پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵

پیش‌بینی سیف از نرخ تورم تا پايان سال

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد : وظیفه اصلی بانک مرکزی ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم است و کمک به توسعه اشتغال و رشد تولید را هم مد نظرداریم.
کد خبر : ۱۴۱۱۵۳
صراط: ولی اله سیف در مراسم افتتاح نخستین صندوق قرض الحسنه در شبکه بانک خصوصی (بانک پارسیان) گفت: بخش تولید به دلیل نیاز به نقدینگی باید همواره مورد حمایت نظام بانکی کشور باشد.
سیف تصریح کرد : تبیین راهکارهای لازم برای تحقق این اهداف در اولویت ماست.
وی گفت: البته اقتصاد ما دچار شرایط رکود تورمی است و اگر
پدیده تورم را به تنهایی می داشتیم ، راحت تر می توانستیم کنترل کنیم و به تعادل نسبی برسیم.
سیف اعلام کرد : علاج تورم کنترل شدید نقدینگی است تا به شرایط متعادل برسیم اما وقتی رکود داریم باید به رشد تولید هم توجه و همزمان با رشد تولید ، نرخ تورم را هم کنترل کنیم.
وی افزود : به همین دلیل هدفی که برای پایان سال جاری داریم ، این است که نرخ تورم 40 درصدی را به 35 تا 26 درصد برسانیم.
سیف گفت : به دلیل ملاحظاتی که در باره رکود داریم نرخ تورم می تواند در پایان سال به35 تا 36 درصد برسد و اقدامات بعدی که در سال آینده اجرا خواهد شد شرایط تورم را بهبود می بخشد.
رئیس بانک مرکزی درباره سود اوراق مشارکت هم گفت :
یکی از بحث های بسیار اساسی در شورای پول و اعتبار ، نرخ سود بانکی است.
وی افزود : به خاطر شرایط رکود تورمی ، جهت گیری به سمتی است که سود سپرده های بانکی و نرخ تسهیلات بانکی خیلی افزایش نیابد اما در مواردی ناگزیریم که بازنگری کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت : یکی از این موارد نرخ سود اوراق مشارکت است که باید جاذبه هایی متناسب با واقعیت های اقتصادی کشور داشته باشد .
وی گفت : اخیرا با بی استقبالی مواجه بودیم و نرخ سود اوراق مشارکت باید در حد چند درصدی با نرخ سپرده های بانکی متعادل شود.
سیف افزود : تصمیم گیری در جلسه آینده شورای پول و اعتبار نهایی و اعلام خواهد شد.