سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱

چشم‌انداز بازار طلا در هفته آینده

پس از انتشار گزارش اشتغال و تولید ناخالص داخلی آمریکا در هفته گذشته و افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد نزدیک بودن زمان کاهش سیاست‌های فدرال رزرو، قیمت‌های طلا سقوط کرد. در هفته آینده، برنامه اقتصادی چین تعیین کننده مسیر قیمت‌ها خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۲۰۴۳
صراط: به عقیده ناظران بازارها، نحوه عکس العمل بازار به افت قیمت طلا به کمتر از 1300 دلار در هر اونس در روز جمعه، تعیین کننده مسیر قیمت طلا در هفته آینده خواهد بود.

براساس آخرین آمار، طلا برای تحویل در ماه دسامبر با کاهش 2.2 درصد در طول هفته به قیمت 1284.60 دلار در هر اونس در بازارهای بورس نیویورک معامله شد. نقره نیز برای تحویل در ماه دسامبر با کاهش 2.4 درصدی در طول هفته به سطح 21.317 دلار در هر اونس رسید.

در آمارگیری هفته جاری کیتکو، 18 نفر شرکت کرده‌اند. از این میان 4 نفر رای به افزایش قیمت‌ها، 12 نفر رای به کاهش قیمت‌ها و 2 نفر رای به ثبات یا نوسانات اندک قیمت‌ها داده‌اند.

پس از انتشار گزارش اشتغال آمریکا در ماه اکتبر که بالاتر از سطح انتظارات بود، قیمت طلا تا سطح 1300 دلار در هر اونس کاهش یافت. براساس این گزارش وزارت کار آمریکا اعلام کرد که در ماه اکتبر 204000 شغل (تقریبا دو برابر پیش‌بینی‌ها) در اقتصاد آمریکا ایجاد شده است. در بررسی مجدد، نرخ اشتغال در ماه سپتامبر و آگوست نیز با افزایش 60000 شغل روبرو شد در حالی که نرخ بیکاری از 7.2 درصد به 7.3 درصد افزایش یافت. که البته تعطیلی اخیر دولت آمریکا بر این افزایش نرخ بیکاری موثر بوده است.

 برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که تعطیلی دولت فدرال بر روی نرخ‌های اشتغال تاثیر گذار بوده است اما وزارت کار آمریکا اعلام کرده است که بر طبق آمار، عکس‌العمل اقتصاد آمریکا به این شرایط عادی بوده است. بر همین اساس، دلیل کاهش نرخ اشتغال نسبت به سطح بالاتر از انتظارات، تقسیم نیروی کار بوده است که به پایین ترین سطح از سال 1978 رسیده است.

ناظران بازار طلا اعتقاد داردند که با توجه به امیدوارکننده بودن آمار اشتغال آمریکا همراه با انتشار آمار فراتر از انتظارات تولید ناخالص داخلی آمریکا، قیمت طلا سقوط خواهد کرد زیرا زمان کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک فدرال رزرو، سیاست‌ تسهیل کمی، زودتر از زمان مورد انتظار خواهد بود.
اندرو باش، موسس یک شرکت سرمایه‌گذاری، معتقد است که حتی با وجود بهبود وضعیت اقتصادی، فدرال رزرو هم‌چنان با احتیاط رفتار می‌کند.

وی معتقد است که "اقتصاد آمریکا در حال ایجاد اشتغال است و افزایش دستمزدها به اندازه کافی برای آغاز کاهش سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو قانع کننده است.  به احتمال زیاد فدرال ررزو باز هم احتیاط خواهد کرد و تا ماه ژانویه صبر می‌کند. در بازارها، این آمار همراه با ارقام تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل سوم سال 2013، این دیدگاه را تقویت می‌کند که اقتصاد آمریکا باز هم تبدیل به بزرگ‌ترین موتور رشد جهانی اقتصاد شده است."

افشین نبوی، مدیر بخش تجاری یک موسسه سرمایه‌گذاری در سوییس، اعتقاد دارد که "احتمال کاهش قیمت طلا در هفته آینده وابسته به تقاضای فیزیکی آن است که در روزهای اخیر به شدت افت کرده است. رفتار خریداران چینی و هندی در روز دوشنبه عامل مهم تعیین مسیر قیمت طلا خواهد بود. دوشنبه روز بسیار مهمی خواهد بود. در صورت عدم تغییر در تقاضای فیزیکی طلا، قیمت‌ها تا سطح 1250 دلار افت خواهند کرد."

