متاسفانه همواره به ویژه در طول دو دهه گذشته
بدون توجه به قیمت واقعی خدمات پزشکی و نرخ تورم، هر سال عددی برای
تعرفههای تشخیصی - درمانی اعلام میشود.
وی در این باره افزود: به عنوان مثال با وجود افزایش تورم و تغییر نرخ ارز K جراحی هیچ تغییری نکرد و مشاهده میکنید که چه فشاری به بیمارستانها اعم از دولتی، خصوصی، مراکز درمانی و سرمایهگذاران حوزه سلامت و پزشکان وارد میشود. واقعی شدن تعرفه مطالبه جدی همه است.
تجهیزاتی که در بنبست بیپولی بیمارستانها خاک میخورند
هاشمی ادامه داد: وقتی تعرفهها واقعی نباشد، فساد ایجاد میشود و ارایه خدمت هم ناقص خواهد بود. بر این اساس رضایتمندی مردم کاهش مییابد. به این ترتیب است که ممکن است ارایه دهندگان خدمات در این حوزه به شیوههای غلط و نادرست متوسل شوند. کم نیستند تعداد مراکزی که به دلیل بالا رفتن هزینهها و جبران نشدن آنها، تعطیل شدند یا خدماتی که تعطیل شده و وسایل پیشرفتهای که اکنون منتظر تعویض تیوپ هستند و هزینه نگهداری آنها تامین نشده است.
وزیر بهداشت که به مناسبت سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران در این رسانه حضور یافت و از بخشهای خبری آن بازدید کرده بود، در ادامه سخنان خود افزود: به هر حال اگر میخواهیم خدمات درمانی به اقصی نقاط کشور گسترش یابد، رضایتمندی مردم افزایش یابد و پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، داروسازان و دندانپزشکان و ... رضایتمندی نسبی داشته باشند باید تعرفهها واقعی شوند. از طرف دیگر اکنون هم رقمی که مردم بابت هزینههای درمانیشان میپردازند، خیلی زیاد است حال اگر بخواهند قیمت تعرفههای واقعی را پرداخت کنند که بیچاره کننده خواهد بود. بنابراین راه حل این موضوع تنها "بیمه" است بیمه باید از مردم حمایت کند.
ماموریت هاشمی در یک سال نخست وزارت بهداشت دولت یازدهم
هاشمی با بیان این که بیمههای فعلی در حمایت از مردم کاملا ناتوانند، ادامه داد: بنابراین باید منابع جدیدی تعریف شده و بیمهها تجمیع شوند. به این ترتیب شاید مهمترین کاری که من و همکارانم ماموریت خود در یک سال نخست وزارت بهداشت دولت یازدهم، میدانیم، همین بخش است. اگر این اتفاق نیفتد ما قادر به تغییر در امر بهداشت و درمان مردم نخواهیم و اگر بنا بود که چیزی تغییر نکند آمدن ما هم هیچ ضرورتی نداشت و همان روند قبلی که سرنوشت محتوم و تاریکی دارد، میتوانست ادامه یابد.
وزیر بهداشت افزود: از اینجاست که تغییر باید آغاز و قیمتها باید واقعی شوند. در این زمینه هنوز صحبتهایمان در وزارت بهداشت جمع نشده اما کاملا با وزارت رفاه هماهنگیم. کارشناسی تعرفه های واقعی نباید بیشتر از یکی - دو ماه دیگر زمان ببرد.
امیدواری وزیر بهداشت از اختصاص رقمی از هدفمندی یارانهها به سلامت در بودجه ۹۳
وی در این حال به افزایش اعتبارات بیمهها در لایحه بودجه ۹۳ اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه افزایش حدود ۶۶ درصدی اعتبارات بیمهها در نظر گرفته شده است. بنابراین بیتردید تعرفهها تغییر خواهد کرد و به سمت واقعی شدن تعرفهها حرکت خواهیم کرد، هرچند که فاصله این اعتبارات تا "واقعی شدن" مد نظر ما زیاد است و امیدواریم که آقای رییس جمهور و وزرای محترم اقتصادی و مجلس محترم بپذیرند که از هدفمندی یارانهها بخشی به حوزه سلامت تخصیص یابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: در کنار واقعی شدن تعرفهها حتما باید ساماندهی بیمهها و تغییر مدیریت در همه مراکز بهداشتی درمانی کشور همراه شود. هدف آرامش و آسایش مردم و کاهش هزینههای مردم در بحث سلامت است. پرواضح است که این موضوع با بیمهای کارآمد میسر خواهد بود. بیمه کارآمد نیازمند منابع پایدار است. البته بخش عمدهای از این منابع پایدار مانند دیگر کشورهای دنیا، از محل مالیات و عوارض تامین میشود؛ به عنوان مثال مالیات و عوارض در صنایع غذایی و در خودروهای وارداتی و ... . پیشنهاداتی در این زمینه داریم.
