سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
ابعاد حقوقی توافق همچنان ابهام آمیز است

اجرای دقیق توافق ژنو به نفع کدام طرف است؟

آیا به راستی متن توافق ژنو از نظر حقوقی، ایران را به دست کشیدن از سیاست های هسته‌ای خود به صورت گام به گام وادار می‌کند که غرب در برخی مواقع حتی برای اجرای جزءبه‌جزء آن، مشتاق‌تر از طرف ایرانی است؟
کد خبر : ۱۴۸۱۲۷
گروه سیاسی صراط" - در حالی که بیش از دو هفته از توافق پرحرف و حدیث ایران و کشورهای گروه 5+1 در ژنو بر سر یک راه حل اولیه و مقدماتی در موضوع هسته ای می گذرد هنوز ابعاد این توافق و مفاد دقیق آن برای بسیاری از مردم کشور و حتی مسئولان نیز مبهم باقی مانده است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، بعد از توافق مذکور، هواداران داخلی دولت یازدهم آن را بزرگترین دستاورد کشور در طول مذاکرات طولانی مدت ایران و غرب دانستند و از این طریق حملات خود به نوع تعامل ایران و غرب در دولت قبل را شدت بخشیدند.

سرمستی داخلی ها از توافق ژنو در حالی بود که مقامات آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی از جمله خود باراک اوباما، هم به صراحت از توافق ژنو ابراز رضایت کردند تا جایی که تلویحا آن را اولین ترمز پیشرفت برنامه هسته ای ایران در ده سال اخیر دانستند.

اظهارات متناقض دو طرف در خصوص این توافق، تا کنون نه تنها کمکی به روشن شدن ابعاد آن نکرده بلکه بر ابهامات لاینحل آن افزوده است.

تاکید کاترین اشتون بر پایبندی غرب بر متن توافق در تماس خود با ظریف، در حالی که خود ظریف در حضور نمایندگان مجلس برخی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی در خصوص توافق را زیر سوال برده بود نیز بر تردیدهای مربوط به توافق افزوده است.

واقعا از نظر حقوقی، هدف نهایی غرب از توافق ژنو چیست؟ آیا غربی ها صرفا به دنبال تعطیلی کامل برنامه هسته ای ایران و یا بی اثر کردن آن تا حدی هستند که عملا وجود یا عدم وجود آن به هسته ای شدن کامل کشور منتج نمی شود؟

آیا به راستی متن توافق ژنو از نظر حقوقی، ایران را به دست کشیدن از سیاست های هسته ای خود به صورت گام به گام وادار می کند که غرب در برخی مواقع حتی برای اجرای جزء به جزء آن، مشتاق تر از طرف ایرانی است؟

چرا طرف آمریکایی برای همان امتیازات ناچیز و کم ارزشی که قرار است به ایران بدهد، این همه شرط و شروط می‌گذارد؟ و مدام از پایبندی ایران به تعهدات خود در پایان دوره 6ماهه صحبت می‌کند؟ و از همه مهم تر اینکه غرب چه نقشه ای برای پایان دوره 6 ماهه ذکر شده در توافق ژنو دارد؟ در شرایطی که عملا معیار درستی برای اندازه گیری میزان پایبندی دو طرف به مفاد توافق مشخص نشده، اگر کشورهای غربی به راحتی بعد از 6 ماه، اعلام کنند که ایران به تعهدات خود پایبند نبوده، راهکار طرف ایرانی چیست؟

نظرات بینندگان
حسین
|
United States of America
|
۱۱:۵۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
۱۴
۱۷
در شرایط کنونی تحت هر شرایطی در میز مذاکره برد با طرف مقابل است تنها حسن توافق بر سر میز ، فرار از حمله نظامی آمریکا خواهد بود لذا جام زهر نوشین بهتر از ویران شدن ایران است
طاهر
|
United States of America
آمریکا مگه 8سال جنک تحمیلی رامدیریت ومهندسی نکرد ؟جرا زود وا میدید
علی
|
United States of America
|
۱۲:۰۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
۱۸
۱۷
همین قدر که مذاکرات باعث شود درگیر جنگ نشویم باز برده ایم
علی
|
United States of America
|
۱۲:۰۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
۱۴
۱۶
همین قدر که مذاکرات باعث شود درگیر جنگ نشویم باز برده ایم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
۱۹
۱۳
اگر آمریکائیها توان حمله به ایران را داشتند دوستان ترسو (...) باید بدانند که لحظه ای درنگ نمی کرد تا اینکه بساط این نظام که آنها را در عرصه بین المللی به چالش کشیده است .
انها از مقاومت و ایستادگی ملت می هراسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تنگ نظری یس است 8 سال جنگ فرسایشی و حمله چند روزه و فلاکت صدام را که یادتان نرفته
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
نرمش قهرمانانه اسمش ترس نیست ، تفکر عاقلانه است
12بهمن57
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
۱۰
۵
معلومه که خیلی به نفع صراط نیست چون خیلی ناراحته
چراغعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
۱۲
۹
شاید امریکایی ها فردا گفتند باید ایران برای سربازان امریکایی مستقر در افغانستان پانصد هزار دختر بفرستد انجا اگر نفرستادید جنگ در گاره ترسو ها واسه اینکه جنگ نشه خواهرانشان را میفرستند افغانستان ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
۱۰
۲
اگرما درمحدود کردن برنامه ی غنی سازی فقط20درصد رامتوقف کنیم ومحدوده ی معینی برای ذخیره سازی اورانیوم غنی شده ی3/5درصدبپذیریم(کل محدویت های ایران=متوقف کردن 20درصدوپذیرفتن سقف انباشت3/5باشد.برنده ماهستیم.ولی اگرعلاوه براین مواردراکتوراراک راتعطیل نماییم وباتعدادکمی سانتریفیوژمثلا2000غنی سازی محدود3/5درصد داشته باشیم وحق توسعه ی سانتریفیوژنداشته باشیم مساوی همون برچیدن کامل وبه تاریخ پیوستن برنامه ی اتمی ماست که امیدواریم اینچنین نباشد...
امان
|
Germany
|
۱۹:۴۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
۸
۶
يعني چون ممكنه توافق شكست بخوره اصلا نبايد مذاكره بكنيم ؟!! اين احمقانه است در ضمن حسن آقا تو از جنگ چي ميدوني ؟ كسي از خانوادت جنگ رفته بوده ؟ برادرت زخمي يا شهيد شده كه درد جنگ و خانمان سوزي اونو بدوني ؟ ميدوني تو چنگ تو خرمشهر به چند تا دختر تجاوز شد و ...؟ پس بهتره به جاي جنگ به صلح و تفكر انديشيد ، به نظر شما اون مريض ام اس كه به خاطر تحريم جلوي چشم خانوادش داره پرپر ميشه ، اون دانش آموزايي كه بخاطر نبود امكانات زنده زنده تو مدرسه مي سوزند ، اون نوزادي كه با شير خشك تقلبي چيني سير ميشه چند تا سانتريفيور 20 % مي ارزه ؟ اگه خون كشته هاي سال 88 به گردن سران فتنه است خون كشتگان تحريم هم به گردن سران ارتجاعه . . . . 0_0