نبوی معتقد است که " با توجه به محدوده معاملاتی قیمت 1350 تا 1275 دلار در هر اونس، علاقه خریداران فیزیکی نسبت به طلا کاهش یافته است. کاهش بیشتر قیمت‌ها از این محدوده، علاقه این دسته از متقاضیان طلا را تقویت خواهد کرد.  اگرچه بخشی از مشکل در این زمینه، تحدید عرضه در بازار است که به شدت بر روی تقاضا موثر است.

کوین گریدی، مالک یک شرکت سرمایه‌‌گذاری، نیز این دیدگاه را تایید می‌کند و می‌گوید که‌ "اگر بازار سطح قیمت حمایتی 1270 تا 1275 دلاری را بشکند، قیمت‌ها تا سطح 1250 دلار سقوط خواهند کرد. در صورت افزایش تقاضای فیزیکی، محدوده کلیدی 1250 دلار در هر اونس است. قبلا نیز این اتفاق در بازار طلا افتاده است."

جرج گرو، معاون مدیرعامل یک بانک سرمایه گذاری و استراتژیست‌ فلزات گرانبها، می‌گوید که "در حال حاضر در میانه ماه نوامبر هستیم و زمان بررسی صنعت جواهرسازی و تحلیل روند بازار در فصلب تعطیلات ماه دسامبر خواهد بود. به دلیل گزارش اشتغال، به افزایش قیمت‌ها در هفته آینده چندان خوش‌بین نیستم اما ورود برخی سوداگران در زمان کاهش می‌تواند باعث محدود شدن میزان کاهش قیمت‌ها شود."

وی همچنین اشاره می‌کند که " با کاهش قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه، تعداد معاملات باز در بازار افزایش یافت که نشانه‌ای از ایجاد آپشن‌های جدید فروش با پیش‌بینی کاهشی است. از سوی دیگر نحوه افزایش پوزیشن‌های خالص خرید معامله‌گران در بازارهای آتی، نشان از افزایش نقدی‌سازی معاملات خرید در آینده دارد.

در هفته آینده، آمار اقتصادی مهمی در آمریکا منتشر نخواهد شد. توجه بیشتر به سمت کشور چین است. در انتهای هفته آمار تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری ثابت دارایی‌ها، شاخص قیمت خرده‌فروشی و مصرف کننده در کشور چین منتشر خواهد شد.

علاوه بر این، از روزهای شنبه تا سه‌شنبه، نشست حزب کمونیست چین برگزار خواهد شد که از برنامه جدید اصلاحات اقتصادی دولت چین پرده‌برداری خواهد شد و اثر بلند مدتی بر روی بازار کالاها خواهد داشت. اگرچه جزییات این برنامه هنوز منتشر نشده است اما تحلیل‌گران چینی معتقد هستند که به احتمال زیاد تمرکز این برنامه بر روی اصلاحات مالی، مالیات و تامین اجتماعی خواهد بود.

البته کارشناسان شرکت ژاپی نامورا انتظار جزییات بیشتر یا تصمیمات جدی و آنی را از سوی دولت چین ندارند که به نظر آن‌ها باعث حذف اثر سریع و ناگهانی آن بر روی بازارها خواهد شد و البته اثر بلند مدت آن مهم‌تر خواهد بود.

به گفته اقتصاددانان موسسه Barclays، در حال حاضر ریسک‌های بازار کالا بسیار بالا است. اگر تمرکز سیاست‌گذاران چینی بر روی یک بسته اصلاحات متعادل و حمایت از رونق رشد اقتصادی باشد، انتظار می‌رود که مسیر بازار کالاها از حالت ثبات به افزایشی تغییر کند زیرا تقویت اخیر در تقاضای چین در این بازارها ناشی از بالا بودن سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز بود. در صورت اجرای برنامه دستوری و فشاری برای ایجاد تعادل دوباره در اقتصاد توسط دولت چین، تقاضا برای کالاها علی‌الخصوص فلزات پایه، نزولی خواهد شد."