ناگفتههای وزیر بهداشت درباره راهکارهای ایجاد خلق منابع جدید برای حوزه سلامت
وی در پاسخ به سوالی درباره مالیات صنعت دخانیات، گفت: در این زمینه بحثهای جدی در دولت بود. در این زمینه به دخانیات به عنوان صنعت و صاحبان آن به عنوان صاحبان صنعت نگریسته میشود. از طرف دیگر با افزایش مالیات، نگران افزایش قاچاق دخانیات هم هستند که اکنون هم متاسفانه حدود ۲۵ درصد آن از طریق قاچاق وارد میشود. بر این اساس است که مخالفتهایی در زمینه بستن هر نوع عوارض بر دخانیات وجود دارد. در مجموع ما از بحث دخانیات به دنبال خلق منبع نیستیم. ما دوست نداریم مردم تدخین بیشتری داشته باشند که از کنار آن پول بیشتری عاید ما شود. ما دوست داریم مردم برای حفظ سلامتیشان کمتر سراغ این مواد مضر روند؛ چرا که بیماریهای ناشی از مصرف سیگار فوقالعاده مخرب هستند و هزینههای سرسامآوری برای فرد و سیستم بهداشت و درمان به دنبال دارند.
وی در عین حال افزود: اما از طرف دیگر مطالعات نشان داده که افزایش مالیات صنایع دخانی و سیگار، البته در کشور ما به شرطی که بتوان قاچاق را کنترل کرد، طبیعی است که رابطه معکوسی با استفاده از دخانیات خواهد داشت؛ به طوری که در آمریکا با بستن مالیات ۵۰ درصدی مصرف ۲۰ درصد کاهش یافت. در هر حال اگر در ایران در این زمینه درست عمل نمیکند به دلیل قاچاق است.
موانع ادغام بیمهها از زبان هاشمی
هاشمی همچنین به مقوله ادغام سازمانهای بیمهگر و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان اشاره کرد و گفت: مجلس اجازه ادغام بیمهها را به دولت داده است و این موضوع هم حتما باید روزی اتفاق افتد. البته موانعی هم در این زمینه وجود دارد که شاید مهمترین آن باز هم به "اعتبارات" بازمیگردد. با این اعتبارات فعلی مجبورند بیمههای خوب را در بیمههای فوق العاده ضعیف ادغام کنند، بنابراین نارضایتیها افزایش خواهد یافت. اگر منابعی در اختیار گذاشته شود، حتما باید ادغام بیمهها صورت گیرد و بیمههای قوی، بیمههای ضعیف را در خود ادغام کنند. بنابراین این پوشش، پوشش گستردهای خواهد شد. البته در این زمینه مشکل ضعیفی هم برای سازمان بیمه تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح وجود دارد که به نظر میرسد قابل حل است و جدی نیست.
روایت هاشمی از وزارتخانهای که دائم بدهکار است
وزارتخانهای که به اندازه تمام بودجه امسالش، بدهی دارد!
وی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی اعتبارات وزارت بهداشت، گفت: حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان بدهی هیات امنای دانشگاههای علوم پزشکی از سال ۹۱ به ۹۲ است؛ یعنی تقریبا نصف بودجهای که سال ۹۲ به وزارت بهداشت تخصیص یافته است. برای سال ۹۲ نیز بین ۲۷۰۰ تا ۳۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه پیش بینی میشود. ۱۱۰۰ میلیارد هم اعتبار مربوط به حق جذب بوده که برای آن هم هیچ منبعی ندیدهاند. بنابراین کل کسریهای وزارت بهداشت به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان میرسد؛ یعنی وزارتخانهای داریم که به اندازه کل اعتبار امسالش، بدهی دارد؛ اگر زمانی گفتم این وزارتی که مسوول سلامت مردم است خود به شدت بیمار است به همین دلیل است.
