سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
تنش دوباره در شرق آسیا

چين ژاپن را به دخالت در رزمایش متهم کرد

ارتش چین، ژاپن را به « اقدامات تحریک آمیز شدید» از طریق مداخله در رزمایش هفته پیش پکن در اقیانوس آرام متهم کرد.
کد خبر : ۱۳۹۶۶۳
صراط: رسانه های چین به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند کشتی ها و هواپیماهای ژاپنی کشتی های نیروی دریایی چین را که در حال برگزاری رزمایش در غرب اقیانوس آرام بودند تعقیب کردند.
روزنامه دولتی چاینا دیلی به نقل از یانگ یوجونگ، سخنگوی وزارت دفاع چین نوشت : «اقدامات کشتی ها و هواپیماهای ژاپنی نه تنها مداخله در برگزاری رزمایش عادی چین به شمار می رفت، بلکه هدایت امن کشتی ها و هواپیماهای چین را در معرض تهدید قرار داد، و ممکن بود به سوءبرداشت و زخمی شدن تصادفی افراد منجر شود.»
سخنگوی وزارت دفاع چین این سخنان را در نشست خبری ماهانه این وزارتخانه که رسانه های خارجی اجازه شرکت در آن را ندارند بیان کرد.
بنا بر اعلام روزنامه دولتی گلوبال تایمز چاپ چین ، نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین جمعه هفته مشغول برگزاری رزمایش در غرب اقیانوس آرام بود که یک کشتی جنگی ژاپنی « وارد منطقه رزمایش شد» و تا سه روز به حضور خود در منطقه ادامه داد.
به نوشته این روزنامه، شمار نامشخصی از هواپیماهای ژاپنی نیز بارها وارد محل برگزاری رزمایش شدند و ضمن تعقیب کشتی های چینی، آن ها را زیر نظر گرفتند.
گلوبال تایمز افزود وزارت دفاع چین به طور رسمی از این اقدام ژاپنی ها شکایت کرده است.
به نوشته این روزنامه، چین بیست و سوم اکتبر از طریق سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرده بود که قصد دارد رزمایش برگزار کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، واکنش خشمگینانه- و تهدید تلویحی چین- نشانه وخامت هر چه بیشتر روابط متشنج چین و ژاپن است که سال های اخیر به تیرگی گراییده است. این دو کشور در سال های اخیر به شدت از یکدیگر بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی و دیدار سران ژاپن از معبدی در توکیو که مقبره نظامیان دوره جنگ است انتقاد کرده اند.