سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳

آمار تازه از تنگی نفس اهوازی‌ها

عضو کمیسیون انرژی در مجلس گفت: در دو سه روز گذشته با بارش اولین باران پاییزی که همراه با آلاینده‌هایی بود، بیش از 7 هزار نفر از شهروندان اهوازی و خوزستانی دچار مسمومیت و تنگی نفس شدند، به گونه‌ای مراجعت بیماران به بیمارستان زیاد بود که از آن به مانور پدافند واقعی غیرعامل تعبیر کردند.
کد خبر : ۱۴۰۸۱۳
صراط: "ناصر سودانی" نماینده مردم اهواز در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 15 آبان ماه) ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم و راهپیمایی یوم الله 13 آبان اظهار، داشت: امسال 13 آبان حال و هوای سال‌های 57 و 58 را داشت، فریادهای برخاسته از سینه‌های پرکینه علیه شیطان بزرگ مظهر پلیدی، زشتی، پلشتی، جنایات و خباثت‌های آمریکای خونخوار، آمریکایی که چهره می‌آراید و حجره به پا می‌کند، اما نیشتر خود را در قلب ملت‌ها فرو می‌برد.
 
وی افزود: رسم جباران تاریخ و فرعونیان این بوده و هست، همه چیز را برای خود و به فرمان خود، می‌خواهند که این برای آنان مطلوب است و اگر کسی خودی نشان دهد، حکم مرگش صادر است. حالا وجدانا کسی مستحق مرگ است که مرگ دیگران را دنبال می‌کند، یا آنکه می‌خواهد حیاتی عزتمند در چارچوب باورهای دینی و ملی انسانی خود زندگی کند، پس "مرگ بر آمریکا"، مرگ بر همه زشتی و پلیدی‌ها است 
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: خداوند آب را مایه حیات قرار داده و با حکمت و تدبیرش آنگونه که خون را در رگ‌های بدن به جریان انداخته، آن را در کالبد زمین جاری ساخته است تا با به جریان انداختن حیات، آثار منفی فعل و انفعالات طبیعی را جبران کند.
 
وی ادامه داد: نفت و گاز از مواهب الهی است، اما آلایندگی‌ها و پیامدهایی دارد که بر آب، خاک، گیاه و انسان آثار سوئی برجای می‌گذارد، یکی از موازین اعتدال اکوسیستمی آب است.  
 
نماینده مردم اهواز با اشاره به مشکلات رود کارون اظهار داشت: کارون روزی محل کشتیرانی بود، کارون روزی محل آمد و شد ماهی‌ها بود اما دل و روده آن امروز بیرون زده، چرا باید این نعمت الهی را با دست بی‌تدبیر بشری برای جبران کاستی‌ها در جای دیگر به شیوه‌های دیگر آن را از بین برد؟
 
سودانی تاکید کرد: کسانی که درصدد انتقال آب کارون‌اند، می‌گویند موجودی آب در خوزستان 21 میلیارد متر مکعب درثانیه است، این مهم دروغ است. این میزان زمانی بود که در کارون کشتیرانی می‌شد و الان می‌گویند برداشت فقط یک میلیارد متر مکعب است، آیا این همه طول و عرض سوال برانگیز نیست؟ آیا این برداشت تنها برای آب شرب است، آیا برای احیای کشاورزی استان‌های کم آب باید استان قابلی که می‌تواند در سال 3 بار محصول دهد کشاورزی‌اش را محکوم به مرگ کرد؟
 
وی افزود: مردم بیشتر شهرها و روستاهای کارون از آبی استفاده می‌کنند که بوی آن نامطبوع و رنگ آن تیره و طعمش شور یا تلخ و‌ آمیخته با فاضلاب‌های جاری است، این است پاداش مردمی که نام سرزمینشان را کربلای ایران، دروازه تشیع، مهد تاریخ، فضای عروج شهیدان است؟
 
نماینده مردم اهواز بیان کرد: این استان سرزمینی سرشار از منابع طبیعی است، لذا ما کاری نکنیم که فضابیی برای رویارویی با برخی از استان‌ها به‌وجود آید، پیشنهاد می‌دهیم تمام آب کارون را ببرید ولی به ما هم توجه کنید و آب شرب ما را تامین کنید. کشاورزی و پروژه‌های صنعتی بدهید و هرچه خواستید ببرید.
 
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به آلودگی‌های اخیر در اهواز گفت: در دو سه روز گذشته با بارش اولین باران پاییزی که همراه با آلاینده‌هایی بود، بیش از 7 هزار نفر از شهروندان اهوازی و خوزستانی دچار مسمومیت و تنگی نفس شدند، به  گونه‌ای مراجعت بیماران به بیمارستان زیاد بود که از آن به مانور پدافند واقعی غیرعامل تعبیر کردند.
 
وی ادامه داد: به حمدالله این حادثه تلخ تلفات جانی به همراه نداشت، اما بیش از 130 نفر بستری شدند که تعدادی از آنان تحت درمان ویژه هستند، این در حالیست که از سوی مسئولان کشوری، قوای سه گانه و رسانه‌های گروهی در این خصوص هیچ تحرک و واکنش مناسبی مشاهده نشد.
 
سودانی تاکید کرد: آلودگی هوا در اهواز به حدی است که سازمان‌های بین‌المللی و کشوری این شهر را آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرده‌اند، این در حالیست که اگر شهر تهران آلودگی‌اش به حد هشدار برسد، تصمیمات و اقدامات لازم صورت می‌گیرد، لذا مسئولان باید در این خصوص به دنبال کشف علت و بیان آن به مردم باشند.
 
وی افزود: از شایعه زنی‌ها و گمانه زنی‌های سلیقه‌ای که در خصوص آلودگی هوای اهواز وجود دارد، جلوگیری شود و هرآنچه که برای کاهش آلام و دردهای مردم لازم است به صورت رایگان در اختیار آنها قرار بگیرد.
 
نماینده مردم اهواز در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش آلودگی هوای اهواز باید اقدامات شایسته‌ای انجام بگیرد، چراکه سلامت مردم موضوعی نیست که به آسانی بتوان از آن گذشت و هرگونه کوتاهی در مسئولیت نابخشودنی است.