وزیر بهداشت افزود: البته مشکلات مدیریتی هم به این قسمت اضافه میشود. یعنی وقتی مدیران وزارت بهداشت در استانها و شهرستانها میخواهند مدیریت کنند، با وزارتخانه و بیمارستانی مواجهند که دخل و خرجشان با هم نمیخواند و دائم بدهکارند. بخشی از طلبکاران هم همان کسانی هستند که میخواهند خدمت ارایه دهند؛ یعنی پرستاران، پزشکان، پیراپزشکان، داروخانه، آزمایشگاه و ... طبیعی است که چنین وزارتخانه و بیمارستانی در انجام ماموریتش ناتوان است و این امر خود باعث نارضایتی مردم میشود.
وی ادامه داد: مکرر از نمایندگان مجلس شنیدهام که پزشکان حقوق و کارانهشان را با تاخیرهای طولانی مدت دریافت میکنند. فرضا از نماینده زابل شنیدم که ۱۵ ماه است که پزشک کارانهاش را دریافت نکرده است. با این شرایط امنیتی و رفاهی چنین منطقهای که با دیگر نقاط کشور متفاوت است، یک پزشک چطور برای ماهانه یک میلیون و سیصد – چهارصد هزار تومان آن هم با تاخیر، دل خوش کند. ما در حوزه سلامت نیروهای کارآمد کم نداریم، اما میبینیم که به علت نابسامانی و به هم ریختگی در پرداختها، کار نمیکنند.
دست بسته مسوولان بیمارستانی برای راضی نگه داشتن بیماران
وزیر بهداشت ادامه داد: در قشم از بیمارستانی بازدید کردم که واقعا جای تاسف دارد. بدون شک همه مسوولان علاقهمندند که مردم از آنها راضی باشند و بیتردید راهکارها را هم بلد هستند اما دستشان بسته است و دلیل عمده آن هم غیرواقعی بودن تعرفههاست.
وی در عین حال افزود: امسال از سرجمع ۱۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت، در خوشبینانهترین حالت ممکن است حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانش محقق شود. بنابراین مجددا کسری دیگری از سال ۹۲ به ۹۳ منتقل خواهد داشت و همین طور بدهی روی بدهی میآید.
بیپولی بیمارستانها از علل کمبودها و گرانفروشیهای دارویی
وزیر بهداشت یکی از علل کمبودهای دارویی را نیز همین کمبودهای اعتباری بیمارستانها خواند و افزود: به عنوان مثال یکی از بیمارستانهای مشهور تهران هنوز بدهی سال ۸۹ خود به شرکتهایی دارویی را پرداخت نکرده است. یکی از عللهای کمبود دارو، واقعا نبود دارو نیست؛ یکی از علتها عدم توانایی بیمارستانها در پرداخت مطالبات شرکتهای دارویی است. از طرف دیگر بیمارستانها از بیمهها طلبکارند. ما حدود ۷۸۰ تا ۷۹۰ میلیارد تومان از بیمهها طلبکاریم و تمام این عوامل دست به دست یکدیگر ایجاد چرخهای معیوب را رقم میزنند.
وی در این باره افزود: البته این چنین مشکلاتی برای مردم ملموس نیست چرا که آنها را نمیبینند. بنابراین دسترسی به دارو پیدا نمیکنند. اگر هم دارو باشد ممکن است در بازار آزاد یا حتی در خود بیمارستان به قیمتهای گران فروخته شود. وقتی که بیمارستان پول ندارد، داروخانهاش را جهت خلق منبع با درصدی بیشتر اجاره میدهد. به دنبال آن داروخانهدار فشار بیشتری را به بیماران وارد میکند.
هاشمی ادامه داد: وقتی در حوزه اعتبارات حرف میزنیم، برخیها میگویند اشکال مدیریتی دارید. من جوابم آن است که وزرایی که قبل از من به این وزارتخانه آمدهاند، چه قبل از آمدنشان و چه پس از رفتنشان از این وزارتخانه همگی انسانهای موفقی بودهاند و شما در این حوزه گیرشان انداختید و بدون حمایت و اسلحه آنها را فرستادید وسط میدان و به مشکل اصلیشان توجه نشد.
اعتبار ۱۴۵۰۰ میلیاردی وزارت بهداشت در لایحه بودجه ۹۳
وزیر بهداشت در پایان صحبتهایش گفت: درست است که مشکل مدیریتی وجود دارد اما این مشکل در سایه اصلاح منابع اصلاح میشود. در مجموع در لایحه بودجه سال ۹۳ رقم اعتبارات وزارت بهداشت به ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد افزایش یافته است. به این معنا که بودجه ستادی چندان رشد نداشته و بودجه دانشگاهی مقداری بیشتر. سهم دارو هم که مربوط به ۱۸۶۰ میلیارد تومان یارانه دارو بابت جبران مابهالتفاوت نرخ ارز بوده، حفظ شده است.
