سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
فیروزی: جزئیات طرح «مسکن اجتماعی» مشخص نیست

انتقاد از رویکرد دولت درباره مسکن مهر

رویکرد دولت در زمینه تأمین مسکن باید تبیین شود نه اینکه بدون کار کارشناسی، گذشته بطور کامل از بین برود و طرح جدیدی ارائه شود.
کد خبر : ۱۴۲۵۴۶
صراط: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون عمران و وزارتخانه راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی مطرح شد اما در خصوص جزئیات آن و اینکه این طرح چه راهکار و رویکردی برای تأمین مسکن دارد، موضوع خاصی گفته نشد.

محمد فیروزی عضو کمیسیون عمران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دولت با توجه به اینکه سیاستش را در زمینه تأمین مسکن بر «مسکن اجتماعی» گذشته ابعاد و چارچوبی برای این طرح مشخص کرده است، گفت: در قانون اساسی در خصوص تأمین مسکن، دولت مکلف به برنامه‌ریزی است و تأمین مسکن یک وظیفه برای دولت محسوب می‌شود.  

وی اضافه کرد: دولت گذشته تأمین مسکن را با عنوان «مسکن مهر» نامگذاری کرد تا عرضه و تقاضا شکل مناسب‌تری بگیرد. هدف از طرح مسکن مهر تأمین مسکن برای اقشار متوسط و پایین‌تر از متوسط بود بطوریکه برای دسترسی آسانتر این افراد به مسکن حتی هزینه زمین هم توسط آن‌ها پرداخت نشود.

عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: در این راستا آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم خود را مکلف به برآورده کردن تعهدات دولت قبل در مورد مسکن مهر می‌داند اما در عین حال نسبت به تأمین مسکن دارای رویکرد جدید تحت عنوان «مسکن اجتماعی» است.

فیروزی گفت: در خصوص مسکن اجتماعی بحث صندوق پس‌انداز مسکن مطرح شده بطوریکه سپرده‌گذار 5 یا 6 برابر سپرده خود را از بانک وام بگیرد که البته در این خصوص هنوز راهکار روشنی توسط وزارتخانه ابلاغ نشده است.

وی افزود: در جلسه‌ای که بین اعضای کمیسیون عمران و وزارتخانه راه و شهرسازی برگزار شد طرح مسکن اجتماعی مطرح شد اما در خصوص جزئیات آن و اینکه این طرح چه راهکار و رویکردی برای تأمین مسکن دارد موضوع خاصی گفته نشد.  

عضو کمیسیون عمران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد اینکه آیا تغییر سیاست دولت  در خصوص تأمین مسکن کار درستی است، گفت: «مسکن مهر» طرح عظیم و بزرگی بوده که در شهرها و روستاهای مختلف کشور انجام شده اما خالی از اشکال نبود. ولی اینکه کل طرح زیر سؤال برود و رویکرد دولت قبل در زمینه تأمین مسکن اشتباه تلقی شود واقعا اجحاف است.

وی افزود: در خصوص تأمین مسکن باید یک کارشناسی دقیقی انجام شود تا عرضه و تقاضا متناسب شود و افراد کم درآمد هم بتوانند صاحب مسکن شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: متأسفانه وزاری دیگر هم در این خصوص دخالت می‌کنند و به تضعیف وزارت راه و شهرسازی می‌پردازند که این کار پسندیده نیست و در جامعه هم بازتاب خوبی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که بهترین شیوه برای ایفای نقش دولت در تأمین مسکن شیوه مداخله مستقیم (مسکن مهر) یا مداخله غیر مستقیم (پرداخت وام) است، گفت: اصل قضیه تهیه مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه است لذا تناسب بین عرضه و تقاضا باید به صورتی باشد که مشکلی در بازار مسکن ایجاد نشود.

عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: رویکرد دولت در زمینه تأمین مسکن باید تبیین شود نه اینکه بدون کار کارشناسی، گذشته بطور کامل از بین برود و طرح جدیدی ارائه شود.

فیروزی گفت: بخش مسکن بخش عظیمی است و باید از بخش خصوصی، دولتی و کارشناسان نظرخواهی جامعی انجام شود تا کسانی که مدعی هستند که مسکن مهر به اقتصاد آسیب رسانده است نظرات خود را بیان کنند و مانع از تکرار اشتباهات در آینده شوند.
منبع: فارس