سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳

سه‌ایرلاین آماده برقراری پرواز ایران ـ آمریکا

قائم‌مقام وزیر راه در امور هوانوردی با تأکید بر اینکه بندر خشک در فرودگاه امام خمینی(ره) احداث خواهد شد گفت: در کنار مناطق آزاد و مناطق تجاری که در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ایجاد خواهد شد، این شهر محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۶۵۸۵

صراط:  علی‌محمد نوریان امروز در نشست خبری در محل نمایشگاه راه و شهرسازی اظهار داشت: ماده قانونی 161 در برنامه 5 ساله دوم تکالیفی را برای وزارت راه ایجاد کرده است که هدف رسیدن به جایگاه واقعی صنعت حمل و نقل هوایی ایران در منطقه است.

وی با بیان اینکه دنبال تجدید‌نظر در قوانین دست و پا گیر صنعت حمل و نقل هوایی هستیم گفت: از 240 فروند هواپیمای موجود 105 فروند آن زمین‌گیر است و با این  وضعیت ناوگان نمی‌توان رقابت جهانی‌ است.

نوریان اضافه کرد: در راستای آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما باید تنوع‌سازی طبق قانون ابتدا اجرایی شود.

وی توضیح داد: در سیستم‌ها و الگوهای جهانی حدود 10 کلاس برای هواپیما داریم که نرخ بلیت در کلاس‌های متفاوت، مختلف است.

قائم مقام وزیر راه با تاکید بر اینکه لازم است ایرلاین‌ها در کنسرسیوم اتحادیه شود گفت: در این سیستم هر کس مالکیت خود را دارد و تنها کار خود را شریک می‌کند.

وی با بیان اینکه نرخ سوخت از اصلی‌ترین موضوعات صنعت حمل و نقل هوایی است گفت: باید متوازن با افزایش نرخ سوخت نرخ بلیت هواپیما نیز افزایش یابد.

نوریان با بیان اینکه ایر‌لاین‌ها حدود 400 میلیارد تومان به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدهی دارند گفت: سعی می‌کنیم در کمیته‌ای که تشکیل داده‌ایم بدهی سوختی ایرلاین‌ها را تقسیط کنیم.

وی اضافه کرد: ایرلاین‌ها موظف هستند از تاریخ یکم فروردین‌ماه امسال به این طرف نرخ سوخت را نقدا پرداخت کنند و برای بدهی‌های سوختی ایرلاین‌ها قبل از این تاریخ کمیته تشکیل داده‌ایم.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی اضافه کرد: در حمل و نقل هوایی شرکت‌ها باید سیستم سرویس‌دهی مشترک را خود راه‌اندازی کنند حتی ایرلاین‌ها باید بلیت شرکت‌ها را نیز بفروشد.

 

* آزاد‌سازی بلیت به معنای افزایش قیمت نیست

 

نوریان با تاکید بر اینکه در آزاد‌سازی نرخ‌ها حتی نرخ ها کاهش می‌یابد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم غیر از موارد های‌سیزن و پیک سفر نرخ‌های بلیت هواپیما کاهش یابد.

 

* شهر فرودگاه با محوریت مناطق آزاد و توسعه تجاری

 

وی با تاکید بر اینکه در فرودگاه‌ امام تغییراتی در شأن مردم ایران ایجاد می‌کنیم اظهار داشت: تفاهماتی با گمرک و نیروی انتظامی منعقد کرده‌ایم که سیستم چکینگ کنترل ورود و خروج برای مسافران تسهیل شود.

نوریان اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم و ماده 166 قانون فرودگاه امام باید به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تبدیل شود. در این فرودگاه 4 هزار هکتار اراضی به مناطق آزاد و تجاری اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: دنبال آن هستیم که سیستم منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام به بندر‌ خشک تبدیل شود. یعنی با دارا بودن تمامی خصوصیات بندر‌خشک راه‌اهن به آن متصل شود ضمن آنکه فرودگاه و دو آزاد‌راه نیز به آن متصل است.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی افزود: امیدواریم فرودگاه امام هاب منطقه در توزیع کالا در خاورمیانه شود.

نوریان یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در کنار مناطق آزاد تجاری محلی برای گذراندن اوقات فراغت مردم و تهرانی‌ها خواهد شد.

* سه‌ایرلاین آمادگی برقراری پرواز ایران ـ آمریکا را دارد

نوریان با بیان اینکه در آزاد‌سازی نرخ‌ها ابتدا مناطقی به صورت پایلوت آزمایش می‌شوند گفت: هر شرکت هواپیمایی که در نقاط محروم سفر کنند دولت در موضوع آزاد‌سازی به آنها یارانه می‌دهد.

نوریان با تاکید بر اینکه جنگلی از هواپیماهای قدیمی (قراضیه) و متنوع در ناوگان داریم گفت: این هواپیماها نوسازی می‌شود.

وی درباره برقراری پرواز ایران ـ آمریکا گفت: در این باره از مجوزهای لازم است که ما زمینه‌های لازم را در سازمان هواپیمایی ایران فراهم کردیم که باید از سوی طرف مقابل نیز زمینه‌ها فراهم شود.

وی تأکید کرد: در این میان رفع مشکل ارائه سوخت به شرکت‌ها در نقاط دیگر مدنظر است که باید این موضوع رفع شود.

منبع: فارس