وی در این باره افزود: به عنوان مثال با وجود افزایش تورم و تغییر نرخ ارز K جراحی هیچ تغییری نکرد و مشاهده میکنید که چه فشاری به بیمارستانها اعم از دولتی، خصوصی، مراکز درمانی و سرمایهگذاران حوزه سلامت و پزشکان وارد میشود. واقعی شدن تعرفه مطالبه جدی همه است.
تجهیزاتی که در بنبست بیپولی بیمارستانها خاک میخورند
هاشمی ادامه داد: وقتی تعرفهها واقعی نباشد، فساد ایجاد میشود و ارایه خدمت هم ناقص خواهد بود. بر این اساس رضایتمندی مردم کاهش مییابد. به این ترتیب است که ممکن است ارایه دهندگان خدمات در این حوزه به شیوههای غلط و نادرست متوسل شوند. کم نیستند تعداد مراکزی که به دلیل بالا رفتن هزینهها و جبران نشدن آنها، تعطیل شدند یا خدماتی که تعطیل شده و وسایل پیشرفتهای که اکنون منتظر تعویض تیوپ هستند و هزینه نگهداری آنها تامین نشده است.
وزیر بهداشت که به مناسبت سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران در این رسانه حضور یافت و از بخشهای خبری آن بازدید کرده بود، در ادامه سخنان خود افزود: به هر حال اگر میخواهیم خدمات درمانی به اقصی نقاط کشور گسترش یابد، رضایتمندی مردم افزایش یابد و پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، داروسازان و دندانپزشکان و ... رضایتمندی نسبی داشته باشند باید تعرفهها واقعی شوند. از طرف دیگر اکنون هم رقمی که مردم بابت هزینههای درمانیشان میپردازند، خیلی زیاد است حال اگر بخواهند قیمت تعرفههای واقعی را پرداخت کنند که بیچاره کننده خواهد بود. بنابراین راه حل این موضوع تنها "بیمه" است بیمه باید از مردم حمایت کند.
ماموریت هاشمی در یک سال نخست وزارت بهداشت دولت یازدهم
هاشمی با بیان این که بیمههای فعلی در حمایت از مردم کاملا ناتوانند، ادامه داد: بنابراین باید منابع جدیدی تعریف شده و بیمهها تجمیع شوند. به این ترتیب شاید مهمترین کاری که من و همکارانم ماموریت خود در یک سال نخست وزارت بهداشت دولت یازدهم، میدانیم، همین بخش است. اگر این اتفاق نیفتد ما قادر به تغییر در امر بهداشت و درمان مردم نخواهیم و اگر بنا بود که چیزی تغییر نکند آمدن ما هم هیچ ضرورتی نداشت و همان روند قبلی که سرنوشت محتوم و تاریکی دارد، میتوانست ادامه یابد.
وزیر بهداشت افزود: از اینجاست که تغییر باید آغاز و قیمتها باید واقعی شوند. در این زمینه هنوز صحبتهایمان در وزارت بهداشت جمع نشده اما کاملا با وزارت رفاه هماهنگیم. کارشناسی تعرفه های واقعی نباید بیشتر از یکی - دو ماه دیگر زمان ببرد.
امیدواری وزیر بهداشت از اختصاص رقمی از هدفمندی یارانهها به سلامت در بودجه ۹۳
وی در این حال به افزایش اعتبارات بیمهها در لایحه بودجه ۹۳ اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه افزایش حدود ۶۶ درصدی اعتبارات بیمهها در نظر گرفته شده است. بنابراین بیتردید تعرفهها تغییر خواهد کرد و به سمت واقعی شدن تعرفهها حرکت خواهیم کرد، هرچند که فاصله این اعتبارات تا "واقعی شدن" مد نظر ما زیاد است و امیدواریم که آقای رییس جمهور و وزرای محترم اقتصادی و مجلس محترم بپذیرند که از هدفمندی یارانهها بخشی به حوزه سلامت تخصیص یابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: در کنار واقعی شدن تعرفهها حتما باید ساماندهی بیمهها و تغییر مدیریت در همه مراکز بهداشتی درمانی کشور همراه شود. هدف آرامش و آسایش مردم و کاهش هزینههای مردم در بحث سلامت است. پرواضح است که این موضوع با بیمهای کارآمد میسر خواهد بود. بیمه کارآمد نیازمند منابع پایدار است. البته بخش عمدهای از این منابع پایدار مانند دیگر کشورهای دنیا، از محل مالیات و عوارض تامین میشود؛ به عنوان مثال مالیات و عوارض در صنایع غذایی و در خودروهای وارداتی و ... . پیشنهاداتی در این زمینه داریم.
