سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۱
برگزاری نماز جمعه پکن در ميان تدابير شديد امنيتي

شک چین به‌مسلمانان این‌کشور بیشتر شد

مسلمانان پکن در میان تدابیر شدید امنیتی حاکم پس از حادثه میدان تیانانمن در نماز جمعه شرکت کردند.
کد خبر : ۱۳۹۷۲۲
صراط: مسلمانان پکن در میان تدابیر شدید امنیتی حاکم پس از حادثه میدان تیانانمن در نماز جمعه شرکت کردند.
 تدابیر شدید امنیتی پس از آن در پکن به اجرا درآمد که روز دوشنبه خودرویی پس از عبور از موانع وارد پیاده رویی شلوغ منتهی به دروازه میدان تیان انمن شد. در این حادثه سه سرنشین خودرو و دو گردشگر کشته شدند. پلیس این حادثه را اقدامی تروریستی اعلام و پنج تن را در این رابطه دستگیر کرده است. پلیس مدعی است «اسلاگرایان افراطی که قصد برپایی جنگی مقدس داشتند» مسئول این حادثه هستند. یک مقام ارشد امنیتی چین جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) را مسبب این خشونت ها می داند. بسیاری از اقلیت قومی-مذهبی اویغور استان سین کیانگ را ترکستان شرقی می نامند. دولت چین همواره تندرویان مسلمان این ناحیه را که داعیه استقلال دارند مسئول بروز خشونت در این منطقه معرفی کرده است.
مسلمانان اویغوری که برای شرکت در نماز جمعه در قدیمی ترین مسجد پکن جمع شده بودند، علاقه ای به صحبت درباره حادثه روز دوشنبه نداشتند. یکی از نمازگزاران می گوید: «ما فقط از تصادف اتومبیل خبر داریم؛ همین و بس. چیز دیگری نشنیدیم» عبدالله، دیگر نمازگزار حاضر در مسجد می گوید: «فقط شنیدم خودرویی به داخل جمعیت رفته و به چند نفر برخورد کرده است، همین.»
پس از حوادث یازدهم سپتامبر 2001 سازمان ملل متحد و آمریکا جنبش اسلامی ترکستان شرقی را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار داد. در سال 2009 نزدیک به دویست تن در درگیری اقلیت اویغورها با اکثریت چینی هان در ارومچی، پایتخت سین کیانگ، کشته شدند. نهادهای حقوق بشری اعلام کرده اند شواهد مسلم اندکی وجود دارد که ثابت کند جنبش اسلامی ترکستان شرقی مسئول بیشتر حملاتی است که به آن نسبت داده می شود و پکن این گروه را بهانه ای برای اجرای سیاست سرکوب اویغورها قرار داده است.