ناگفتههای وزیر بهداشت درباره راهکارهای ایجاد خلق منابع جدید برای حوزه سلامت
وی در پاسخ به سوالی درباره مالیات صنعت دخانیات، گفت: در این زمینه بحثهای جدی در دولت بود. در این زمینه به دخانیات به عنوان صنعت و صاحبان آن به عنوان صاحبان صنعت نگریسته میشود. از طرف دیگر با افزایش مالیات، نگران افزایش قاچاق دخانیات هم هستند که اکنون هم متاسفانه حدود ۲۵ درصد آن از طریق قاچاق وارد میشود. بر این اساس است که مخالفتهایی در زمینه بستن هر نوع عوارض بر دخانیات وجود دارد. در مجموع ما از بحث دخانیات به دنبال خلق منبع نیستیم. ما دوست نداریم مردم تدخین بیشتری داشته باشند که از کنار آن پول بیشتری عاید ما شود. ما دوست داریم مردم برای حفظ سلامتیشان کمتر سراغ این مواد مضر روند؛ چرا که بیماریهای ناشی از مصرف سیگار فوقالعاده مخرب هستند و هزینههای سرسامآوری برای فرد و سیستم بهداشت و درمان به دنبال دارند.
وی در عین حال افزود: اما از طرف دیگر مطالعات نشان داده که افزایش مالیات صنایع دخانی و سیگار، البته در کشور ما به شرطی که بتوان قاچاق را کنترل کرد، طبیعی است که رابطه معکوسی با استفاده از دخانیات خواهد داشت؛ به طوری که در آمریکا با بستن مالیات ۵۰ درصدی مصرف ۲۰ درصد کاهش یافت. در هر حال اگر در ایران در این زمینه درست عمل نمیکند به دلیل قاچاق است.
موانع ادغام بیمهها از زبان هاشمی
هاشمی همچنین به مقوله ادغام سازمانهای بیمهگر و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان اشاره کرد و گفت: مجلس اجازه ادغام بیمهها را به دولت داده است و این موضوع هم حتما باید روزی اتفاق افتد. البته موانعی هم در این زمینه وجود دارد که شاید مهمترین آن باز هم به "اعتبارات" بازمیگردد. با این اعتبارات فعلی مجبورند بیمههای خوب را در بیمههای فوق العاده ضعیف ادغام کنند، بنابراین نارضایتیها افزایش خواهد یافت. اگر منابعی در اختیار گذاشته شود، حتما باید ادغام بیمهها صورت گیرد و بیمههای قوی، بیمههای ضعیف را در خود ادغام کنند. بنابراین این پوشش، پوشش گستردهای خواهد شد. البته در این زمینه مشکل ضعیفی هم برای سازمان بیمه تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح وجود دارد که به نظر میرسد قابل حل است و جدی نیست.
روایت هاشمی از وزارتخانهای که دائم بدهکار است
وزارتخانهای که به اندازه تمام بودجه امسالش، بدهی دارد!
وی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی اعتبارات وزارت بهداشت، گفت: حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان بدهی هیات امنای دانشگاههای علوم پزشکی از سال ۹۱ به ۹۲ است؛ یعنی تقریبا نصف بودجهای که سال ۹۲ به وزارت بهداشت تخصیص یافته است. برای سال ۹۲ نیز بین ۲۷۰۰ تا ۳۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه پیش بینی میشود. ۱۱۰۰ میلیارد هم اعتبار مربوط به حق جذب بوده که برای آن هم هیچ منبعی ندیدهاند. بنابراین کل کسریهای وزارت بهداشت به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان میرسد؛ یعنی وزارتخانهای داریم که به اندازه کل اعتبار امسالش، بدهی دارد؛ اگر زمانی گفتم این وزارتی که مسوول سلامت مردم است خود به شدت بیمار است به همین دلیل است.
وزیر بهداشت افزود: البته مشکلات مدیریتی هم به این قسمت اضافه میشود. یعنی وقتی مدیران وزارت بهداشت در استانها و شهرستانها میخواهند مدیریت کنند، با وزارتخانه و بیمارستانی مواجهند که دخل و خرجشان با هم نمیخواند و دائم بدهکارند. بخشی از طلبکاران هم همان کسانی هستند که میخواهند خدمت ارایه دهند؛ یعنی پرستاران، پزشکان، پیراپزشکان، داروخانه، آزمایشگاه و ... طبیعی است که چنین وزارتخانه و بیمارستانی در انجام ماموریتش ناتوان است و این امر خود باعث نارضایتی مردم میشود.
وی ادامه داد: مکرر از نمایندگان مجلس شنیدهام که پزشکان حقوق و کارانهشان را با تاخیرهای طولانی مدت دریافت میکنند. فرضا از نماینده زابل شنیدم که ۱۵ ماه است که پزشک کارانهاش را دریافت نکرده است. با این شرایط امنیتی و رفاهی چنین منطقهای که با دیگر نقاط کشور متفاوت است، یک پزشک چطور برای ماهانه یک میلیون و سیصد – چهارصد هزار تومان آن هم با تاخیر، دل خوش کند. ما در حوزه سلامت نیروهای کارآمد کم نداریم، اما میبینیم که به علت نابسامانی و به هم ریختگی در پرداختها، کار نمیکنند.
دست بسته مسوولان بیمارستانی برای راضی نگه داشتن بیماران
وزیر بهداشت ادامه داد: در قشم از بیمارستانی بازدید کردم که واقعا جای تاسف دارد. بدون شک همه مسوولان علاقهمندند که مردم از آنها راضی باشند و بیتردید راهکارها را هم بلد هستند اما دستشان بسته است و دلیل عمده آن هم غیرواقعی بودن تعرفههاست.
وی در عین حال افزود: امسال از سرجمع ۱۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت، در خوشبینانهترین حالت ممکن است حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانش محقق شود. بنابراین مجددا کسری دیگری از سال ۹۲ به ۹۳ منتقل خواهد داشت و همین طور بدهی روی بدهی میآید.
بیپولی بیمارستانها از علل کمبودها و گرانفروشیهای دارویی
وزیر بهداشت یکی از علل کمبودهای دارویی را نیز همین کمبودهای اعتباری بیمارستانها خواند و افزود: به عنوان مثال یکی از بیمارستانهای مشهور تهران هنوز بدهی سال ۸۹ خود به شرکتهایی دارویی را پرداخت نکرده است. یکی از عللهای کمبود دارو، واقعا نبود دارو نیست؛ یکی از علتها عدم توانایی بیمارستانها در پرداخت مطالبات شرکتهای دارویی است. از طرف دیگر بیمارستانها از بیمهها طلبکارند. ما حدود ۷۸۰ تا ۷۹۰ میلیارد تومان از بیمهها طلبکاریم و تمام این عوامل دست به دست یکدیگر ایجاد چرخهای معیوب را رقم میزنند.
وی در این باره افزود: البته این چنین مشکلاتی برای مردم ملموس نیست چرا که آنها را نمیبینند. بنابراین دسترسی به دارو پیدا نمیکنند. اگر هم دارو باشد ممکن است در بازار آزاد یا حتی در خود بیمارستان به قیمتهای گران فروخته شود. وقتی که بیمارستان پول ندارد، داروخانهاش را جهت خلق منبع با درصدی بیشتر اجاره میدهد. به دنبال آن داروخانهدار فشار بیشتری را به بیماران وارد میکند.
هاشمی ادامه داد: وقتی در حوزه اعتبارات حرف میزنیم، برخیها میگویند اشکال مدیریتی دارید. من جوابم آن است که وزرایی که قبل از من به این وزارتخانه آمدهاند، چه قبل از آمدنشان و چه پس از رفتنشان از این وزارتخانه همگی انسانهای موفقی بودهاند و شما در این حوزه گیرشان انداختید و بدون حمایت و اسلحه آنها را فرستادید وسط میدان و به مشکل اصلیشان توجه نشد.
اعتبار ۱۴۵۰۰ میلیاردی وزارت بهداشت در لایحه بودجه ۹۳
وزیر بهداشت در پایان صحبتهایش گفت: درست است که مشکل مدیریتی وجود دارد اما این مشکل در سایه اصلاح منابع اصلاح میشود. در مجموع در لایحه بودجه سال ۹۳ رقم اعتبارات وزارت بهداشت به ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد افزایش یافته است. به این معنا که بودجه ستادی چندان رشد نداشته و بودجه دانشگاهی مقداری بیشتر. سهم دارو هم که مربوط به ۱۸۶۰ میلیارد تومان یارانه دارو بابت جبران مابهالتفاوت نرخ ارز بوده، حفظ شده است.